Viasat har något sämre täckning (spridning) i Europa om jag inte minns fel från täckningskartorna. Det ska vara lättare att ta in Canal Digital och den parabol du har borde räcka, men det kan också vara så att verkningsgraden inte är så bra och du kanske inte har så bra LNB. Dessutom vid sämre väder, regn osv så kan fler kanaler försvinna om man inte har så bra marginal på mottagningen. En bra parabol, metall, hög verkningsgrad, bra LNB och som du skrev själv 120cm borde funka, så att man kan få in hela utbudet, dock är det osäkert om det kommer funka problemfritt vid regn och sämre mottagningsförhållanden.
Det bästa är att kontakta firmor som installera paraboler, eller butiker och om du då har möjlighet att låna utrustning och prova, för att hitta rätt grejer och då i sin tur köpa grejerna du behöver (av dom du lånade prylar ifrån såklart). Det finns ju 180cm paraboler som är markmonterade, dom är inte så dyra men kanske inte passar, då får du garanterat in allt oavsett väder och vind. Men en del offset varianter kan vara minst lika bra eller funka fint, som då är 120cm men dom kostar ju en del att köpa. Man kan ju säga såhär, ju större parabol du har, desto mindre viktig är kvaliten och LNBn, man klarar sig med standardprylar.
Har du möjlighet att gå upp till 180cm offset parabol så är det en fördel, om det skulle behövas. Men större än så kan jag inte tänka mig att man måste ha, så dålig är inte täckningen från CD satelliten. Glöm inte att en installatör med instrument också kan finjustera parabolen för optimal mottagning, det är ju viktigt om man befinner sig utanför tänkte täckningsområdet för satelliten, påverkar med jämfört med hur det är här på hemmaplan.