Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 34

Ämne: Storlek tallrik cd/viasat utomlands

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av nicolito Visa inlägg
    Ett annat alternativ kan vara att du skaffar dig viaplay och eller cmore play. Då slipper du sätta upp en megaparabol. Dock behöver du nog ett vps.
    Tackar för svaren igen!
    Nej något play är inte aktuellt!

    Vilken satellit av viasat och CD kräver störst tallrik, eller går båda få in med en 120? Ska börja med att inskaffa det bästa LNB på marknaden och se hur mycket & signalstyrka jag får upp. Ställa in kan jag göra själv så behöver ingen firma, har gjort det själv i 10 år så inte några problem

    Inte bestämt om jag ska sidomata och vilken satellit det blir. (det får bli den som det funkar med kanske.)

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jonnh, du kan ju alltid köra med två paraboler och strunta i att sidmata, man förlorar ju en del effekt på det och eftersom du ligger en bra bit utanför tänkta området är det inte säkert det kommer ge så bra resultat. Men lägg det på hyllan än så läge, få den andra biten att funka först.

    Det borde fungera med en riktigt bra 120cm parabol och LNB, för både viasat och Canal Digital. Sedan skadar det ju inte om man också har ordentlig kabel, så man inte kör med spagettikabel, man förlorar en hel del signal på lägre sträckor. Ju kortare desto bättre.

  3. #13
    Vilket lnb bör vara det starkaste på marknaden av dessa
    - MegaSAT Diavolo Single LNB 0.1 HD
    - Megasat Single LNB High Gain 0.1 HD med 70dB förstärkning
    - Single LNB Inverto Black Ultra
    Eller någon som har tips på annat som är bra för svaga signaler?

  4. #14
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Enligt täckningskartorna för Astra 5E (Viasat) så finns det ingen täckning för Viasats kanaler i södra Frankrike enligt Astras hemsida tyvärr.
    https://sat.ses.com/webservice/images/7522044

    Det är nästan samma med Thor 0.8W (Canal Digital) när det gäller täckningen bara några enstaka HD kanaler som går att få in dock.
    http://www.telenorsat.com/satellites...t/thor-5-t1-2/

    Vilka kanaler har du fått in ?
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag har testat de olika LNBerna och de är jämbördiga.

    Det finns täckning. När signalen blir svagare är det nog svårare att bestämma nödvändig parabolstorlek. Naturligtvis finns det en gräns där jordens krökning gör att parabolen inte kan se satelliten.

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Jag har testat de olika LNBerna och de är jämbördiga.

    Det finns täckning. När signalen blir svagare är det nog svårare att bestämma nödvändig parabolstorlek. Naturligtvis finns det en gräns där jordens krökning gör att parabolen inte kan se satelliten.
    Precis.

    Får in en hel del kanaler. Dock inte hd kanaler då de av regel har svagare signal. Några kanaler även på låg frekvens tror jag det är är svårt att få in. Alltså nu på Thor (CD satelliten)

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Du kan vrida parabolen mot Astra och kolla om du får en högre signalkvalitet. Det finns säkert någon här som kan hjälpa dig med vilken nivå på signalkvalitet som krävs för en.bra HD-bild. Gillar CD mer än viasat, men det viktigaste är väl att du får bild.

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jonnh, gör det enkelt för dig, skaffa en större och bättre parabol. Ska man bo länge i ett land i EU och titta på TV via parabol, då kan man lika bra satsa lite pengar på en bra stor sådan, så att man kan ta emot alla kanaler. Så farligt dyrt är det inte egentligen med tanke på att man kommer bo en längre tid i ett annat land. Typ runt 5000-8000kr för en 150-180cm offset parabol av mycket bra kvalite. Sedan behöver man bara en bra LNB men dom är inte så dyra. Ganska säker på det kommer fungera bra.

    Är man lite snål, skaffa en markparabol av tårtbitar, lite besvärligt montera upp och man kan behöva någon form av fundament, antingen man tillverkar själv, gjuter betong och lite sådant men inte så besvärligt. 180cm eller 240cm är vanliga storlekar, GARANTERAR att detta definitivt kommer funka perfekt, med god marginal för dåligt väder, regn osv. Kolla om du inte kan få tag i stor parabol begagnat, billigare och då gör det ju inget om den är något sämre kvalite, om du nu ändå monterar den själv och håller på med grejerna, varför inte.

    Notera också att "skew" är viktigare på HD kanalerna än SD kanaler, men det går att se med satlex kalkylatorn hur det ska se ut. Beroende på vart man befinner sig.

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Crete
    Inlägg
    782
    Hej, jag bor själv på Kreta i Grekland , har en 175 cm parabol, kör viasat och det är precis att jag får in det. Är det mulet eller regn så försvinner bilden, så mitt tips är att snåla inte på parabolstorleken samt en bra lnb.
    Jag testade även i somras att ratta in canal digital, men fick endast in några kanaler, men det borde för din del vara lättare att få signal i södra Frankrike. Jag köpte även en "digital satellit finder" för en 7-800 kr som har hjälpt mig mycket då det är svagare signal söderut.
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    P-son, ok Grekland, jo det kan ju vara så att ligger man långt öster eller väster om tänkta täckningsområdet så kan det vara knepigt, man får prova sig fram vilken satellit som ger bäst mottagning, men du skulle också tjäna på att gå upp i storlek. Upp till 180cm är oftast inte ett problem för offset paraboler. Kvalitet kostar dock en del pengar. Fördelaktigast är det med 180cm eller 240cm prim focused, då kan man få tag i tårtbitsvarianten, markmonteras oftast men är inte så dyra att köpa, man kan även använda feedhorn för att förbättra mottagningen.

    Ska man ha större är det problem. Men för dom flesta som ska ta emot vanliga satelliter runt om i europa så går det faktiskt utan allt för stora problem, precis som folk här i Sverige tar emot arabiska satelliter, dom som ligger sämst till klarar sig bra på runt 180cm ändå. Det större problemet är ju att man kanske inte har möjligheter beroende på hur man bor, det kan ju ställa till det.

    Har man bra internet kan man dock ta del av streamingstjänter genom att fixa VPN, som svt play och liknande, samt folk här hemma med bra internet (typ fiber) kan fixa upp parabol osv, och sedan kan man streama därifrån, typ slingbox eller liknande. Det är ju en lösning som även fungerar om man bor utanför område med täckning.

Liknande ämnen

  1. Byta tallrik till en större
    Av joakim95 i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 11:32
  2. CD utomlands
    Av cossierolle i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 10:30
  3. Vilken parabol/tallrik och LNB är bäst?
    Av emisaki i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 17:33
  4. Tallrik med DiSeqC motor
    Av xAyiDe i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 19:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss