Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 34 av 34

Ämne: Storlek tallrik cd/viasat utomlands

  1. #31
    precis men 1,50 bör funka. tänker bara om det är ungefär samma signalstyrka på sirius. Har testat med 1,2m idag och får inte signal på de lägre frekvenserna men de högre är bra signal på.

    Ja men 28.8 har ju ändrat nu så är mkt svagare signal jämfört med för ett år sedan så går inte ta in på samma sätt. Behövs stor tallrik för ta in den

  2. #32
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jonnh, jo precis 28.8 är ju en mardröm numera. Men det gäller ju inte dig.

    Jo visst 1.5m bör funka fint, även om det inte är bästa kvaliten, har man större storlek så klarar man sig bättre, har man mindre parabol
    så kan det hjälpa om man har en som är bättre kvalite och ger mer signalstyrka, men bäst är ju alltid att istället gå upp i storlek om man kan.

    Grejen är att Viasat körde upp nya satelliter för inte så länge sedan, ännu mer signalstyrka men dom ska vara mer "riktade" mot norden, så
    det är möjligt att det ger lite sämre täckning om man befinner sig långt utanför norden. Men det är klart, har du möjlighet att ha en
    tårt-parabol, på 1.8m som man monterar på tomten eller så, då får du signal direkt och blir helt oberoende av väder osv. Men många
    kan ju inte det och är begränsade till mindre paraboler.

    Det kan ju vara så att det finns folk som säljer större begagnade paraboler också. Eller om någon parabolnisse har koll på sådant
    och kan fixa någon äldre stor parabol billigt. Jag antar du vill ta emot Viasat för du har Viasat hemma och då kan köra med
    tvillingkort samt box utomlands, eller tar mig dig kortet när du reser.

    Har du 1.2m och fick in signal men har problem, det kan vara värt betala någon som kommer och mäter upp åt dig och
    har möjlighet att byta ut LNB och liknande för att maximera signalstyrkan, funkar det skapligt men ibland blir dåligt osv
    då måste du gå upp i storlek eller byta till bättre parabol. Går inte att göra så mycket åt det, man kan inte trolla.

    Dessutom om man befinner sig långt utanför täckningsområdet, kan det ju vara så att just där din parabol finns är
    mottagningen sämre, men om man flyttar den t.ex. 30km åt något håll så kan det blir 30% bättre mottagning. Det är
    ganska olika hur det blir, beroende på vart man tar emot, går inte att göra så mycket åt det heller utan man måste
    prova sig fram.

  3. #33
    Tackar för väldigt utförligt svar! Ja precis som jag misstänker och ska testa hur det är med en 1.5. Har både en 1.2 och 1.5. Tänkte om man kan använda en till vardera satellit för lär knappast gå sidomata som man kan göra hemma i Sverige. Därför jag undrade vilken satellit som kräver störst parabol

  4. #34
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har hittat information som säger att ASTRA4 i Marseille och THOR (11216 (SVT och TV4???)) i Tolouse båda klarar sig med 1,2 m parabol (Hur mycket dåligt väder-reserv som finns var inte angivet). Sidmatning borde fungera. Jag skulle börja med att ha THOR i centrum och ASTRA på sidan.Det kan bli att bägge får sitta lite fel. Satte upp min 1,5 m parabol i Oxfordtrakten. Är van att ställa in själv, men det tog mycket tid att rikta in parabol och LNB och sedan att skruva fast den utan att den hann ändra sig.

Liknande ämnen

  1. Byta tallrik till en större
    Av joakim95 i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 11:32
  2. CD utomlands
    Av cossierolle i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 10:30
  3. Vilken parabol/tallrik och LNB är bäst?
    Av emisaki i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 17:33
  4. Tallrik med DiSeqC motor
    Av xAyiDe i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 19:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss