Har Boxer på Markbundet system, antenner på hustaket.
har en del saker jag undrar över.

Bor i Göteborg-Kungälv och där ligger Mux 7 på VHF frekvens, måste därför köpa till en extra VHF antenn att sätta på maströret. Idag har jag en grym Unix 100 UHF högst upp på röret och en FM BII radioantenn längst ner. Tänkte sätta den tillkommande VHF nere på maströret den kan då hamna nära FM BII antennen.

1. Varför sänder mina sändare mux 7 på VHF och inte på UHF ? Kommer det att ändras framöver och skall jag avvakta köp av VHF antennen ? Kan det bli en ny Mux 8 på VHF ?

2. Är denna VHF antenn känslig för störningar om den hamnar för nära den befintliga FM BII antennen ? Det skall vara minst 80 cm mellan VHF och UHF antenn men vad gäller mellan VHF och FM BII ?

3. Har idag antennen riktad mellan Göteborg Brudarmossen och Kungälv med Göteborgsfrekvenserna inställda, får bra bild 100% värden på Humaxmottagaren. Ibland kan det hända att bilden blir kass och krackelerar, märkligt att den kan göra så när det är 100%. Finns det något instrument eller sätt att testa och mäta signalstyrkan runt mitt hus. Tänkte slippa att lossa det stora maströret och vrida runt fram och tillbaka för att hitta det bästa. Är rädd att det kan bli sämre än det är nu. Det finns även en tredje sändare i Alafors med samma frekvenser som Kungälv. Är lite osäker hur jag skall göra. Ser att grannarna riktar mot olika sändare.

4. Slutligen undrar jag vilken typ av isoleringsband man skall fästa kablaget med på maströret?
Dålig tejp lossnar snabbt och buntband kan på sikt skada ledaren då det är metall inuti, det är också svårt att komma till och göra jobbet så om det håller länge så är det guld.
Undrar också var man kan hitta den skyddsstrumpa som sitter längst ner på maströret och tätar in mot taket, har letat runt utan resultat.