Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ingen signal (kvalitet) vissa kanaler, var börjar man felsöka.

  1. #1

    Ingen signal (kvalitet) vissa kanaler, var börjar man felsöka.

    Tjo.

    Har en originalbox och kort och senaste tiden har vissa kanaler börjat komma och gå. Jag får ingen signal på kanalerna, men signalstyrkan är 85% men kvalitet är 0%. Samtidigt har jag hög styrka och kvalitet på andra kanaler. Dock så är det ingen bild på dom som ligger på samma frekvens. Några timmar senare kan dom komma tillbaka med god styrka och kvalitet igen. Blir inte riktigt klok på vad felet ligger då jag alltid har bild på en del kanaler medans vissa kommer och går. Var ska jag börja felsöka?

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Först är att ta reda på när detta sker, blåsigt ute? Molnligt/mulet?
    kolla att det inte är något som skymmer sikten till tallriken/LNB så som träd som svajar framför och stör signalen då det blåser eller något?
    Nyligen snöat så LNB är täckt eller om det regnar?
    När det väl fungerar, soligt och varmt?
    Fler en ett LNB?
    Har du någon disaqc switch?
    Dåliga/gammla kablar?
    Rätt kort med information för att kunna säga något mer konkret...Så det känns som man får gissa rätt vilt...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Rätt kort med information för att kunna säga något mer konkret...Så det känns som man får gissa rätt vilt...
    Han har inte ens talat om ifall han kör parabol eller kabel eller what...?

    Folk som inte ens orkar beskriva sina problem tror att nån annan ska orka hjälpa dem...?
    Nu är han visserligen inte ensam, men jag har beslutat lägga ner att försöka hjälpa dem som inte ens orkar beskriva sitt problem...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Han har inte ens talat om ifall han kör parabol eller kabel eller what...?

    Folk som inte ens orkar beskriva sina problem tror att nån annan ska orka hjälpa dem...?
    Nu är han visserligen inte ensam, men jag har beslutat lägga ner att försöka hjälpa dem som inte ens orkar beskriva sitt problem...
    Toché... :-)
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    62
    Tackad
    1 gånger
    Nu kanske jag gör bort mig att detta finns någon annanstans men annars skulle man kunna haft en låst tråd där det står vilka uppgifter som skall bifogas om man vill ha hjälp med ett problem. Tyvärr går det av bara farten att de inte tänker på att det både finns parabol och kabel, att man inte har en DiseqC om man bara har en standard CD installation.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    atomized, haha, välkommen till klubben

    Jag beslutade mig långt tidigare för att inte bli "bitter" när jag blev äldre, omöjligt att motverka anser jag numera, alltså har jag tyvärr också blivit bitter med tiden. Plus man blir passiv och trött, man orkar helt enkelt inte bry sig om alla enklare fel som bara återkommer hela tiden, eller folk som kommer in och ska ha hjälp sedan bara försvinner och inte bryr sig. Dom är verkligen sämst. Man får helt enkelt skriva en guide, punklista vad man måste ha med. Inte säkert det gäller i detta fall, men generellt. Det gäller ju inte bara på detta forum, men lessnar verkligen på alla simpla problem folk har, och som aldrig orkar leta upp informationen själva, om det finns på nätet dvs.

    beercan, någon får kolla på TVn och så får du trycka lite, på höger och vänster sida för att se om mottagningen blir bättre eller sämre, parabolen kan ha flyttat på sig om den inte sitter fast ordentligt, speciellt när det blåser kan det hända.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2015-04-07 klockan 16:02.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Antar att du har parabol.
    Gå ut och kolla parabolen. Alla kanaler, även de på samma transponder, är inte lika starka. Små variationer i signalkvalitet förekommer. => några kanaler har tillräcklig signalkvalitet för att visa bild, andra inte. Om det regnar/snöar/träden får blad med mera så sjunker signalkvaliteten och skillnaden märks.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, precis. Därför det är så viktigt att när man väl ställer in en parabol att finjustera så man får bästa möjliga mottagning och sedan ser till att parabolen sitter fast ordentligt, och att man verkligen har fri sikt till satelliten. Därefter ska det inte vara några problem med mottagning. Variationer förekommer vid regn och snö, samt om det är sämre väder osv. Det påverkar inte så värst mycket men man märker att det blir sämre.

Liknande ämnen

  1. Får ingen signal på vissa HD kanaler
    Av roggy i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-14, 10:12
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 21:23
  3. Ingen kanalinfo på vissa kanaler
    Av Hane73 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 14:28
  4. Ingen signal på vissa HD kanaler?
    Av rob_x i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 13:05
  5. ingen text på vissa kanaler
    Av leppen i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 22:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss