Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 76

Ämne: Få igång kortläsaren?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    278
    Tackad
    2 gånger

    Få igång kortläsaren?

    var hittar man mpset?

    testade bara knappa in mpset /dev/ttyUSB0
    men inget hände

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    sudo apt-get install mpset
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hary_ Visa inlägg
    var hittar man mpset?

    testade bara knappa in mpset /dev/ttyUSB0
    men inget hände
    Du får hålla dig till en tråd och inte bara skapa nya trådar för varje sak när det bygger på samma grej du håller på med! Detta är liksom tredje tråden nu. Håll dig till den första tråden du skapade när det rör samma ämne!

    Vad gäller mpset så hittar du det på ad-teknik's hemsida http://www.adteknik.se/swedish/phsmsoft.htm, finns inte att ladda ner via apt-get's officiella källor. Så man får själv ladda ner det och kompilera. Sen är det som jag sa också att du behöver inte mpset för att sätta ad-teknik's läsare i phoenix läge för det klarar newcs av själv, och tror även att oscam klarar detta själv utan extra programvara.
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    278
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    sudo apt-get install mpset
    står kunde inte hitta paketet mpset

    vad gör jag för fel?

  5. #5
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Som jag skrev så finns inte moset via apt-get källa, iaf inte bland de officiella. Då får man lägga till någon tredjeparts källa men om det finns någon sån med moset vet jag ej.
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    278
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av deas Visa inlägg
    Som jag skrev så finns inte moset via apt-get källa, iaf inte bland de officiella. Då får man lägga till någon tredjeparts källa men om det finns någon sån med moset vet jag ej.
    blev lite mkt med olika trådar

    finns det inte steg för steg guide som förklarar som om jag vore 5år
    det här är rena rama kinesiskan för mig
    det är säkert jätte enkelt bara man vet

  7. #7
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Finns massvis med exempel på newcs config här på forumet.
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Allt är ju enkelt när man kan det.

    Men jag skulle inte vilja påstå att det här med kortdelning är speciellt enkelt. I alla fall inte om man ska förstå vad man håller på med.
    Förutom att lära sig begreppen när det gäller kortdelning som softcam, cardserver, protokoll m.m. så behöver man också som du märker kunna en hel del Linux och får man problem är det absolut en fördel med goda nätverkskunskaper. Lägg till det alla variationer med olika operatörer, boxar, operativsystem samt att verktyg och metoder kontinuerligt utvecklas.

    Summan blir komplex och att skriva en lättfattlig steg-för-steg guide som passar alla låter sig inte göras. Det finns en samling guider som täcker delar av helheten. Det finns också ett antal wikis att läsa som täcker det grundläggande. Lämpligen läser man in sig på dessa dokument, sedan söker man i forumet efter trådar som handlar om liknande saker. Sedan testar man och när man kör fast ställer man frågor i forumet.

    Det blir en ganska lång inlärningsprocess och mycket att lära innan man får kläm på det hela. Beroende på förutsättningar tar det olika lång tid, men man ska nog räkna med ett antal veckor eller månader innan kunskaperna faller på plats.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    278
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Allt är ju enkelt när man kan det.

    Men jag skulle inte vilja påstå att det här med kortdelning är speciellt enkelt. I alla fall inte om man ska förstå vad man håller på med.
    Förutom att lära sig begreppen när det gäller kortdelning som softcam, cardserver, protokoll m.m. så behöver man också som du märker kunna en hel del Linux och får man problem är det absolut en fördel med goda nätverkskunskaper. Lägg till det alla variationer med olika operatörer, boxar, operativsystem samt att verktyg och metoder kontinuerligt utvecklas.

    Summan blir komplex och att skriva en lättfattlig steg-för-steg guide som passar alla låter sig inte göras. Det finns en samling guider som täcker delar av helheten. Det finns också ett antal wikis att läsa som täcker det grundläggande. Lämpligen läser man in sig på dessa dokument, sedan söker man i forumet efter trådar som handlar om liknande saker. Sedan testar man och när man kör fast ställer man frågor i forumet.

    Det blir en ganska lång inlärningsprocess och mycket att lära innan man får kläm på det hela. Beroende på förutsättningar tar det olika lång tid, men man ska nog räkna med ett antal veckor eller månader innan kunskaperna faller på plats.

    ok tackar
    om jag vänder på frågan och frågar
    hur lång tid tar det för dig att få igång en läsare?

    newcs är färdig
    newcmnd är färdig

    hur mkt mer än kortläsaren som behövs för att komma igång?

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om jag vänder på frågan och frågar:
    Hur vet du att newcs är färdig? Hur vet du att newcamd är färdig?

    Ofta fallerar saker p.g.a. en enkel skitdetalj. Men att hitta den skitdetaljen kan ta dagar eller veckor ifall man är ovan. Newcs kan balla ur för att man har ett osynligt skräptecken i newcs.xml. Nu säger jag inte att det är ditt problem jag bara belyser hur svårt det är att söka fel och hur enkelt felet kan tyckas vara när man väl hittar det.

    Framgångsrik felsökning bygger som alltid på att man är systematisk och inte tar saker för givet. Du tar för givet att newcs är klar och att newcamd är klar. Men du vet egentligen inget om det eftersom det inte fungerar...

    Du har rätt i att bland det första man bör göra är att se till att kortläsaren fungerar. Jag har läst alla dina inlägg men jag med min erfarenhet kan inte av din information utläsa något tydligt svar på vad som skulle kunna vara felet. Nu verkar du ha satsat på en ny/ominstallation. Ett bra beslut tycker jag. Installera Ubuntu eller valfri Linux på en maskin. Läs sedan denna gamla tråd: http://www.comhit.net/showthread.php...ll-Cardsharing som visserligen är gammal men innehåller mycket bra info om newcs.

    Prova med den newcs.xml som finns i tråden. Du får byta ut <type>phoenix</type> mot <type>mp35</type> och <node>/dev/ttyS0</node> mot <node>/dev/ttyUSB0</node> om du har en USB-ansluten MP3.6.

    Testa och se vad som händer. Funkar det inte så posta loggen och din newcs.xml samt beskriv problemet tydligt.
    Newcs är egentligen väldigt enkelt. Det behövs bara en binärfil och en konfigurationsfil.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Aktivera kortläsaren i Openbox S10, hur?
    Av Bosse3050 i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 12:14
  2. Servern loggar ut kortläsaren!
    Av rubashov i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 15:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss