Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Får nu indraget fiber, funderingar runt min kortdelning

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Får nu indraget fiber, funderingar runt min kortdelning

    Har sedan åtskilliga år tillbaka Canal Digital/Cmore för mitt hemnätverk med DM800SE och DM500S kloner. Kommer nu att bli ansluten till ett fibernät. Mina funderingar här är:

    Fortsätta med Cmore som vanligt eller uppkommer nu andra vettiga alternativ? HD inget krav, eftersom jag inte upplever någon nämnvärd skillnad i bildkvalitet hos min DM800SE och vanliga DM500S, trots att jag har HDTV. Tycker bilden är riktigt bra - med eller utan HD. Måste väl bero på min syn :-(


    Alltså, kan det finnas fördelar med att använda signalen från fibernätet i stället för mottagning via parabol? Byte till t ex Telia, Boxer eller annan leverantör? Eller är det bara Cmore och Viasat (parabol) som fungerar vid kortdelning?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kortdelning funkar inte på alla kanaler längre (gäller HD) och det är bara en tidsfråga innan SD kanaler plockas bort, så vissa kanaler går inte att kortdela längre, finns undantag hos viasat där vissa kortserier och originalboxar men modifierad mjukvara där man kan läsa ut nycklarna, går att använda till fullskalig kortdelning hos viasat. Men hos CD finns nog ingen lösning ännu på kortdelning av alla kanaler vad jag har hört.

    Varför skulle signalen vara bättre från fiberkabeln, enda skillnaden vad jag vet är att man t.ex. föredrar att "cappa" från kabel-TV för att det ofta är högre bitrate och bättre kvalité på signalen, men det gäller ju inte om man bara ska titta på kanalen, då märker man ingen skillnad. Fördelen med parabol är ju annars störningsfritt (man slipper avbrott och annat som kan hända med fiber osv). Men det är klart IPTV (speciellt från Telia) är mer flexibelt, flera paket, kanalmöjligheter och varianter. Parabol är ju ganska låst i flexibilitet på det viset.

    IPTV går t.ex. inte att kortdela, definitivt inte om det saknas smartcards, dom kör med mjukvarukryptering. Comhem går inte heller (om jag inte minns fel), dom har någon form av pairing som gör att HD kanalerna inte funkar, eller vissa. Lite osäker andra får svara på dom bitarna.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Hej
    Jag hade kört vidare med parabol så länge det funkar att dela kanalerna internt i huset, för det går inte med iptv.
    När det är helt slut med cs så hamnar man dock i ett nytt läge men jag tror det dröjjer ett par år till. Jag hade väntat till dess. Dock hade jag inte gjort några större investeringar i satellit tv, typ nya boxar mm, då vi inte vet hur länge till det kommer att funka. Möjligen köpa beggade dreamboxar, säljs ganska många sådana nu (kanske pga fiberutbyggnaden?)
    Jag har själv fått fiber indraget men köper bara bredband genom denna. Prismässigt blir inte skillnaden så stor mellan olika operatörer och distributionstekniker.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Stort tack till DennisOlof och jippe! Nu vet jag bättre.

    Fick häromsistens problem med Cmore efter att ha blivit pålurad en HD-box för 300 - "som gammal trogen kund ...". Fick ordning på allt efter att ha fått igång uppdateringarna igen med min gamla Combo-box. Uppdateringen med mina Dreamboxar har i princip alltid strulat, så vissa tisdagsmornar får jag ner och sätta in CD-kortet i Combo-boxen. Får nu alltså åter in allt jag prenumererar på i alla mina Dreamboxar. ;-) Men som ni är inne på, så börjar kanske cs nog snart gå in på sista versen. :-( Men då får vi tacka för alla år det funkat! Började plocka hem koder redan på Kungen av Billebergas tid och det var några år sedan ...
    Senast redigerad av Hexantrop den 2015-11-11 klockan 18:18.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Hexantrop, egentligen är det ju inte kortdelning i sig som är ett problem utan att leverantörerna själva inte tagit fram legala system för kortdelning, alltså där man kan använda ett kort i huset och titta på flera TV-apparater oberoende av varandra. Visst funkar det med extrakort, men det är egentligen inte en bra lösning för leverantörerna. Det blir en massa extra kort som folk då innehar, kostar säkert en hel del att hantera hela systemet kring detta osv.

    All teknik finns som wifi, kryptering osv. Inga hinder för att skapa standardiserade system som alla kan hantera som gör att smidigt trådlöst system för dom som har flera boxar skulle fungera utmärkt. Men inget händer, konservativt antar jag men knappast förvånande.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    DennisOlof, jag körde med SmartWi under några år, men sålde det när jag fick mig Dreamboxar. Kanske bättre att inte sålt det. :-(
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Hexantrop, det går utan problem att få tag på det, men just satpro marknadsför det inte i Sverige längre. Det är ju bara (tror jag) i Sverige som man stoppade detta med kortdelning, man fick typ inte marknadsföra det eller något sådant. Minns inte men nått skit var det i alla fall.

    Men det går säkert att köpa på ebay från UK t.ex. och nog kan man få tag i clone+

    Problemet är att dessa lösningar inte längre funkar med CI+ vilket är tråkigt för bolagen borde vara MINST fientliga mot dessa kortdelningssystem då dessa enbart används i hemmet. Det är ju inte kortdelning över internet. Så dom borde, om något sett till i reklam eller med information att man t.ex. kan registrera ett kort mot 6st mottagare eller så. Då hade ju dessa system funkat bra men fortfarande motverkat storskalig kortdelning på internet. Så har det inte blivit, har dock för mig någon sade att man kunde regga upp ett kort mot flera mottagare hos CD men jag vet inte om det är sant.

    Var själv inne på att skaffa dreambox förut, men avböjde, för mycket strul och problem som beskrevs i forumet, jag hade krav på att det ska fungera hela tiden utan att jag ska behöva bry mig eller gör något. Blev inte av att jag skaffade smartwi när det begav sig. Så nu kör jag med extra kort och får betala mer men det fungerar till 100% och aldrig något strul vilket var ett av dom krav jag hade från början.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Bra att veta att det sannolikt kan gå att få tag SmartWi den dag det börjar krisa till sig med delning via Dreamboxarna. Nackdelen med SmartWi var för mig att det bara var mellan vissa rum i samma plan som det som regel funkade. Plus, även där blev det problem ibland och jag fick in på SmartWi forum.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Liknande ämnen

  1. Comhem fiber
    Av rosch i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 18:13
  2. comhem fiber tv
    Av Pane i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 23:12
  3. Dreambox med Fiber
    Av mikimaus i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 15:49
  4. Elgato + fiber
    Av petercom i forum Mac OS X
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 18:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss