Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Problem att spela upp och spela in via NAS

  1. #11
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Och så här ser min ut:

    <?xml version="1.0" ?>
    <mountmanager>
    <nfs>
    <mount>
    <active>True</active>
    <hdd_replacement>True</hdd_replacement>
    <ip>172.26.120.8</ip>
    <sharename>NAS</sharename>
    <sharedir>c/Data</sharedir>
    <options>rw,nolock,tcp</options>
    </mount>
    </nfs>
    </mountmanager>
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Jag tror inte att det går att mounta från boxen med hjälp av nätverksbläddring eller monterigshanteraren. Jag har en Open Pli image från 5 nov. Kan det var något strul med den?

    Jag hittade i alla fall ett kommando på en unix site. Kommandot ser ut så här
    mount -t cifs -o username=admin,password=xxxxxxx //192.168.2.100/movie /media/hdd

    Det fungerade men monteringen syns ingenstans i boxen. Automount.xml är tom men allt fungerar som det skall.

    Edit: Nu fick jag CIFS-monteringen i boxen att funka med samma uppgifter som i unix-kommandot ovan. Slut edit.

    Nu till ursprungsproblemet. Det laggar när man tittar på en inspelning samtidigt som man spelar in. Jag har sett något om rsize och vsize som skulle kunna hjälpa.
    Senast redigerad av segerx den 2015-11-07 klockan 22:10.

  3. #13
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm

    Vad klarar ditt NAS av för hastighet vid inspelning ? Vad orkar ditt nät med. Jag kan spela in från 4 boxar samtidigt i HD och se på en femte kanal utan problem. Du bör felsöka dina yttre saker, switch, NAS, kablage osv. Du har naturligtvis gigaswitchar & cat6 kablage.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Tack för det matkoh. Då vet jag att det i alla fall är möjligt. Mitt nätverk är inte cat6 men säkert cat5 eftersom jag drog det för över 10 år sedan. Har också enklare gigabitswitchar, Netgear. Mitt NAS av märket QNAP är drygt 5 år. Samma gäller för hårddisken som är på 1,5 TB.
    Jag drog ner en iso-fil på 600 MB från Sunet till min movie-katalog på NAS:en. Det tog 65 sek. Sedan flyttade jag samma fil inom nätverket till en av mina dreamboxar med en lokal hd. Det tog 75 sek. Ganska ok tycker jag eller....
    Hmmm.... Jag får nog titta närmare på en av mina switchar. Är bara 10/100. Intressant.
    Senast redigerad av segerx den 2015-11-08 klockan 23:44.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Tack för Dina råd matkoh. Efter byte av switch fungerar det som det skall, dvs jag kan spela in åtminstone 3 program parallellt med att jag tittar på en tidigare gjord inspelning. Har inte testat alla gränser än. Men nu är jag nöjd. Nu kan jag använda min nya Vu+ Solo2 som jag hade hoppats....

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 22:25
  2. Problem att spela in..
    Av efterlyst i forum Vu+
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 01:06
  3. Spela in på HDD.
    Av jekander i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 09:37
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 07:30
  5. problem med att spela in..
    Av hardin i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-09-05, 17:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss