Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Hittar 1020 nya kanaler, men inte Canal digital eller Viasat??

  1. #11
    Ett litet tips för att ha ett utgångsläge är att leta upp riktningen mot söder och ställa tallriken mot det, använd en kompass eller om du har en kompass i mobiltelefonen.
    Härifrån ska du bara behöva vrida lite i sidled för att hitta de båda sateliterna, ev tiltning beror på var i landet du befinner dig men får du in de som beskrivs tidigare så bör du inte behöva justera den till att börja med för att hitta Thor och Astra4, lycka till då det kan vara rätt pilligt första gångerna.

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Ett ganska bra sätt är att ställa in en (helt valfri) kanal så att du har så stark signalkvalitet som möjligt på den; alltså röra parabolen lite fram och tillbaka samt upp och ned. När du ha det så kan du ställa in en frekvens på ASTRA4 eller THOR-menyn på din mottagare. sedan vrider du parabolen försiktigt åt väster tills du får signal. gör kanalsökning. Får du rätt kamaler: bra; annars fortsätter du att vrida.

  3. #13
    Hej igen! Tack för era svar ska testa dom idag!

    Då jag tröttnade att jag inte fick kanalerna igår så laddade jag ner denna bouquet "Vhannibal Quadri Sirius Thor" från denna hemsidan: http://www.vhannibal.net/enigma1.php
    Vet ej om detta ens är rätt metod eller om man ens kan göra så, men fick fram de kanalerna för att prova ifall kanalerna dyker upp eller inte...
    Nu är det så att jag gick precis upp till taket för att rotera disken för att ens få någon bild.. Enligt denna hemsidan http://se.kingofsat.net/pos-4.8E.php så står det att Kanal 10 är FTA =Free To Air. Så jag zappade till den kanalen med hjälp av den där bouquet jag laddade ner från Vhannibal (återigen kan man göra så utan någon kanalsökning?).
    Hur som helst, så roterade jag fram och tillbaka men lyckades fortfarande inte att få fram den! Eller en annan kanal för den delen...
    Då jag laddade ner den där bouquet från Vhannibal så gjorde jag ingen kanalsökning, då jag redan hade alla.. Skulle jag ändå behöva göra en kanalsökning?

    För att svara på atomized fråga, jag har ingen aning om vilken typ av parabol jag har, men den är 90cm och har 1 LNB huvud.. Mina grannar som bor bredvid mig har en disk som är på ungefär 50cm och de får dessa kanaler...
    Då Kanal 10 är en FTA = Free To Air i frekvensen Astra4A 4.8E så la jag in den frekvensen i inställningarna för att försöka att "fiska" fram den kanalen men lyckades inte få fram en bild.

    Men jag har ännu inte fått fram kanalerna!
    Kan det bero på att jag inte gjorde kanalsökning och att jag istället matade in kanalerna via bouquets som jag därefter använde mig av DreamBoxEdit för att mata in dom?

  4. #14
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kanal 10 på 4.8E är mycket riktigt en okodad kanal som går att se utan programkort. Det är en religiös kanal så kanske inte så intressant att titta på för de flesta.

    A och O är att du får ställt in parabolen ordentligt så att den pekar mot önskad satellit! Det är inte så mycket mening att försöka göra något annat så länge den biten inte är klar.

    Troligen så har du ännu inte lyckats ställa in parabolen ordentligt och då kommer du heller ingenstans med bouqets eller andra inställningar. Tag hjälp av en kompis eller en installationsfirma för att ställa in parabolen om du inte klarar det själv.

    Parabolen måste peka mycket exakt på en liten prick på himlen som är 36000 km bort! Det är alltså inget man kan höfta fram utan man måste metodiskt kontrollera och mäta så att det blir rätt. Det räcker att parabolen pekar nån grad fel så missar du satelliten.
    Senast redigerad av atomized den 2015-09-23 klockan 14:59.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Kanal 10 på 4.8E är mycket riktigt en okodad kanal som går att se utan programkort. Det är en religiös kanal så kanske inte så intressant att titta på för de flesta.

    A och O är att du får ställt in parabolen ordentligt så att den pekar mot önskad satellit! Det är inte så mycket mening att försöka göra något annat så länge den biten inte är klar.

    Troligen så har du ännu inte lyckats ställa in parabolen ordentligt och då kommer du heller ingenstans med bouqets eller andra inställningar. Tag hjälp av en kompis eller en installationsfirma för att ställa in parabolen om du inte klarar det själv.

    Parabolen måste peka mycket exakt på en liten prick på himlen som är 36000 km bort! Det är alltså inget man kan höfta fram utan man måste metodiskt kontrollera och mäta så att det blir rätt. Det räcker att parabolen pekar nån grad fel så missar du satelliten.
    Exakt, det är därför jag ville prova med den kanalen för att se om jag ens får någon bild överhuvudtaget.
    Men hur vet jag att den riktar exakt rätt? Som jag skrev tidigare, min förra box (den ruttna) hade en slags "satellitdetektor?" som visade med grönt och rött lampa i boxen, ifall man hittade frekvensen eller inte...
    Jag ska prova detta hos en vän och kolla ifall kanalerna kommer in i boxen med hjälp av hans parabol.

    Men jag har just nu Gemini 4.7.0, tror du att det hjälper om jag flashar den till OpenPLi? Isåfall så tar jag fram nollmodemskabeln och adapter som jag har hemma och flashar den. Jag vet att imagen egentligen inte har någon stor betydelse då allt sker via parabolen, men underlättar den inte att hitta kanalerna?

  6. #16
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det borde gå att få Gemini att funka även om den är gammal. I alla boxar finns någon form av satfinder du hitta via menyerna, det finns säkert i Gemini också. Den kan du använda för att fininställa parabolen så att du får maximal signalstyrka när du väl hittat rätt satellit. Satfinder brukar se ut ungefär så här (antar att det är det du tänker på när du pratar om "röd och grön lampa"):
    000847_800_setup_service-searching-satfinder.jpg

    För att först rikta in parabolen grovt mot rätt satellit så använd dishpointer.com eller deras app. När du väl har kommit så nära att du får signal från rätt satellit kan du använda satfindern för att fininställa.

    I långa loppet tror jag du blir mest nöjd ifall du flashar om boxen till OpenPLi. Men det borde funka att testa med Gemini bara för att se om du kan hitta rätt satellit och få igång det.

    Ta det nu lugnt och läs en gång till alla råd du fått i denna tråden. Där står allt du behöver veta.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    För att ställa in parabolen kan det vara enklare med en annan mottagare. Kolla om du kan låna någon med en enkel sökmeny. DB och de andra mottagarna folk skriver om här är inte de mest lättanvända för nybörjare.
    I t.ex CDs eller Viasats mottagare till exempel Är det nog nästan omöjligt att inte komma till sökmenyn och att det finns en aktiv transponder (frekvens där program sänds). Då kan du vrida runt parabolen tills du får signal. När parabolen är inställd kan du ställa in din Dreambox.

    mer hjälp får du om du skaffar en billig satfinder med pipfunktion; men den visar bara att du har hittat en satellit,men inte vilken. Kolla på husen runt omkring; deras paraboler är ju också riktade mot satelliten.

  8. #18
    Tack för all er hjälp, uppskattar det verkligen! Ska försöka att fixa den på något sätt
    Jag har flashat om den till OpenPLi, och har laddat ner kanaler från Henksat (en addon som fanns i den). Men ska prova och se hur det funkar

    En liten fråga bara, har läst runt lite och folk säger att man kanske kan hitta Thor 5/6 kanalerna på 1W och inte 0.8W, samt Astra A4 på 4.5E och inte på 4.8E, stämmer detta?

  9. #19
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av prefor Visa inlägg
    Tack för all er hjälp, uppskattar det verkligen! Ska försöka att fixa den på något sätt
    Jag har flashat om den till OpenPLi, och har laddat ner kanaler från Henksat (en addon som fanns i den). Men ska prova och se hur det funkar

    En liten fråga bara, har läst runt lite och folk säger att man kanske kan hitta Thor 5/6 kanalerna på 1W och inte 0.8W, samt Astra A4 på 4.5E och inte på 4.8E, stämmer detta?
    Ibland rundar man av satellitpositionerna lite. 0.8W och 1W är samma sak. Likaså 4.8E, 4.9E och 5.0E.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #20
    Okej, jag har nu försökt återigen att vrida och vända på disken och fick fram detta resultatet..
    Men får fortfarande ingen bild
    Är dessa siffror ens något bra eller ska jag fortsätta att vrida på parabolen?

Liknande ämnen

  1. Viasat eller Canal Digital
    Av dragonevo i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 22:34
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 22:51
  3. Hittar inte Canal digital
    Av pipeline i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 13:11
  4. Canal Digital eller inte...
    Av acey i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-04, 21:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss