Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Ta emot turkiska kanaler i Västerbotten

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger

    Ta emot turkiska kanaler i Västerbotten

    Hej försöker ta emot turkiska kanaler, har tidigare idag testat på Eutelsat 7e, fick bara in kanaler som Iranefarda(max 6.5 db) som sänds på den starkare beamen Europe A på eutelsat 7a. Parabolen jag använder mig av är inte stor, ca 70 cm. Jag försöker då alltså få signal på kanaler som ligger på Europe A Eutelsat 7a, är tallriken för liten, eller kan det vara något annat?

    Sedan har jag också tänkt ifall Eutelsat 7 e inte går in så kan man försöka sig på Turksat 42e, där har man ju stora chanser på 3A west beamen, hur tror ni det ser ut där? Ska det vara enklare att få in de turkiska kanalerna genom 7e eller 42 e?

    Tack!

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, det kan vara så att du behöver en större parabol. Beror på vilken satellit och vilken "beam" du vill ta emot. Ofta kan det hjälpa om man frågar kompisar eller andra som tar emot från satelliten vad dom har för paraboler osv. Eller om du känner någon, som känner någon som tar emot. Det kan skilja mycket på vilken storlek man behöver beroende på vart i landet man bor.

    Jag kör själv med en 1.2m för att ta emot Canal Digital, har inga problem när det regnar, snöar, eller blåser, parabolen är större än vad som behövs men den kompenserar när det är dålig mottagning. Därför valde jag en större parabol än den vanliga som är 70cm.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger
    Tack fö svar vännen.
    Tråkigt nog så har jag ingen bekant som kör den satelliten... på footprintsen kan jag se att det rekommenderas att köra på större parabol än den jag körde med, får bli att ta och hitta minst 80 cm(?) Eller större för att se
    Om någon har 7e skriv gärna vad ni har och hur stark signal ni har.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Byt LNB till märket INVACOM. Det kommer att förbättra mottagen signal på svaga satelliter med bättre än 50%.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Jag har en parabol på ca 80, använder motor, testade och tog in kanalerna med bra signal bor i Skåne.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kianian, det du KAN göra om du vill är att skaffa en bättre parabol, bättre LNB och hoppas att det funkar. Det finns ju många som bor på ett sådant sätt (lägenhet) där man inte har möjlighet att gå över t.ex. 1m storlek i parabol, pga problem med montering och annat, eller begränsningar som bestämmer vad som gäller. Det finns ju paraboler av bra kvalite och bättre LNBer som gör att den boost man får på signalen eller mottagningen räcker för att ta emot.

    Men det gäller förmodligen bara satelliter där det inte finns andra begränsningar och att det enda som gäller i ditt fall är att du behöver gå upp lite i storlek så funkar det, då kan även en mindre parabol av hög kvalite funka bra, tillsammans med en bra LNB. Om det är så att man behöver en ordentligt stor parabol, t.ex. som för mottagning av 28.8 FTA BBC kanaler, där funkar det inte, eftersom man redan från start måste ha en ganska stor parabol för att ta emot. En liten parabol av hög kvalite kan inte kompensera så mycket. Men det gäller ju inte i ditt fall tror jag.

    Jag har sett folk i rinkeby / tensta (stockholm), som har paraboler för att ta emot lite knepiga satelliter och sett folk som sålt lite större paraboler för att ta emot arabiska kanaler och turkiska kanaler, men det har inte varit större paraboler än runt 1.3-1.4meters storlek. Så allt för svårt kan det inte vara att ta emot dom kanalerna du önskar dig.

  7. #7
    det räcker med 70cm för at få eutelsat w3 digiturk (turkiska kanaler)

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger
    Tackar för svar!!!
    Ska hitta en parabol runt 80-90 och testa, dom bestämmelser som finns är att parabolen inte får vara större än 70 cm, men jag ser folk som har haft sina 80cms länge nu utan problem.

    addo1, var bor du? Jag vet att det tydligen ska vara svårare att ta emot norr om sundsvall...

    Tackar

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kianian, det gör inget om du har 80-100cm det kommer ingen märka, även när man tittar på en bunt paraboler på avstånd, så ser man att några paraboler är lite större men inget som någon kommer klaga på. Mitt förslag är att du satsar på en parabol av hög kvalite och verkningskrad, och sedan satsar på en riktigt bra LNB. Då borde det fungera, kan vara bra också med någon som kan mäta så man maximerar inställningarna.

    Så du får så bra mottagning som möjligt, sedan återstår att se om du har mottagning dygnet runt, året runt osv. Det kan skilja beroende på om det är vinter eller inte, regnar, oväder osv. Om man ligger på marginalerna. Men om du kan leva med att du för det mesta har mottagning, då tror jag det kommer fungera. Och med lite flyt så blir det så pass bra att det faktiskt fungerar utan problem. Alternativet är att försöka hitta folk, via internet som tar emot från satelliten som bor nära dig eller i alla fall inte för långt bort och kolla med dom vilken storlek dom har, hur mottagningen fungerar osv. Jag antar du inte vill använda större parabol än nödvändigt och då kan det bli lite knepigt.

    http://www.lyngsat-maps.com/maps/ew3a_eurb.html

    Ser ut som det borde funka med en parabol på runt 100cm och bra kvalite samt LNB.

    Om det är just den satelliten och "beamen" du ska ta emot.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2015-04-06 klockan 21:12.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger
    TAck DennisOlof! Som vanligt alltid hjälpsam! Jag tog kontakt med en av mina vänner som har en 1m parabol, han lyckades få in kanalerna vid en snabb installation, därav hade han ganska dålig signal på vissa kanaler. Så det kommer att bli att köra på en större parabol, det är faktiskt ganska svårt att hitta paraboler här i Umeå som jag befinner mig. Dom man hittar ligger på 1000-1500, hyfsat dyra. Jag misstänker att mottagningen kommer bli sämre nu när träden blommar då jag har 3 träd mitt framför balkongen så typiskt som det är. Men jag for nog ställa upp parabolen och njuta så länge det går
    Det är den beamen ja!
    Tack vännen!

Liknande ämnen

  1. Turkiska kanaler
    Av EmEkLiHoRoZ i forum IP-TV
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-25, 20:41
  2. Ta emot analoga kanaler?
    Av mhead i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 17:47
  3. Turkiska kanler?
    Av Nilllan i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 16:40
  4. Turkiska kanaler
    Av elements i forum Övriga mottagare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 17:32
  5. [LÖST] turkiska kanaler på parabol
    Av Xtriss i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-08-16, 12:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss