Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Vilken VU+ / parabol

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Kör över mig själv. Jag tittade på fotavtrycket för satelliten (hur stark satelliten är utritat på en karta) och där är det angivet att en parabolstorlek på 50 cm räcker. Så prova! Uppenbarligen var mina mottagningsförhållande i centrala Lund långt ifrån optimala.

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Kör över mig själv. På det officiella fotavtrycket ( satellitens signalstyrka inritad på en karta) visat att det räcker med en parabol på 50 cm. Så prova en T55! Uppenbarligen var mottagningsförhållandena i centrala Lund inge vidare....

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av templo Visa inlägg
    Och den klarar 16A?
    I så fall låter det mycket intressant!
    Jag har inte provat själv men enl. dokumentationen ska den klara +30/-30 grader. Alltså du kan ha största vinkel 60 grader mellan satelliterna. Så att ta emot 1W och 16E som skiljer 17 grader borde gå. Sedan om storleken på parabol räcker beror på hur långt upp i Sverige du bor. Men borde räcka gott i södra Sverige i alla fall.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    För att vara säker på att få bra signal på just dom kanalerna som du vill titta på, skulle jag använt Motor.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    96
    Tackad
    3 gånger
    Ska försöka låna 2-3 olika storlekar och testa.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    96
    Tackad
    3 gånger
    Fick låna en 65-a med en lnb, som väntat 0,8 och 4,8 utan problem 16 bara 35%. I.o.f. sig lite ostabil parbolställning men fick ändå 100% på 4,8.
    Klarar T55 verkligen 16 grader? Tror inte att den går på öppet köp nånstans?

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    En T55 klarar 40 grader. Kör just nu med 33 graders skillnad mellan mest öst och väst.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    96
    Tackad
    3 gånger
    Hoppas att det inte blir för många frågor, som sagt, jag är nybörjare när det gäller sat-utrustning
    men det handlar väl inte bara om hur mycket T55 klarar utan också hur stark signal från en satellit är?
    Om man t.ex. använder parabol med en lnb i perfekt position, rekommenderar de flesta 80 parabol
    för att kunna ta Eutelsat 16 utan problem.
    Jag vill bara vara säker för om jag köper T55 och inte får de kanaler på Eutelsat 16 som jag är intresserad av
    tror jag inte att öppet köp gäller för det är väl nästan omöjligt att inte "skada" parabolen under montering?
    VU+ Solo2

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Vilka kanaler är du intresserad av? Olika transpondrar (samling av kanaler på en frekvens) är olika starka. MEN: Väljer du en T90 så blir du glad och kan säkert ta emot de kanaler du är intresserad av. Med de hållare som följer med parabolen (och som kan köpas lösa om fler behövs) kan du ta emot satelliter som är tre grader eller mer skilda från varandra. (Med buntband eller annat man har liggande kan LNB tryckas in emellan med). Fina bilder och bra information finns på satlex.de (http://satlex.de/sv/image_window.htm...frontier&pic=1) Notera att OM du inte vill ha parabolens mittpunkt riktad rakt söderut, blir du tvungen att tilta hela parabolen; se bilden.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    96
    Tackad
    3 gånger
    http://www.lyngsat.com/packages/Max-TV.html

    Visst T90 skulle gå men jag försöker lista ut vilken är minsta möjliga storleken
    för att kunna få ut max av min balkong på sommaren .
    VU+ Solo2

Liknande ämnen

  1. Vilken parabol + LNB till VU+ Duo2?
    Av goldfish1977 i forum Vu+
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-24, 12:14
  2. Vilken parabol ska jag välja?
    Av MantaTIC i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 20:36
  3. Vilken parabol ?
    Av hagge123 i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 19:18
  4. Norden parabol vilken lnb är vilken
    Av Nymann i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 18:42
  5. Vilken LNB, Parabol mm
    Av dsundelin i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 21:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss