Resultat 1 till 10 av 34

Ämne: Storlek tallrik cd/viasat utomlands

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jonnh, jo, det borde räcka med 120cm parabol som du har, däremot så kan ju den parabolen du har vara av dålig kvalite eller dålig verkningsgrad, dessutom bör man ha en bra LNB, att den bara har 0.1dB är inte så viktigt utan snarare kvaliten. Och strunta med att sidmata, lämna det till sist om du ska hålla på med sådant.

    Jag tycker du ska prata med någon parabolinstallatör eller firma, som har försäljning och installation, dom brukar ha en massa prylar. Då kan du säkert få hjälp av dom och byta ut den parabolen du har (om dom anser att den är dålig) mot en riktigt bra parabol och LNB. Dom ställer in den åt dig och jag antar du har ordentlig kabel mellan LNBn och boxen, dvs direktmatning (ingen diseqc eller sådant). Du kan även be dom att montera en ny kabel så du vet att den är bra kvalite och ger dig fin signal. Sedan kör du så i kanske 1-2månader, då vet du att allt funkar, om du får bra bild även vid regn och sämre väder. Först då kan man avgöra om man ligger på gränsen till bra mottagning, eller när det blir störningar osv. Sidmatning kan fungera för viasat, är osäker på om det blir bättre eller sämre mottagning, samt täckning då dom har en ny satellite numera, det enda jag vet sedan tidigare med täckningskartorna är att mottagning på CD ska vara lättare.

    Att t.ex. köra på den utrustningen du har, byta LNB, kontrollera att kabel är bra, finjustera parabolen är inte dyrt om du tar dit en firma, är värt pengarna anser jag för att du ska veta med säkerhet att allt är precis rätt, sedan kan man avgöra vad som behövs för att förbättra mottagningen.

  2. #2
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Ett annat alternativ kan vara att du skaffar dig viaplay och eller cmore play. Då slipper du sätta upp en megaparabol. Dock behöver du nog ett vps.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    En box hos nån i Sverige som du streamar från är också en lösning om du har tillräckligt bra bandbredd på båda ställena.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av nicolito Visa inlägg
    Ett annat alternativ kan vara att du skaffar dig viaplay och eller cmore play. Då slipper du sätta upp en megaparabol. Dock behöver du nog ett vps.
    Tackar för svaren igen!
    Nej något play är inte aktuellt!

    Vilken satellit av viasat och CD kräver störst tallrik, eller går båda få in med en 120? Ska börja med att inskaffa det bästa LNB på marknaden och se hur mycket & signalstyrka jag får upp. Ställa in kan jag göra själv så behöver ingen firma, har gjort det själv i 10 år så inte några problem

    Inte bestämt om jag ska sidomata och vilken satellit det blir. (det får bli den som det funkar med kanske.)

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jonnh, du kan ju alltid köra med två paraboler och strunta i att sidmata, man förlorar ju en del effekt på det och eftersom du ligger en bra bit utanför tänkta området är det inte säkert det kommer ge så bra resultat. Men lägg det på hyllan än så läge, få den andra biten att funka först.

    Det borde fungera med en riktigt bra 120cm parabol och LNB, för både viasat och Canal Digital. Sedan skadar det ju inte om man också har ordentlig kabel, så man inte kör med spagettikabel, man förlorar en hel del signal på lägre sträckor. Ju kortare desto bättre.

  6. #6
    Vilket lnb bör vara det starkaste på marknaden av dessa
    - MegaSAT Diavolo Single LNB 0.1 HD
    - Megasat Single LNB High Gain 0.1 HD med 70dB förstärkning
    - Single LNB Inverto Black Ultra
    Eller någon som har tips på annat som är bra för svaga signaler?

  7. #7
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 026
    Tackad
    78 gånger
    Enligt täckningskartorna för Astra 5E (Viasat) så finns det ingen täckning för Viasats kanaler i södra Frankrike enligt Astras hemsida tyvärr.
    https://sat.ses.com/webservice/images/7522044

    Det är nästan samma med Thor 0.8W (Canal Digital) när det gäller täckningen bara några enstaka HD kanaler som går att få in dock.
    http://www.telenorsat.com/satellites...t/thor-5-t1-2/

    Vilka kanaler har du fått in ?
    Carpe Diem

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag har testat de olika LNBerna och de är jämbördiga.

    Det finns täckning. När signalen blir svagare är det nog svårare att bestämma nödvändig parabolstorlek. Naturligtvis finns det en gräns där jordens krökning gör att parabolen inte kan se satelliten.

Liknande ämnen

  1. Byta tallrik till en större
    Av joakim95 i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 11:32
  2. CD utomlands
    Av cossierolle i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 10:30
  3. Vilken parabol/tallrik och LNB är bäst?
    Av emisaki i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 17:33
  4. Tallrik med DiSeqC motor
    Av xAyiDe i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 19:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss