Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: MeidaServer + tvserver

  1. #1

    MeidaServer + tvserver

    Hej,

    Jag håller på att bygga en Mediaserver som både ska fungerera som NAS och som TV-box.

    De jag är ute efter är att den dels ska fungera som cardshare server och dels till streaming av Canal digitals kanaler som jag har abonnemang hos.

    Jag vill kunna Streama till minst 2st olika enheter samtidigt.

    Servern jag har tänkt att köra på är http://www.mullet.se/product.html?product_id=340581

    Den har dässvärre bara möjlighet till ett Pci-e kort och de går dessvärre till raid kortet.

    Går detta att lösa via USB?

    Vad behöver jag isåfall?

    Borde jag köra på en annan typ av server?

    Jag är helt ny på detta så tacksam för alla svar.

    Mvh
    Mattias

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    Har du kikat på hp's microservrar? ligger ju lite bättre till i pris...

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Titta på ett bygge som medger ett moderkort med flera PCIe-bussar.
    Du vill köra PCIe på TV-korten då det klassar USB med hästlängder..
    Jag ser direkt att du bör sikta in dig på ett moderkort med minst 3st PCIe-bussar.
    DVB-S2 + DVB-T + RAID-kontroller

    Windows-burk med Mediaportal, eller en linux med Samba + tvheadend löser dina problem.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  4. #4
    Okej, så ni tror att de är dumt att köra tv kort via USB så då bör jag köra på en E3, E5 burk istället?

    Då jag ska köra lite Wmware esxi osv så kräver ju allt en del prestanda.

    Ska även ha den som plex sever/nas.

    Vilka pci-e kort bör jag satsa på då? Någon som har ett bra tips på kort som fungerar bra?

  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    TBS-korten fungerar bra i både Linux och Windows..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    273
    Tackad
    17 gånger
    Själv kör jag HP microserver n40l med 2 st Sundtek dvb s2 kort och Openelec som OS med Tvheadend som backend.
    Allt som jag vill ha finns , torrent , ftp server och filserver. Funkar kanon.

    Men hade jag inte haft tvkort redan så hade jag köpt http://webshop.openelec.tv/shop/wete...h-dvb-s2-tuner för 89 euro och haft som Tvheadend server. Kanske jackat i 2 st 4TB USB diskar
    Senast redigerad av Jönke den 2015-11-06 klockan 17:28.

  7. #7
    Okej, ja de e också ett alternativ var köper man TBS korten ifrån och vilket kort behöver man isåfall?

  8. #8
    Eller vad behöver jag för att få Canal digitals full utbud + marksend tv att fungera.

    Ett TBS S2 + TBS T2 samt kortläsare är de allt?

    Fattar ingenting med detta med CI+ osv?

    Behöver jag 2st tuners eller 4st osv?

  9. #9
    Kör BTW Debian Jessie på servern, de är en i7 med 16GB minne som jag kör för tillfället.

  10. #10
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Korten köper du enklast från http://www.buydvb.net/
    DVB-T2 gör att du kan ta emot eventuella HD-sändningar som är FTA (okrypterade).
    Ett DVB-T korte duger alltså eftersom du via CD redan har tillgång till SVT HD..

    Du vill troligen ha DVB-T kortet för att kunna ta emot TV6, samt ev. lokala kanaler som är fria..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss