Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kan jag använda Dreambox och spela in till .ts eller .mpeg med Comhem?

  1. #1

    Kan jag använda Dreambox och spela in till .ts eller .mpeg med Comhem?

    Jag ställde samma fråga på Sweclockers och blev tipsad att jag skulle få bättre svar här

    Jag hade tidigare Dreambox (DM-500HD) och på den kunde jag spela in till .TSfiler som jag sen kunde konvertera till t.ex. mkv eller mp4.

    Idag har jag en box som jag fick med Comhem-abonnemanget och den går det inte att göra så på, så min fråga är om jag kan köpa en Dreambox eller liknande som jag kan spela in på liknande sätt som tidigare?

    På Dreamboxen kunde jag dessutom streama från boxen till VLC, det vore bra om det gick att göra också.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Du kan installera en softcam i din dreambox & stoppa in kortet i boxen & du får bild, dock inte på så många HD-kanaler.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Jag har inte Dreamboxen kvar (kanske skulle skrivit det)

    Jag är ute efter att kunna spela in TVavsnitt som jag inte får tag på från något annat ställe och tänkte därför byta box.

    Om jag förstår dig rätt så går det inte att få samma funktionalitet som "originalboxen" med Dreambox (eller annan box)?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    ComHemboxarna spelar in och sparar KODAT, vilket innebär att du alltid måste ha kortet i. Har du en Dreambox (eller annan Linuxbox) så spelar de in OKODAT, och du kan alltid se på en inspelning även utan kort. Du kan dessutom se på inspelningen på ex. din dator. Tror inte ComSlem klarar det. Vet inte vad du söker för "funktionalitet, men Dreambox, VU+ vinner över orginalboxen alla dar i veckan.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    ComHemboxarna spelar in och sparar KODAT, vilket innebär att du alltid måste ha kortet i. Har du en Dreambox (eller annan Linuxbox) så spelar de in OKODAT, och du kan alltid se på en inspelning även utan kort. Du kan dessutom se på inspelningen på ex. din dator. Tror inte ComSlem klarar det. Vet inte vad du söker för "funktionalitet, men Dreambox, VU+ vinner över orginalboxen alla dar i veckan.
    Jag tänkte på det du skrev om HDkanaler, jag vill ju kunna se alla kanaler jag kan se med originalboxen men spela in dom

    Finns det någon box du kan rekommendera som det går att göra det med, och är det väldigt krångligt att få det att fungera?

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Enkelt svar : Glöm det. ComSlems HDkanaler (förutom några få) ör låsta till din bajamaja (orginalbox).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Enkelt svar : Glöm det. ComSlems HDkanaler (förutom några få) ör låsta till din bajamaja (orginalbox).
    Ok, om jag säger såhär, går det på något sätt att spela in t.ex. 3an, 6an osv i icke hd med den uppsättning jag har nu? Och eftersom jag antar att det inte går(jag har läst att HDMI är krypterat?), hur hade du gjort?

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Satt upp en parabol & fixat valfri Linuxbox -> då kan du spela in det mesta. (Dock inte Viasats HD-kanaler).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av griffin83 Visa inlägg
    Ok, om jag säger såhär, går det på något sätt att spela in t.ex. 3an, 6an osv i icke hd med den uppsättning jag har nu? Och eftersom jag antar att det inte går(jag har läst att HDMI är krypterat?), hur hade du gjort?
    Köper du en Dreambox och fixar ett tvillingkort hos ComHem kan du använda din orginalbox till HD-kanalerna och sen använda din Dreambox till att spela in och streama med (endast vissa HD-kanaler).

  10. #10
    Jag har samma problem. Jag vill kunna spela in kodat och/eller HD från comhem och spara okodat på min PC.

    Det enda sättet jag kan tänka mig att detta kan funka på är med något "illegalt" PC-kort med kabelmottagare men inte mycket mera, en soft CAM i PCn som hanterar Conax och en smart card reader för antingen mitt legala programkort eller en card splitter. Kryptografin i hela krypteringen kräver nycklar i smartcardet.

    Anledningen till en soft CAM och inte en hård (alltså PCMCIA-CAMen eller annan hårdvara) är att Common Interface Plus (CI+) tillsammans med en HD CAM är ett krav för HD content. Baksidan är den lilla nasty "feature" som innebär att CAMen visserligen avkodar orginalkrypteringen men kodar om output! Jag kan bara tänka mig att en soft CAM (programvara) kan strunta i att krypta om content.

    Tyvärr kräver comhem pairing mellan smartcard och CAM för HD devicer (CI+) och jag vet inte om det påverkar smartcardet på något vis så att inte ens en soft CAM kan lösa det. Vet inte om pairingen lämnar spår i CAMen heller för den delen.

    [Beside the point: Jag har en HUMAX HDPVR 1000c STB normalt och den klarar av fem samtidiga sessions (CAMen); alltså jag kan spela in fyra kodade/HD-kanaler och titta på en femte samtidigt. Jag vet inte hur burken ser ut inuti. Den har i alla fall två receivers (en MUX och två kanaler per MUX per receiver) och, givetvis för HD, CI+ och inte CI. Därav pairingen vilket också är ett EU-krav eller liknande för HD-devicer om jag inte missminner mig. Antingen har den en eller flera hårda CAMar med intern card spliter eller en soft CAM.]

    Jag letar fortfarande runt för att hitta någon slags enkel (hah!) lösning... Dessutom kör jag Win7-64 men har iofs en Linux i en VMWare client.

    EDIT: Glömde skriva att jag har ett TechnoTrend DVB-C kort i PCn! Big bummer! Det har CI och inte CI+!
    Senast redigerad av Icekube den 2015-04-17 klockan 18:40.

Liknande ämnen

  1. Avkoda MPEG-4 med Dreambox 500T
    Av lasseleffe@hotmail.com i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-19, 11:21
  2. Kanaler som kör MPEG-4 eller DVB-T2
    Av UpperNorwood i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 21:07
  3. avi till mpeg
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-05-30, 19:17
  4. använda comhem box sagem till boxer
    Av adam i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-13, 06:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss