Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dreambox syns i nätverket

  1. #1

    Dreambox syns i nätverket

    Tjena på er.

    Jag har funderingar på varför mina boxar syns i nätverket på min dator och att jag också kan klicka och komma åt alla mappar och filer i boxen?
    Detta har jag märkt nu efter att inköpt en ny router Asus RT-N12. Minns inte att jag kunna se mina boxar med min gamla Netgear router.

    Vad beror detta på, någon som vet?
    Är det någon som vet hur jag ska kunna blockera att det inte syns i nätverket.

    Har en DM800se med relativt ny OpenPli image.
    Kör med både Win10 Pro samt en med Win7. Det syns från bägge dessa datorer.
    DM800
    Enigma2 Gemini v07.10.2010

  2. #2
    Verkar som dreambox bara syns i nätverket när open pli användes, är så här i varje fall,En några andra dramboxar i nätverket med blackhole och gemine och de syns inte.
    Hade viljat ha alla synliga i nätverket jag men det funkar med DCC att komma åt de andra...

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Vill du inte att de syns så stäng av samba.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Jag vill inte att dom syns i nätverket.

    Jag har kört med Gemini och Newnigma2 men aldrig har dom synts i nätverket, vilket jag tycker är bra.
    Vet ej om pli har gjort något i dom senaste versioner av sin image som gör att det syns.
    Men jag skulle gärna vilja ha hjälp hur jag gör för att dom inte ska synas?

    Om det är routern eller imagen som gör att det syns det kanske nån av er vet bättre än mig.
    DM800
    Enigma2 Gemini v07.10.2010

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är som matkoh säger att du får stänga av samba på dina boxar så slutar de att synas i nätverket. Samba är en tjänst som delar ut boxens filer på nätet, stänger du av den tjänsten så slutar de att synas. Tyvärr vet jag inte hur man gör det på OpenPLi eftersom jag inte använder det. Men leta runt i menyerna och kolla om du ser Samba eller SMB någonstans.
    Eller om någon annan här som kör OpenPLi kan tipsa dig?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Leta på SMB.conf

    Stäng av "Harddisk" om du inte spelar in och grejar. Bra att kunna komma åt inspelade saker ifall du vill flytta över dom till datorn. Men OpenPli har root utdelat som default och det är en gigantisk säkerhetsrisk.

  7. #7
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av MrVinther Visa inlägg
    Leta på SMB.conf

    Stäng av "Harddisk" om du inte spelar in och grejar. Bra att kunna komma åt inspelade saker ifall du vill flytta över dom till datorn. Men OpenPli har root utdelat som default och det är en gigantisk säkerhetsrisk.
    Tycker det är helt sjukt att de har valt att allt ska vara utdelat som default, hade man inte bara kunnat få välja vid första inställningsguiden eller något?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Läs den här tråden
    http://www.comhit.net/showthread.php...emn%C3%A4tverk

    Citat Ursprungligen postat av jahadu68 Visa inlägg
    Jag vill inte att dom syns i nätverket.

    Jag har kört med Gemini och Newnigma2 men aldrig har dom synts i nätverket, vilket jag tycker är bra.
    Vet ej om pli har gjort något i dom senaste versioner av sin image som gör att det syns.
    Men jag skulle gärna vilja ha hjälp hur jag gör för att dom inte ska synas?

    Om det är routern eller imagen som gör att det syns det kanske nån av er vet bättre än mig.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Inmatat kanalnummer syns ej
    Av micklarn i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-23, 14:09
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 21:31
  3. hur långt ner i europa syns nordiska kanaler?
    Av lacrits68 i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 22:24
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 00:24
  5. DM600pvr ingen bild bara EPG syns
    Av kalle4242 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 19:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss