Kortdelning funkar inte på alla kanaler längre (gäller HD) och det är bara en tidsfråga innan SD kanaler plockas bort, så vissa kanaler går inte att kortdela längre, finns undantag hos viasat där vissa kortserier och originalboxar men modifierad mjukvara där man kan läsa ut nycklarna, går att använda till fullskalig kortdelning hos viasat. Men hos CD finns nog ingen lösning ännu på kortdelning av alla kanaler vad jag har hört.

Varför skulle signalen vara bättre från fiberkabeln, enda skillnaden vad jag vet är att man t.ex. föredrar att "cappa" från kabel-TV för att det ofta är högre bitrate och bättre kvalité på signalen, men det gäller ju inte om man bara ska titta på kanalen, då märker man ingen skillnad. Fördelen med parabol är ju annars störningsfritt (man slipper avbrott och annat som kan hända med fiber osv). Men det är klart IPTV (speciellt från Telia) är mer flexibelt, flera paket, kanalmöjligheter och varianter. Parabol är ju ganska låst i flexibilitet på det viset.

IPTV går t.ex. inte att kortdela, definitivt inte om det saknas smartcards, dom kör med mjukvarukryptering. Comhem går inte heller (om jag inte minns fel), dom har någon form av pairing som gör att HD kanalerna inte funkar, eller vissa. Lite osäker andra får svara på dom bitarna.