Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Tvheadend med satellit

  1. #1

    Tvheadend med satellit

    Hej jag vänder mig nu till er på detta forum i hopp om att någon här kan hjälpa mig. Jag har en Raspberry Pi2 med ett Terratec Cinergy S2 USB kort i.

    Att hitta kortet och välja det i Tvheadend går utmärkt jag väljer sen att lägga till ett "Network" först har jag prövat med Pre-defined muxes: 1.0W:Thor, då scannar den men jag får också felmeddelandet: scan no data, failed, på alla muxar.

    Jag har då prövat med att välja Orbital Position 0.8W: Thor 5/6/Intelsat 10-02, och vad jag förstått då ska den scanna efter muxar själv, men ingenting händer.

    Jag går under TV-adapters och väljer vilket network som adaptern ska använda. Har jag gjort något stort fel eller är det någon inställning jag missar?

    Inställningar under TV-Adapters: http://imgur.com/Kh8B0kS
    Inställningar under Networks: http://imgur.com/e51EjeG

    MVH

    Jesper Karlsson

  2. #2
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    5
    Vad får du för snr och signalstyrka? Man kan se det under status-fliken när man söker.
    Senast redigerad av zeewon den 2015-10-09 klockan 14:46.

  3. #3
    90% signal 0% snr

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Det går inte att lita fullt ut på signal mätningen i tvheadend. Förmodligen så har du svag signal, jag hade samma problem innan jag ställde in parabolen ordentligt. Har du någon traditionell box att pröva signalstyrkan med?

    Jag skapar ett "network" och sen väljer jag thor på både Orbital position och på pre muxes.

    Sen behöver du inte skapa två networks bara för att du har två tuners, utan går bra att välja samma network på flera tuners.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    273
    Tackad
    17 gånger
    Har du satt rätt diseq under tvadapters- satconf ?

    Testat annars att lägga till en mux manuellt
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av Jönke den 2015-10-05 klockan 19:01.

  6. #6
    Ska försöka få tag i en imorgon.

    Vad kan annars vara fel, diseq-switchen? Köpte ett nordenpaket på Clas Ohlson.

    Eller antennuttagen?

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Är du säker på att parabolen är rätt inriktad?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Nej,helt säker är jag inte men har använt mig Satellite Director på telefonen och guiden på Kjell.com samt satlex.net men tänkte skaffa försöka låna en vanlig box imorgon. Men om det skulle visa sig att inte den heller får någon mottagning så ville jag ha lite input vad som kan vara fel förutom själva inställningen på disken.

    mvh
    Jeppe

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av JeppeK Visa inlägg
    Nej,helt säker är jag inte men har använt mig Satellite Director på telefonen och guiden på Kjell.com samt satlex.net men tänkte skaffa försöka låna en vanlig box imorgon. Men om det skulle visa sig att inte den heller får någon mottagning så ville jag ha lite input vad som kan vara fel förutom själva inställningen på disken.

    mvh
    Jeppe
    Då har du förmodligen dålig signal. Man lär nog ha rätt mycket tur för o pricka exakt rätt med hjälp av en telefon.

    Jag brukar ta en vanlig mottagare, och sen sätta igång tvn så att jag ser den utan att behöva gå in. Jag har parabolen på väggen.
    Ställer först lutningen. Sen ställer jag disken åt rätt håll med hjälp av satellite director på telefonen och kollar vad jag har för signal. Sen vrider jag sakta sakta parabolen åt det håll som ger en bättre mottagning. Sista jag gör är att ställa skew. Samma där, små justeringar och kolla hur mottagningen blir efter varje justering.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Som sagt, det är nog säkrast att kolla inställningen av parabolen med en vanlig mottagare först så man vet att den biten är riktig innan det är lönt att försöka söka kanaler i TV-headend.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. TVHeadend
    Av bjornsson i forum HTPC
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-02-27, 17:16
  2. TVheadend och ComHem
    Av ZinoX i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 08:55
  3. tvheadend / win xbmc timshift = ok
    Av joxen i forum HTPC
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 22:19
  4. tvheadend no service
    Av snuppesno i forum HTPC
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 22:48
  5. Tvheadend config
    Av Sneaky i forum HTPC
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 19:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss