Hmmm
De fjärrar som ha tre rader med knappar längst ner funkar inte, bara de som har 2 rader
Hmmm
De fjärrar som ha tre rader med knappar längst ner funkar inte, bara de som har 2 rader
fattar inte varför alla tjatar om hur hit och dit och progga gör som jag säger så funkar den igen
matkoh atomized Rolsten har ni aldrig plockat isär en fjärr och rengjort den
så funkar den som ny bara lite varmvatten och yes diskmedel
kanske lite medecinsk bensin rengör och sätt ihopp så funkar den som ny
ni tjatar om allt annat gör si och så testa mitt inlägg så får ni se det funkar har det i minst 9 år på alla fjärrkontroller
behöver inte köpa nytt eller progga
Hej och tack för alla svar.
Jag var idag och bytte min köpta fjärr mot en ny. Pratade lite med killen i butiken som hävdade och lovade att den skall funka till alla dm600. Om inte ta med boxen och kom in så testar vi.
Glad i hågen gick jag hem efter jobbet men inte en reaktion från boxen när jag tryckte. FU.....
Efter en stund i båten på havet kollade jag tråden och där hade det hänt grejer. :-)
Verkade som att rengöring av fjärr vore bra. Nu har jag testat och visst verkar den funka lite bättre men ändå inte bra. Det är nedåtknappen som känns som man måste trycka stenhårt för att få att fungera. Alla andra knappar funkar fint.
ccccjjj om du har rengjort den ordentligt på gummimattan sen med på
kretskortet med yes och borste och lite medecinsk bensin så lär det funka bra
låt det bara torka ordentligt![]()
Rolsen superlim på fjärrkontroll när man ska
bara rengöra
förklara hur du får superlim på kretskort att funka ????
Den ledande ytan på gummitoppen kan vara bortsliten, då fungerar det att limma på lite aluminiumfolie istället.
Just så. Därför bör man vara försiktig med knapparna när dessa ska rengöras.
En bortsliten ledande yta kommer inte tillbaka. Det finns visserligen konduktiv färg, men inte alla har det liggandes hemma.
Dessutom ska man inte använda vanligt vatten på kretskortet.
Alufolie och superlim har de flesta. Problemet är att limmet blir hårt, gummiknapparna är mjuka och folien trillar bort efter ett tag.
Själv har jag slitit ut två stora Dream silverfjärrar. Öppnat och rengjort bägge säkert 10 gånger, och limmat på folie minst 5 gånger.
Nu har jag pensionerat boxen så det blir ingen fjärr nr3.
Senast redigerad av Rolsten den 2015-09-25 klockan 20:45.
Har man en android telefon samsung galaxy S5 (en sådan med IR-diod), så kan man ladda ner appen SMART REMOTE (i min fanns det redan i Operativsystemet).
Man väljer vilken TV man har, vilken box (dreambox), vilket kanalleverantör och så har man EPG för alla kanalerna, efter kategori o klockslag, samt fjärr för både TV och dreambox. Man kan ha olika setup:er för olika rum, t.ex. vardagsrum, gillestuga, toalett (ja, vad vet jag, vissa kanske har tv där med!).
Fjärren har snabbknappar för ljud o bild, samt en mer ingående för dreamboxen med nästan alla knapparna. Tillräckligt för att zappa på kanalerna och slippa leta efter alla fjärrkontrollerna i huset. Igår fick jag igång en gammal Nokia 220S med samma APP, som saknade fjärrkontroll, men detta räckte för att gå i menyn o kanalsöka.
Det kanske kan hjälpa dig som saknar en fjärrkontroll också. Det är också ett alternativ numera! Rätt telefon med IR-utgång !
/Viairdeto