Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Problem att spela upp och spela in via NAS

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66

    Problem att spela upp och spela in via NAS

    Jag vet inte var jag skall posta denna fråga men jag försöker här. Jag har just skaffat mig en VU+ Solo2 som jag kör med OpenPli 4. Jag har också en DM800 med inbyggd hårddisk. Jag har mountat min Vu+ till min NAS av märket QNAP. För att slippa reklamen i TV-programmen startar jag en inspelning och börjar titta efter 30 min eller så medan inspelningen pågår. Det går inte så bra. Visningen stoppar upp var och var annan minut. På min DM800 med inbyggd hårddisk har jag aldrig märkt av sådan problem. Att spela in på båda tuners samtidigt går inte heller. Är det någon som har liknande erfarenheter? Är det fel på min NAS? Inställningsfel eller bör jag sätta in en hårddisk i min VU+ ?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    NFS eller samba på ditt NAS ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    NFS eller samba på ditt NAS ?
    Så vitt jag förstår kör jag med NFS. I NAS:ens kontrollpanel finns under systeminställningar, nätverkstjänster en flik med rubriken WIN/Mac/NFS. Där har jag aktiverat NFS v2/v3. Jag hade först mountat CIFS från boxen men nu har jag bytt till NFS där också. Tyvärr märker jag ingen skillnad. Däremot upptäckte jag att det verkar fungera när jag mountar min DM800 (utan hårddisk). Skulle detta vara ett Vu+ problem? Jag har en Vu+ solo som jag labbar litet med. Där har jag visserligen Blackhole. Där är det om möjligt ännu segare med krascher med jämna mellanrum.
    Det står också under sytemtjänster i NAS:en att Unix/Linux NFS är aktiverad.
    Senast redigerad av segerx den 2015-11-03 klockan 22:55.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Jag fortsätter med att fråga om det är någon skillnad att mounta en VU+ eller Dreambox till NAS. Jag gör exakt på samma sätt i min Vu+ Solo med Open-pli på som när jag mountar min DM800 med Open-pli men det lyckas inte med Vu:n. Så här ser min Automount.xml ut.
    Jag har provat dels med nätverksbläddring och dels via monteringshanteraren. Inga mappar skapas i /media/net/....

    <?xml version="1.0" ?>
    <mountmanager>
    <nfs>
    <mount>
    <active>True</active>
    <hdd_replacement>True</hdd_replacement>
    <ip>192.168.2.100</ip>
    <sharename>STOREN</sharename>
    <sharedir>Public/movie/</sharedir>
    <options>rw,nolock,tcp</options>
    </mount>
    </nfs>
    </mountmanager>

    Är det ingen som har någon erfarenhet av att mounta en Vu+ Solo2 som jag beskrev i mitt första inlägg?

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Om du använder OpenPli så kan du montera enkelt via menyn: Meny -> Inställning -> System -> Nätverk -> Nätverksbläddring
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Det är precis så jag har gjort. I automount.xml syns monteringen men i monteringshanteraren står den som omonterad med ett litet kryss på hårddisksymbolen till vänster på raden och en grön bock för aktiverad och NFS till höger på raden. När jag fick min Vu+ Solo2 att mountas mot min NAS fuskade jag till det genom att i /media/net/ skriva till de mappar som skulle finnas. Då lyckades jag få igång det. Men nu händer inget. Undrar om det är något med behörigheterna i mitt nätverk....?

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 22:25
  2. Problem att spela in..
    Av efterlyst i forum Vu+
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 01:06
  3. Spela in på HDD.
    Av jekander i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 09:37
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 07:30
  5. problem med att spela in..
    Av hardin i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-09-05, 17:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss