Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Sunray DM800HD SE drivare till tuner (ej trippel), vilken gäller?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger

    Question Sunray DM800HD SE drivare till tuner (ej trippel), vilken gäller?

    Det finns några liknande trådar redan men ingen som har exakt samma problem som denna.

    En kompis som är helt novis på teknik köpte en färdigladdad Sunray för några år sen. Jag hjälpte honom med lite konfigurering och den har funkar rätt bra sen dess. Tills nu, den frös under uppstart och han undrade om jag kunde ge den lite kärlek. Efter att ha flashat om bootloadern (#84D) så kom den lite längre men jag fick den inte att dra igång så jag beslöt för att blåsa om den.
    Att det är en SIM 2.0 och SE är rätt uppenbart då det står på displayen under uppstart.
    Har öppnat den och det är en BCM4505 KQL EG tuner, alltså ingen trippeltuner utan en enkel sådan.
    Den har heller inte wifi.

    Jag testade först med en Nemesis 2.6 (som jag tror den hade från början) och då såg tunern rätt ut men då den var så gammal så funkade inte de inbyggda länkarna för att ladda ner plugins så jag övergav den. Peter Pan 2.3? Nä...den sög.
    OpenPli 4.0 kör jag med själv så den fick det bli. Senaste tänkbara. Men då hittas ingen tuner alls.
    Jag snokade sen fram ett par drivers som jag petade in manuellt via telnet:
    trialtuner_1.0.4b_mipsel.ipk
    trialtuner20b_dm800se_oe16.ipk
    trialtuner20b_dm800se_sr4_oe20.ipk

    Med de två senare så får jag det att funka - hjälpligt.
    Det är ju egentligen drivare för en trippeltuner och jag har stängt av DVB-T och DVB-C delen och ställt den på enkla läget med två LNB Thor/Astra och det kan funka ett tag men rätt vad det är - speciellt om man ska byta mellan kanaler på olika satelliter - så blir det "tuning failed" och samtliga kanaler på samma LNB blir då utgråad. Zappar man lite fram och tillbaka så får man till slut tillbaka dem men så här kan man ju inte ha det!
    Jag är rätt övertygad om att detta är drivrutinsfel men jag vet inte vilka drivers jag ska ha eller var man hittar dem.
    Några liknande problem fanns inte innan låsningen.
    Bytte ut satellites.xml mot en färsk nygenererad dito och scannade om men det blev ingen skillnad.

    Tacksam för tips.

  2. #2
    Seniormedlem Larons avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Inlägg
    166
    Tackad
    19 gånger
    Bytt bara tuner,det är inte drivrutin Done.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Laron Visa inlägg
    Bytt bara tuner,det är inte drivrutin Done.
    Nja, jag vet inte om jag köper det riktigt.
    Nu har jag ju uppenbarligen fel drivare och den uppträdde aldrig så här tidigare.
    När jag hade Nemesis 2.6 så var den dessutom stabil, hur kan jag "tanka ut" drivarna från den? Eller luska ut vad den körde med för drivare?
    Tänk på att dessa boxar säljs och såldes i en hel uppsjö olika utföranden.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Visst kommer det att funka om du köper en "riktig" tuner, där drivrutinerna ingår i imagen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Så kan man också lösa det men nu är det här inte mina prylar och jag har ingen lust att lägga tid och energi på att jaga fram en ny och vänta på den med allt vad det innebär.
    Den tuner som sitter i verkar original med Dreambox egen logga osv. (vilket givetvis kan vara fejk).
    Är rätt övertygad om att med rätt drivare så löser jag problemet men merparten av alla som såldes hade trippeltunern så det är därför den är inbyggd i merparten av alla images.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Så går det när man använder klonboxar, bara problem.
    Senast redigerad av ricki den 2015-10-15 klockan 08:22.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Så går det när man använder klonboxar, bara problem.
    Den här typen av pekpinnar och sarkastiska Bror Duktig-kommentarer tillför absolut ingenting till tråden.
    Betackar mig för sånt.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Jag bara konstaterar fakta, läs trådarna och se själv, inte meningen att såra några känslor.

  9. #9
    Seniormedlem Larons avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Inlägg
    166
    Tackad
    19 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nizzehult Visa inlägg
    Nja, jag vet inte om jag köper det riktigt.
    Nu har jag ju uppenbarligen fel drivare och den uppträdde aldrig så här tidigare.
    När jag hade Nemesis 2.6 så var den dessutom stabil, hur kan jag "tanka ut" drivarna från den? Eller luska ut vad den körde med för drivare?
    Tänk på att dessa boxar säljs och såldes i en hel uppsjö olika utföranden.
    Vadå Nja?Drivrutiner ingår i din image som matkoh skrev du har dm800se med BCM tuner eller M tuner och den ska funka med vilken image som helst.
    När den inte funkar så måste du byta tuner,du ställer frågor och inte köper något svar !

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Med originalboxar kanske det är så.
    Med kloner är det definitivt inte det, jag har själv en äldre klon där jag åkte på ett liknande problem och tunern "kom och gick" beroende på vem som hade paketerat imagen eller vilken version det var.
    Till slut hittade jag rätt - alltså med rätt drivare - och då gick det bra.

    Det här är ett liknande problem. Tunern är det inget fel på men den kräver exakt rätt drivare för att må bra och gudarna vet vilka drivare som följer med olika images - för det verifierar friskt.
    De flesta "färdiga" images för SUN800HD SE bygger på att det sitter en trippeltuner där men så är alltså inte fallet här.
    Det jag efterfrågar är alltså en IPK-fil (drivare) för BCM4505 single tuner.
    Installationen sköter jag själv.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilken image till Sunray 4?
    Av Snooby i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-11-10, 19:29
  2. DVB-T Tuner till Dm800Hd SE
    Av Tattisator i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 21:31
  3. Tuner till DM800HD PVR
    Av Pjuko i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 20:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss