Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Uppdatera i förväg?

  1. #11
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Borde ju inte påverka något på CD om du ändrar inställningar för Viasat-läsaren.
    Såna här knepiga fel brukar vara lättast att lösa med hjälp av loggar. Du har ju två klienter, en med oscam och en med CCcam om jag förstått rätt. Det enklaste kanske är att ordna loggning från oscam och se om du hittar något om EMM i loggarna.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Slog på max loggning men insåg hur mycket som flödar där....och trots att det trillade in EMM'er till CD så lyckades jag inte ens se det i realtid....kunde man pipe:a det till en editerbar textfil på ett enkelt sätt vore det nog enklare (kör en RPi). Men jag undrar hur 2look4me fick AU att funka på båda? För som sagt: CD funkar felfritt. Eller måste man dedikera en box (user) till AU för en provider, klarar den inte mer?

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag hänger inte riktigt med på hur din setup ser ut? Har du servern på en Raspberry Pi och två DM800 som klienter? Varav en kör oscam som klient och den andra CCcam?

    Det är så mycket lättare både att förstå problemet och ge ett bra svar om man vet hur uppsättningen ser ut.

    För mig har det alltid funkat att ha en klient som uppdaterar båda korten på den tiden jag körde två kort. Men jag har läst på andra ställen att vissa rekommenderar att bara uppdatera ett kort från en viss klient. Men jag körde alltid enklaste lösningen, au=1 på klienten som fick uppdatera båda korten.

    Om du kör på en Raspberry Pi, är den gjord efter min guide? I så fall har du ju redan logfil. Annars kan du kanske titta på relevanta stycken i min guide och fixa en logfil. Det borde räcka att fixa en mapp för logfilerna:
    cd /var/log
    mkdir oscam

    och sedan lägga till nedanstående under [global] i oscam.conf:
    # logging
    logfile = /var/log/oscam/oscam.log
    maxlogsize = 1000
    usrfile = /var/log/oscam/oscamuser.log
    cwlogdir = /var/log/oscam/cw

    Starta sedan om oscam så borde du ha din loggfil där.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Nästan. En RPi som server och två DM800 varav båda kör CCcamd.
    Tidigare, innan V gjorde om sin lösning (i våras) så körde jag också AU=1 och båda uppdaterades utan problem. Men det funkar inte längre, bara på C.
    Jag tycker mig ha läst någonstans att CCcamd inte är att föredra för att få AU att funka, den har väl ingen egen "AU-parameter" i sin uppsättning utan förlitar sig på att Newcamd-trafiken sköter detta?
    RPi'n sattes upp av min son med hjälp av diverse guider för några år sen och väldigt få ändringar har gjorts - eller har behövt göras - efter detta. Stabilt värre!
    Loggning har sina nackdelar; ett av dem är att SD-kortet snabbt kan gå fullt. Sen sitter RPi'n på ett eget subnät och är inte (enkelt) nåbar inifrån mitt eget nät. Du kan säkert räkna ut varför. Det gör det svårt att komma åt en eventuell loggfil.

  5. #15
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, jag kan inte komma på vad som kan vara felet när au funkar på CD men inte på Viasat.
    Om någon annan vill bidra med någon idé så är det tacksamt. Ni andra som kör med ett Viasat-kort som är parat till en SD-box, har ni problem med au?

    Edit:
    Om du sätter upp loggning enl. min beskrivning så begränsas loggen till 1MB, ingen risk att fylla SD-kortet. Jag har kört så i åratal på min Raspberry Pi.
    Senast redigerad av atomized den 2015-08-04 klockan 08:04.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Mycket märkligt. Har inte gjort nånting och lämnade allt igår som förr men boxarna har stått på sen dess. I natt har det trillat in en (1), UQ EMM på V, exakt den jag "behöver". Inga andra.
    29 på C. Skulle vara intressant att få veta hur det här gick till.

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du vet väl att det finns cache i både klienterna och i servern?
    Tanken är att samma EMM inte ska skrivas för många gånger till kortet. Så därför cacheas EMM:erna både i klienten och på servern. D.v.s alla mottagna EMM sparas i ett litet minnesutrymme. Sedan när det kommer en EMM så jämförs den med innehållet i cachen. Om det är samma EMM som tidigare har skickats vidare till servern eller har skrivits till kortet så kastas den. Är det däremot en ny EMM så skickas den vidare och skrivs till kortet.

    Så i ditt fall låter ju som att det fungerat precis som det ska!

    Det är p.g.a. dessa cachear som jag alltid rekommenderar att starta om både klienter och server när man felsöker på EMM:er så man tömmer cachen. Annars kommer man inte att se många EMM:er.

    I oscam bestäms detta beteende av raden:
    emmcache = 1,3,2
    i oscam.server. Siffrorna kan ju variera men den mellersta siffran betyder just hur många gånger samma EMM ska tillåtas skrivas till kortet.

    I CCcam vet jag inte vad som är default men den har sannolikt också en cachefunktion som bara tillåter att samma EMM skickas vidare till servern ett fåtal gånger.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Jo jag känner till det och skälet är väl främst att man inte ska skriva sönder kortet.
    Det som skiljer nu mot tidigare är just detta att blockemm-unknown är borta från oscam.server under V (lät det vara kvar).
    Kan det vara det lilla som gjorde det ändå?

    Tack iaf för idéer och bollplank, nu verkar det ju som ett knivigt problem är löst!

Liknande ämnen

  1. uppdatera CAM?
    Av bmwmpower i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-06-29, 19:54
  2. uppdatera cam?
    Av 5nine i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-14, 19:25
  3. Uppdatera?
    Av bob_dole18 i forum Övriga mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-11-03, 16:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss