Schwede30, exakt, på en del platser kanske 1m funkar, men på andra så behöver man 1.4m, pga signalen skiljer sig från satelliterna beroende på vart man befinner sig när man är "utanför" det tänkta täckningsområdet. Dock är det ju så att kan man använda sig av en större parabol och det inte innebär dyra kostnader så är det alltid att föredra framför att man har en för liten parabol eller där man inte har marginal för regn, dålig signal för att det är mulet osv.
Täckningen ska dock vara betydligt sämre för CD och Viasat ju längre söderut man befinner sig, som i Spanien, Italien osv. Men som tur är så täcker CD och Viasat hela europa garanterat, det är bara frågan om vad man har för möjligheter till parabolmontering, storlekarna som avgör vad man får för mottagning, men fungerar gör det ju.
Annat är det med 28.8 (BBC HD och dom kanalerna) men det efterfrågas ju inte i tråden, jag personligen hatar 28.8, körde på BBC iplayer tidigare med VPN men nu har dom jävlarna börjar stoppa detta också. Har blivit så arg att nu ska man stora parabol upp en gång för alla, ska fixa ställning till den i vinter. Kan tänka mig lägga 10 papp på att få skiten att fungera perfekt med bästa tänkbara utrustning. Får hoppas min 1.8m räcker tillräckligt bra.
Hoppas du kan få hjälp av en installatör, vistasol.