Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Artikel: Kompilera OSCam under Windows

  1. #1
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger

    Artikel: Kompilera OSCam under Windows

    Du kan se sidan på http://www.comhit.net/content.php/31...-under-Windows
    *********
    I denna guide försöker jag förklara hur man går till väga för att kompilerar OScam under Windows själv på egenhand.

    Detta behöver vi:
    • Cygwin


    Ladda ner Cygwin (x32) eller (x64)
    installera Cygwin genom att dubbel klicka på setup-x86*.exe filen du laddade ned.
    Bifogad fil 2300

    1. Välj var ifrån du vill hämta och installera cygwin paketen (Standard är internet) så den väljer vi.

    2. Välj var du vill installera Cygwin (Standard är "C:\cygwin") så den väljer vi.

    3. Välj var cygwin ska spara installations paketen, här kan du välja något annat om du vill.
    Själv sätter jag denna till "C:\cygwin\temp".

    4. Välj internet anslutnings typ.

    5. Välj var ifrån vi ska hämta installationen.
    Här valde jag bara någon .no adress.

    6. Nu ska vi installera några Cygwin paket som behövs och ej installerade som standard.
    Detta gör man enklast att söka efter paketen i sök fältet.

    Paketen som vi behöver är följande:

    • gcc-core (Devel)
    • gcc-g++ (Devel)
    • make (Devel)
    • subversion (Devel)


    Klicka på plusset framför kategori för att expandera.
    Klicka sedan på "Bifogad fil 2301" för att välja paketet som ska installeras
    Bifogad fil 2302

    7. Dubbel klicka nu på "Cygwin Terminal" som du har på skrivbordet (Förutsatt att du valde att cygwin installationen skulle lägga till genvägar på skrivbordet och i start menyn.

    I promten skriver du följande:
    Kod:
    cd /usr/src/
    Nu ska vi ladda ned OSCam "source" koden, så skriv följande i promten:
    Kod:
    svn co http://www.streamboard.tv/svn/oscam/trunk oscam-svn
    SKulle man nu vilja ladda ned en specifik revision, så kan man göra detta genom att sätta en "växel" efter allt.
    Låt oss säga att ni skulle vilja kompilera version "9870", så skulle man skriva " -r 9870" efter "oscam-svn".
    Kod:
    svn co http://www.streamboard.tv/svn/oscam/trunk oscam-svn -r 9870
    "Gå" sedan in i rätt mapp.
    Kod:
    cd oscam-svn
    Innan vi kompilerar oscam för windows så får du välja hur du vill köra oscam.
    Genom att klicka på en "exe" fil eller ifrån cygwin miljön.
    Detta är för att välja rätt sökväg för oscam´s konfigurations filer.
    vill du köra oscam som en exe fil i windows så ska sök vägen CONF_DIR=./ (Innebär att filerna ska ligga i samma mapp som oscam filen och cygwin dll filerna (ligger under C:\cygwin64\bin\cygwin1.dll).
    Men ska du köra från cygwin miljön så kan det vara lämpligare att ha en sök väg som CONF_DIR=/etc/oscam

    Detta gör vi genom att skriva in "variabeln" CONF_DIR= i kommandoraden.

    Nu är det dags att kompilera oscam för cygwin och detta görs på följande sätt:
    Kod:
    make cygwin CONF_DIR=./
    Skulle man nu vilja kompilera in stöd för pcsc-läsare i oscam så skulle kommandot se ut som följande:
    Kod:
    make cygwin CONF_DIR=./ USE_PCSC=1 PCSC_LIB="-lwinscard"
    När kompilationen är klar så kommer nu oscam ha blivit kompilerad i och sparad i katalogen /usr/src/oscam-svn/Distribution/

    Beroende på hur du nu vill köra OSCam, så kan oscam köras från antingen Cygwin miljön eller som en exe fil i windows.
    Beror lite på var du valde att lägga oscam´s konfigurations filer vid kompilerings tillfället som nämnt tidigare.
    Enklast om man nu vill köra något script i cygwin miljön för att enklare hålla oscam uppdaterad.

    Ett shell script för att autoupdatera oscam i windows anpassat för just Cygwin finner du här:
    cygwin_oscam_update.sh v1.0

    För konfiguration med mera så ber jag er kolla på denna guiden:
    PC och OSCam CardServer

    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Varför ska du kompilera med libusb?
    Det används bara för smargo i smartreader mode som i vilket fall inte fungerar i windows!

    Varför ändra i Makefile? Du kan skriva:
    Kod:
    make cygwin CONF_DIR="/etc/oscam" USE_PCSC=1 PCSC_LIB="-lwinscard"
    




  3. #3
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Står överallt att man behöver den, hade inte en susning om att smargo inte fungerar i wintendo.
    Då jag ej har någon smargo att testa med så kan jag heller inte prova.

    Anledningen till att jag rekomenderar att ändra i Makefile är p.g.a. att så snart jag lade in kommandot "CONF_DIR" så hände ingenting...
    Men ska testa utan "USE_LIBUSB" om det går då...

  4. #4
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Testat lite mer nu och korrigerat guiden, tack för informationen Volvo3.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Testat lite mer nu och korrigerat guiden, tack för informationen Volvo3.
    Det tar sig
    Du behöver definitivt inte cmake, libusb och troligen heller inte openssl-devel för att kunna bygga oscam enligt guiden.
    Openss-devel behövs om du bygger med externt kryptostöd eller ssl-stöd (https). Vilket du inte gör i exemplet.

    smargo fungerar eventuellt men inte i smartreader mode och det är endast där du behöver libusb.

  6. #6
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Har du en poäng i, är väl rätt onödigt att ta med saker man endå int behöver eller kommer ha någon användning för.
    Korrigerat guiden lite till och sumpat det.

    Tack igen

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    59
    Tackad
    4 gånger
    Tack för denna fina guide, jag har alltid behövt laddda ner färdigkompilerade Oscam innan men nu löser jag det själv med denna fina guide.
    Finns det nåt sätt att få Oscam att uppdatera till nyare version eller får man kompilera om varje gång?

    Mvh

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H Visa inlägg
    Tack för denna fina guide, jag har alltid behövt laddda ner färdigkompilerade Oscam innan men nu löser jag det själv med denna fina guide.
    Finns det nåt sätt att få Oscam att uppdatera till nyare version eller får man kompilera om varje gång?

    Mvh
    Du måste nog kompilera om varje gång. I.o.f.s. kanske det går att göra ett script som fixar det mer eller mindre automatiskt liknande vad jag och minime har pillat ihop för Linux. Men jag känner mig inte manad att fixa det för Windows.

    Om du vill se mitt Linux-script så finns det under Del 4 - Uppdatera oscam i min guide:
    http://www.comhit.net/content.php/29...nyb%C3%B6rjare

    Det scriptet är dock hårdstyrt vad gäller sökvägar m.m. för att passa till den installation guiden beskriver. Men du kan ju få en idé om vad som behöver scriptas.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Du måste nog kompilera om varje gång. I.o.f.s. kanske det går att göra ett script som fixar det mer eller mindre automatiskt liknande vad jag och minime har pillat ihop för Linux. Men jag känner mig inte manad att fixa det för Windows.

    Om du vill se mitt Linux-script så finns det under Del 4 - Uppdatera oscam i min guide:
    http://www.comhit.net/content.php/29...nyb%C3%B6rjare

    Det scriptet är dock hårdstyrt vad gäller sökvägar m.m. för att passa till den installation guiden beskriver. Men du kan ju få en idé om vad som behöver scriptas.
    Bara att fixa ett batscript.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Rags32 Visa inlägg
    Bara att fixa ett batscript.
    Jo, naturligtvis är det "bara" att göra det. Det var väl ungefär det jag skrev? Men samtidigt ville jag ge en bild av ungefär vad som behövs och hur det kan se ut.

    Ingen är ju direkt hjälpt av texten "Bara att fixa ett batscript."... Den typen av överlägsna kommentarer tillför ingenting i sak.
    Senast redigerad av atomized den 2015-04-26 klockan 15:52.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss