Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Selfsat

  1. #1

    Selfsat

    Någon som har det med inglasad balkong.
    Har hört att det kan vara problem.
    Tänkte testa att köra med det när jag får hem den.

    Annars får man väl ha öppet.

    https://vimla.se/?201410200859555845
    Tips länk 10:- till dig och mig i rabatt.

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Borde funka, andra hår påstår att det funkar med inglasad balkong, å andra sidan skadar det ju inte om man öppnar upp så att det inte finns något framför balkongen till satelliten. Annars kan man ju alltid fråga fastighetsägaren om hjälp med monteringen eller att dom skickar ut någon som kan kontrollera och ge godkänt för monteringen.

    Det är ju fastighetsägaren som drabbas av problem om något händer, t.ex. parabolen ramlar ner osv.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det finns många olika sorters glas. Gammalt "bond-glas" kan fungera att ha framför en parabol. Moderna glas är belagda med tunna hinnor av div. metaller för att blockera värmestrålning. Sådana glas dämpar mycket mer om man sätter dem framför en parabol.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Tack för era svar.
    Skall sätta upp den idag.

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    beoende på glas så kan din signal stutsa fel och kmr inte
    som den ska sätt upp den och ha öppet annars

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Man kan säga såhär. Det kan funka även om den är bakom glas, men det är ju självklart att är det fri sikt så funkar det alltid. Men även om man har inglasade balkonger så brukar man alltid kunna öppna på något vis. Det krävs inte någon större öppning för att få signal, speciellt då satelliterna är så starka här i norden, dom är ju riktade mot oss så att säga. T.ex. viasat funkar ju på 40cm parabol, en sådan där elliptisk variant. Och dessa små paraboler kan man montera på alla möjliga platser, så då borde inte en inglasad balkong begränsa möjligheterna till montering.

    dalton71, har du extrema monteringsproblem, fråga värden om du bor i lägenhet, det är inte säkert dom vägrar dig montering, jag har sett många paraboler i Stockholm, monterade på lite vanskligt sätt, men så länge paraboler är ordentligt monterat och inte kan ramla ner, värden känner till att du ha parabol, dom har kontrollerat och är nöjda så ska det inte vara något problem. Dom flesta bolag är i sig, inte emot paraboler utan det är den juridiska biten, ifall något händer, samt dom inte vill man ska skada fastigheten i sig när man monterar. Men det är ju bara fråga dom eller föra en dialog, det går nog att lösa.

    På en del mindre fastigheter (inte så höga) har jag sett att man monterat parabolen på taket och bara hängt en kabel ner till lägenheten och in genom fönstret, inte så snyggt men vadå, det funkar

  7. #7
    Tacksam för era svar.
    har fått hem den nu och hur jag än försöker så får jag ingen signal. Lite konstigt har tagit bort glaset på balkongen.
    Måste ha missat något i boxen,har en vu+ zero just nu. Någon med tips?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    rätt vinkel på den och riktad åt rätt håll(söder)
    http://www.satlex.eu/sv/azel_calc.html

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    dalton71, lite tips.

    Finns det andra paraboler i området, då kan du se ungefär vart du ska rikta den. Se sedan till att du hittar någon satellit, där du får signal och justera så du får bra signal. När man väl hittat rätt vilken i det vertikala planet blir det enklare att sedan justera horisontellt, eftersom alla satelliter ligger på samma vertikala vinkel (mer eller mindre). Tänk också på att det är små justeringar som behövs, satelliterna ligger långt bort.

    Har man väl fått in en satellit kan man ofta kolla vilken det är, då ser man ofta vilken det är och vad den har för värden, då kan man se hur långt fel man ligger, och vad dom andra intilliggande satelliterna heter. Då vet man om man vrider åt rätt håll och närmar sig rätt satellit. Ha tålamod, det kan ta tid men bättre det blir rätt och optimal signal. När man väl installerat en parabol så är det sällan man flyttar på den.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Hur har du satt upp parabolen?
    tänk på att den kan vridas i alla tre riktningarna.
    dishpointer.com är en bra sida för att ställa in paraboler. Du lägger in data om vilken satellit du vill ta emot och var du är någonstans och du kan sedan se vart du skall rikta parabolen.

Liknande ämnen

  1. Selfsat H21D4 i Norrbotten?
    Av jkarlss7 i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-12, 10:42
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-24, 10:06
  3. Selfsat med motor
    Av manpreto i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 12:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss