Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Hjälp med att välja tv-kort till htpc

  1. #1

    Hjälp med att välja tv-kort till htpc

    Hej!

    Letar efter tv-kort till htpc för DVB-C. Jag är inte särskilt insatt i tv-aspekterna så därför har jag lite frågor angående detta.

    I nuläget har vi kabel-tv från Sappa (kort + div. kodade kanaler, dock inga betalkanaler för tillfället). Gör väl inget om tv-kortet även har DVB-S/S2 (sett att det finns hybridvarianter) då det kan bli tal om flytt till hus inom något år.

    •Min första fråga är hur jag ska gå tillväga för att om möjligt slippa digital-tv-boxen? Kanske behöver ett tv-kort med kortläsare, eller en separat modul som t.ex. Hauppauge WinTV-CI. Funkar en sådan lösning bra? Är det något märke eller något specifikt kort jag bör se upp med? Någon skillnad i prestanda/kvalitet mellan PCIE-/PCI-kort och USB-sticka?

    •En liten fundering: Hur funkar det rent tekniskt med de fria kanalerna (DVB-T/DVB-T2) när man har kabel-tv? Skickas dessa fortfarande som DVB-T/T2 eller som DVB-C? Vad jag menar är: behöver jag ett kort med DVB-T/T2-tuner eller gäller DVB-C även för de marksända kanalerna när man har kabel-tv?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    TBS har många bra kort med eller utan CA-gränssnitt, som dessutom har stöd i både Windows och Linux.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    rolrn, dom är i stort sett dom bästa anser jag, bra utbud med kort, bra stöd för olika programvara. Och även stöd för CA-modul med kort i, så man kan titta på alla krypterade kanaler utan någon speciell soft-cam eller så.

    Dock inget stöd för CI+ ännu och jag vet inte hur det blir med detta framöver vad gäller just kort för PC att titta på TV med, antagligen gillas det inte, eftersom man kan spela in med originalboxar men inte göra något med innehållet. Dom vill ju inte att du ska kunna spela in något och sedan göra vad du vill med materialet.

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Dock inget stöd för CI+ ännu..
    Det finns väl inga TV-kort som klarar det, så det påverkar ju inte val av TV-kort..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    rolrn, dom är i stort sett dom bästa anser jag, bra utbud med kort, bra stöd för olika programvara. Och även stöd för CA-modul med kort i, så man kan titta på alla krypterade kanaler utan någon speciell soft-cam eller så.

    Dock inget stöd för CI+ ännu och jag vet inte hur det blir med detta framöver vad gäller just kort för PC att titta på TV med, antagligen gillas det inte, eftersom man kan spela in med originalboxar men inte göra något med innehållet. Dom vill ju inte att du ska kunna spela in något och sedan göra vad du vill med materialet.
    Tack för svaret. Har DVB-C från Sappa för tillfället, med box + programkort. Skulle det funka att köra programkortet med något TBS-kort med CA-modul som rolrn hänvisar till?

  6. #6
    Tack för tipset. De verkar ha en del olika typer av kort.

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av XR00 Visa inlägg
    ..Skulle det funka att köra programkortet med något TBS-kort med CA-modul som rolrn hänvisar till?
    Så länge din leverantör inte KRÄVER CI+ så ja, troligen..
    Normalt brukar CI+ endast krävas för några/all HD-kanaler.
    Du behöver troligen en CA-modul utan benämningen CI+.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Så länge din leverantör inte KRÄVER CI+ så ja, troligen..
    Normalt brukar CI+ endast krävas för några/all HD-kanaler.
    Du behöver troligen en CA-modul utan benämningen CI+.
    Något i den här stilen kanske:

    http://www.tbsdtv.com/products/tbs66...pcie-card.html

    Kan inte se något om CI+ för det kortet, om jag inte missat något.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av XR00 Visa inlägg
    Något i den här stilen kanske:

    http://www.tbsdtv.com/products/tbs66...pcie-card.html

    Kan inte se något om CI+ för det kortet, om jag inte missat något.
    Har inte lyckats hitta info om vilken variant Sappa kör med, dock.

  10. #10
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Det finns inga TV-kort med CI+ gränssnitt, så du kan beställa en TBS6680 om du vill.
    Du matar den med en CAM + programkort så är det klart..
    Lite beroende på vilken CAM du väljer kommer du att kunna använda båda tuners, annars bara den ena för dekryptering av signalen.
    Jag använder själv softcam istället för en CAM, så där sätter jag gränsen själv :-)

    EDIT: Såg att TV-kortet hade 2 anslutningar för CA-moduler.
    Du behöver då 2st CAM:ar samt 2st programkort om du vill kunna spela in från en kanal samtidigt som du tittar på en annnan.
    Blir ganska kostsamt, så du bör kika på SoftCam, som ansluter mot en kortserver (ex. OSCam).
    Senast redigerad av rolrn den 2015-04-15 klockan 20:35.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att välja ny antenn och Lnb
    Av frasse i forum Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-24, 20:43
  2. Vilket TBS kort till min HTPC eller PC ?
    Av DennisOlof i forum HTPC
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-01, 15:56
  3. Hjälp mig att välja mottagare
    Av reecord i forum Boxer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 21:39
  4. Digital-TV-kort till HTPC för UPC?
    Av Starmac i forum HTPC
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 11:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss