Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Alex2 - Storlek på undertexter.......

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    10
    Tackad
    1 gånger

    Alex2 - Storlek på undertexter.......

    Har en Alex2 som fungerar utmärkt. Bara en sak som stör lite och det är att undertexterna blir gigantiska på vissa kanaler när man har en 55" TV. Det gäller Viasat och liknande kanaler som på en dreambox kräver gsub för att texter ska funka. I gsub kan man konfigurera typsnitt och storlek men inte i Alex2.

    Finns det någon workaround för detta?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2005
    Inlägg
    169
    Tackad
    16 gånger
    Skojar du eller?

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    154
    Tackad
    7 gånger
    En alex har ingenting med undertexter att göra....
    Det är helt en konfigureringsfråga....

    Blir undertexterna stora när du tittar via din dreambox ?
    eller när du tittar via TVns inbyggda mottagare ?
    eller via någon annan box ?

  4. #4
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    10
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mikaelk Visa inlägg
    Skojar du eller?
    Jamen det var ju en trevlig ton på ett forum....

    Nej. Varför skulle jag skoja? Jag bara undrar om det finns nåt sätt man kan styra storlek på undertexter på samma sätt som i Gsub? I en dreambox behövs Gsub för att fixa undertexter på vissa kanaler så jag utgick från att Alex2 gör något liknande.

    Men det kanske var en för dum fråga?

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    10
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bifurkation Visa inlägg
    En alex har ingenting med undertexter att göra....
    Det är helt en konfigureringsfråga....

    Blir undertexterna stora när du tittar via din dreambox ?
    eller när du tittar via TVns inbyggda mottagare ?
    eller via någon annan box ?
    Är det kanske så att texthanteringen sitter i CA-modulen med en sån här setup?

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    154
    Tackad
    7 gånger
    Hmm.. Nej, texthanteringen sköts av mjukvara i dreamboxen... Men vissa kanaler typ 3an 5an har ju texten inbränd i bilden.
    Är du inte nöjd med text utseendet får du justera i ex gsub. Alex och CAM osv sköter bara avkodning...

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lawe Visa inlägg
    Jamen det var ju en trevlig ton på ett forum....

    Nej. Varför skulle jag skoja? Jag bara undrar om det finns nåt sätt man kan styra storlek på undertexter på samma sätt som i Gsub? I en dreambox behövs Gsub för att fixa undertexter på vissa kanaler så jag utgick från att Alex2 gör något liknande.

    Men det kanske var en för dum fråga?
    Alex2 har enbart att göra med kommunikationen till och från programkortet. Det enda som kommuniceras där är krypteringsnycklar för att avkoda bilden. Det finns alltså inga inställningar där som kan påverka storleken på text eller liknande.

    Du kan inte riktigt jämföra Alex2 med en Dreambox. En Dreambox är en komplett mottagare med många olika ingående delar. Ett Alex2 interface gör bara en enda sak, att sköta kommunikation till och från programkortet. Det motsvarar ungefär som om du skulle plocka ut kortläsaren ur Dreambox. Allt det andra som finns i Dreambox kan Alex2 inte.

    Så svaret på din fråga är att undertexterna genereras i din TV i.o.m. att själva mottagardelen är inbyggd i TV:n (antar jag, du har inte skrivit så mycket vilken utrustning du har). Eller om du har en "vanlig" mottagare och har stoppat i Alex2-kortet i den? I vilket fall så genereras inte texterna i Alex2 utan i mottagaren. Är mottagaren inbyggd i TV:n får du kolla om det finns menyer i TV:n för att påverka det hela (troligen inte). Har du en separat digitalbox så är det samma sak, kolla i menyerna om det finns någon inställning där. Men det är nog troligast att det inte finns för det är inte många andra mottagare som är så flexibla och konfigurerbara som en Dreambox.

    Min gissning är att du får leva med den stora texten tyvärr.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    10
    Tackad
    1 gånger

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Alex2 har enbart att göra med kommunikationen till och från programkortet. Det enda som kommuniceras där är krypteringsnycklar för att avkoda bilden. Det finns alltså inga inställningar där som kan påverka storleken på text eller liknande.

    Du kan inte riktigt jämföra Alex2 med en Dreambox. En Dreambox är en komplett mottagare med många olika ingående delar. Ett Alex2 interface gör bara en enda sak, att sköta kommunikation till och från programkortet. Det motsvarar ungefär som om du skulle plocka ut kortläsaren ur Dreambox. Allt det andra som finns i Dreambox kan Alex2 inte.

    Så svaret på din fråga är att undertexterna genereras i din TV i.o.m. att själva mottagardelen är inbyggd i TV:n (antar jag, du har inte skrivit så mycket vilken utrustning du har). Eller om du har en "vanlig" mottagare och har stoppat i Alex2-kortet i den? I vilket fall så genereras inte texterna i Alex2 utan i mottagaren. Är mottagaren inbyggd i TV:n får du kolla om det finns menyer i TV:n för att påverka det hela (troligen inte). Har du en separat digitalbox så är det samma sak, kolla i menyerna om det finns någon inställning där. Men det är nog troligast att det inte finns för det är inte många andra mottagare som är så flexibla och konfigurerbara som en Dreambox.

    Min gissning är att du får leva med den stora texten tyvärr.
    Tack! Då har vi rett ut den frågan

    Tackar för bra svar!

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Dessutom är texten inte ens krypterad så inte ens avkodning sköts i det fallet.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. Storlek på parabol?
    Av kurdsson i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-18, 18:24
  2. Storlek på parabol med 2 LNB
    Av dalan1 i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 18:00
  3. Storlek på parabol
    Av e_gon i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 23:02
  4. Storlek på parabol
    Av cliosport i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 16:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss