Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byte till mindre parabol

  1. #1

    Byte till mindre parabol

    Svärmor och svärfar har fått ta över en 100 cm-parabol av mig och skulle nu vilja byta till en mindre efter att de byggt om huset lite.

    Går det att säga på ett ungefär hur mycket man tappar i signalstyrka när man går från 100 cm till 80 cm?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Du tar emot signalen över hela parabolens yta. Vi kan förenkla räkningen genom att säga att parabolen är en platt cirkel. Då är arean= pi*d*d/4
    1 m parabol: 0,25*pi m2
    0,8 m parabol: 0,16*pi m2

    Tappet du får är proportionellt mot skillnaderna i parabolernas storlek: (0,16*pi)/(0,25*pi)= 0,64 (i procent: 64%)

    Väldigt grovt räknat har en 0,8 m parabol 1/3 lägre signalstyrka/signalkvalitet än en 1 m parabol.

    Detta är alltså enbart räknat på själva parabolen. Det är betydligt viktigare vilken LNB som används. En lågpresterande LNB sänker vilken parabol som helst.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Precis.

    Men i de fall man tar emot CD eller Viasat så är detta inte något men behöver fundera på. Att däremot ta emot CD på en parabol mindre än 60-70cm kan bli problem och inget man ska göra. Viasat går bra på 40cm eller en eliptisk parabol. Så länge du har en bra LNB, bra kabel (1.0 eller 1.1) den inte är för lång från LNBn till boxen. Så ska det inte vara några problem med mottagning.

    Men varför inte behålla 100cm parabolen, om det är metall och bra kvalite, det skadar ju inte att man har en något större parabol för mottagning, dessa ger dig bättre marginaler vid regn, dåligt väder osv. Har jag själv märkt på min 120cm parabol. Det blir betydligt sämre signalmottagning under dessa förhållanden, men eftersom parabolen är större märker jag inte tappet i kvalite eller signal. Det funkar ändå.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Eftersom vi behandlar ämnet "mindre" parabol, så undrar jag om någon boende i Sörmlandsregionen med en T50 får in de engelskspråkiga kanalerna på 28,2?
    Har idag en T90 som börjar bli till åren och tänkte ev. byta till en T50

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Får du in de på en T90 i Sörmland? Även BBC och itv? De håller på att överföra sina kanaler till satelliter med små fotavtryck. Kan du ta emot kanalerna med en T90 så håll fast vid den.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Får du in de på en T90 i Sörmland? Även BBC och itv? De håller på att överföra sina kanaler till satelliter med små fotavtryck. Kan du ta emot kanalerna med en T90 så håll fast vid den.
    Jag får in en hel drös med engelskspråkiga kanaler atm. Även BBC och Itv.
    Det finns väldigt många FTA-kanaler på 28,2

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det borde du inte kunna... ;-)
    Stort grattis till dig!!

    Egentligen borde du ha behövt en parabol som är närmare 1,5 m i diameter. https://www.google.com/maps/d/viewer...o.kB-akQ1b9g48
    /I

Liknande ämnen

  1. Byte till en seriellport
    Av Husse67 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 15:44
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 15:31
  3. Byte till Viasat
    Av janbananfan i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 14:53
  4. Byte från AU till Remote...
    Av HDS i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-03, 15:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss