Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vga?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

    Exclamation Vga?

    Har nu en lägenhet jag verkligen trivs med och skall börja dra kablar ordentligt och projektor skall upp på väggen....

    köpte ett par 10 m HDMI-kablar av Stellitproffsen. Betvivlar lite att de är helt original, då de är av "Higi Quality". Men de test jag gjorde med HD-kanaler, 2 och 3D-blu-ray-filmer utföll positivt. Nedladdade filmer av låg kvalitet såg lika dåliga ut som filstorleken var liten. Är än så länge nöjd. (Om SatPro läser inlägget får ni gärna ge mig lite avdra på min nästa beställning som tack för gratisreklamen... :-) )

    Reciever och den ena datorn ansluts till de två hdmi-ingångarna. Då blir det VGA-ingången kvar till den andra datorn.

    Någon som har en idé om hur jag skall göra för att få en vga-signal att gå 10 m? Den rätt bra 5 m-kabel jag har har nu tappar mycket i signalkvalitet. Att ha en dubbelt så lång kabel lockar inte helt.
    har någon provat USB till VGA externa grafikkort eller aktiva vga-förlängare?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Skippa VGA använd en HDMI-switch.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Behöver då skaffa ett nytt grafikkort i icke standardstorlek, HDMI-kabel och switch. Tror att en vga-lösning är det "enklaste" alternativet.

  4. #4
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Här beskrivs hur man kan köra VGA-signal på nätverkskabel:
    http://instructables.com/id/Make-you...-of-CAT5-cable

    Tydligen ska skärmad kabel vara bäst och det är flera användare som rapporterar om goda resultat över 10m.
    Dock kan jag aldrig tänka mig att det skulle fungera bättre än en vanlig VGA-kabel. Hur menar du att kabeln tappar i signalkvalitét? Hur yttrar sig det?
    Senast redigerad av Jicarala den 2015-08-08 klockan 21:18. Anledning: Stavfel.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    finns men kostar lite detta funkar iallafall
    http://www.inet.se/produkt/6300164/a...over-lan-rj-45

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Tack!!
    verkar som om jag lika gärna kan köpa en ny(are) dator än att försöka fippla med den jag har. Använder den egentligen bara till sådant som inte fungerar med LINUX som skrivare och bildläsare där FW är låst och rippprogram som vägrar gå igång under Wine.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss