Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Nostalgitråd

  1. #1
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 011
    Tackad
    77 gånger

    Nostalgitråd

    Nu är det dags att skapa en nostalgitråd här på forumet, där vi snackar om gamla TV program ni minns och hur tekniken var förr.

    Tittade på ett program av Fönster mot TV-världen igår på Youtube där det pratades bland annat om hur stora paraboler man behövde för att ta in olika utländska tv kanaler.
    https://www.youtube.com/watch?v=clPPJOIAgXA

    Vad minns ni från den här tiden ?
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    *myser*
    Kommer ihåg att en kompis hade en parabol som dom delade med grannarna.
    Dom hade SKY filmkanaler och FilmNet!!
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 011
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    *myser*
    Kommer ihåg att en kompis hade en parabol som dom delade med grannarna.
    Dom hade SKY filmkanaler och FilmNet!!
    Sky var väl den den första svenska kanalen via satellit innan TV3.

    Hittade ett klipp från Sky Channel
    https://www.youtube.com/watch?v=Dy_e0Alxv04
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  4. #4
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 011
    Tackad
    77 gånger
    Senast redigerad av joakim95 den 2016-01-19 klockan 12:22.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Retro, jepp, vem minns inte filmnet, och TV1000 och extra trevligt runt midnatt. Minns att bara TV1000, en enda kanal med filmer kostade
    runt 200kr eller något sådant på den tiden vilket var dyrt.

    Vi hade turen här att ha en stor parabol för analog mottagning, vi fick den någon gång runt 79-82 typ och analoga kanaler distribuerades i ett TV-nät, det var innan folk ens visste eller fattade vad satellit-TV var för något, dom flesta hade ju bara SVT1 och SVT2. Vi hade sky one, sky movies och en hel del annat skoj. Det var tider det. Om jag inte minns fel var det mycket pga vi hade en radio å TV handlare som bodde i området på den tiden och vi hade en samfällighet som då samlade in pengar och byggde upp hela nätet, fast syftet var ju från början att alla skulle slippa ha antenner för att ta emot det marksända utbudet, men sedan fick man ju andra skojiga kanaler på köpet. Dessutom var ju den där radio å TV handlaren evil, för vi hade alla dessa kanaler gratis, han fixade så alla i området hade detta utbud, tror det var 8-15 kanaler eller något sådant, otroligt egentligen för det här var på 80talet. Om jag inte minns fel var astra på 19.2 bland dom första satelliterna med ett större utbud av kanaler.

    För inte tala om att man enkelt kunde titta på kanaler gratis, det var ju populärt programmera sina egna kort, 90talet var grymt vad gällde TV och kunna titta på utbud gratis. Det går ju inte idag på samma sätt.

    Oavsett TV så saknar man 70 och 80-talet lite, 90talet var ok, men någon gång där så började det gå utför och bli sämre, sedan har det inte blivit bättre. 70 och 80talet det var tider det.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2016-01-19 klockan 13:28.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Säger bara "Tusen & en natt" med Ylva Maria Thomson. Kommer ni ihåg Echostar satellit mottagare, verkligen "state of the art" på den gamla goda tiden.
    Senast redigerad av matkoh den 2016-01-19 klockan 13:43.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Är Linux och Ylva Maria kompatibla alltså?


    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Säger bara "Tusen & en natt" med Ylva Maria Thomson. Kommer ni ihåg Echostar satellit mottagare, verkligen "state of the art" på den gamla goda tiden.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    237
    Tackad
    22 gånger
    Diskutabelt med Robert Aschberg på TV3 slår inget ! Då vart det fart i rutan! Det utmärkte sig för sina mycket underliga gäster, bland annat så framträdde Mr. Methane (Pruttomanen) . Gert Fylking hade en roll som side-kick.

    Skulle man kolla sport var det Screensport ! kanalen sände mellan 1984 till 1993.
    På den tiden körde man med en Echostar SR-4500 samt en 1,8 m parabol med hemmagjort motorstyrning. (vindrutetorkarmotor Volvo 142), till det en egentillverkat piratdekoder till SKY och Filmnet.
    Elektronik världen (tidning) fanns kompletta ritningar till detta.
    Det var ett evigt skruvande på dekodern ibland kommer jag ihåg
    Det var tider då !

    Lite minnen från byrålådan.
    gamlakort.JPG gamlakort2.JPG gamlakort3.JPG
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av JOHAN63 den 2016-01-20 klockan 10:24.

  9. #9
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 011
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av JOHAN63 Visa inlägg
    Diskutabelt med Robert Aschberg på TV3 slår inget ! Då vart det fart i rutan! Det utmärkte sig för sina mycket underliga gäster, bland annat så framträdde Mr. Methane (Pruttomanen) . Gert Fylking hade en roll som side-kick.

    Skulle man kolla sport var det Screensport ! kanalen sände mellan 1984 till 1993.
    På den tiden körde man med en Echostar SR-4500 samt en 1,8 m parabol med hemmagjort motorstyrning. (vindrutetorkarmotor Volvo 142), till det en egentillverkat piratdekoder till SKY och Filmnet.
    Elektronik världen (tidning) fanns kompletta ritningar till detta.
    Det var ett evigt skruvande på dekodern ibland kommer jag ihåg
    Det var tider då !

    Lite minnen från byrålådan.
    gamlakort.JPG gamlakort2.JPG gamlakort3.JPG
    Trots att jag är bara 20år så kan jag hålla med dig om att TV var bättre förr, om man tittar på TV3 idag så är kanalen inte alls den samma som den var på 90 talet och idag så hotas TV3 av vikande tittarsiffror.

    En sak som jag saknar är nyhetsprogram som är en bristvara idag, det är bara SVT och TV4 som har det vilket jag tycker är tråkigt.
    Även reklamen en sak som jag och många andra stör sig på, förstår inte varför det är så svårt att dra ned på det ?

    Bilden i mitten känner jag igen att farsan hade något sådant kort i sin box då när det var analoga sändningar.
    Senast redigerad av joakim95 den 2016-01-20 klockan 11:03.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ojojoj, TV på 90talet var ju otroligt bra.

    Nu är det för mycket politiskt korrekt och massa nojande över sådant som egentligen är trams. Jag såg "TV3 20år senare" som
    gick för ganska länge sedan (har det sparat om någon vill ha). Där visade dom massa "kult" grejer, typ efterlyft, man o man osv.
    OJ vad mycket retro det var från 90talet dom gick igenom.

    För inte tala om ännu äldre saker som man ibland kan se från SVT arkiven, ett tag var det ju helt OK att ha pratprogram i TV
    och dom satt å RÖKTE i studion, helt otänkbart idag. Ungefär som man kunde röka på flygplan. Det fanns ju heller inte så
    mycket satellit grejer då heller, det var alltså lättare att hålla koll på allt som hände och vara delaktig i det. Numera är det
    omöjligt, händer för mycket över allt egentligen, det har blivit helt galet.

    Jag glömmer aldrig "sky" kanalerna vi hade på 90talet. Dom var helt enkelt bäst, fetaste filmer, och grymma barnprogram osv
    Egentligen så hade dom allt som vi har idag fast det var 20år sedan ungefär. Och innan Internet och allt det där men man
    kunde få tag på detta bara man hade en stor parabol och "rätt" utrustning.



    Nu är det här en nostalgitråd men ibland tänker jag på det, helt sjukt hur allt har förändrats så otroligt mycket, på så kort
    tid, det känns som att vi har haft 100års utveckling på 15års tid. Galet, det var inte så länge sedan vi hade tegelstenar till
    mobiltelefoner, och när far min ringde på tåget (tidigt 90tal) stirrade folk på honom !!!

    Han hade en Siemens S1 Marathon, MEGA retro i dagens värld ! Eller mini call, det var grejer de. Tidigare hade ju en av våra grannar (på den tiden), en taxirörelse och hade dom där stora väskorna NMT i bilarna !

    Lite off topic, men men.

    Annars var det ju mängder med folk som tillverkade kort på 90talet, och alla dessa koder för att kunna titta gratis. Eller man byggde filter för att få bild

    Har för mig D2MAC dekoder var poppis.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss