bengus, tja. Det går inte att ställa in detta i den vita boxen. MEN såhär kan du göra (har själv gjort så), så lägen hårddisken är inkopplad och boxen igång (dvs du tittar på TV) så kommer hårddisken hela tiden att skriva ut data, det är en del av timeshift funktionen. Så därför ska man inte använda SSD, eller USB minne, dom kommer slitas ut på nolltid. Du kan inte stänga av timeshift funktionen i boxen.

Jag har själv en 2.5 kabinett men (tror jag) 120gb hårddisk eller något sådant. Jag skaffad ett kabinett där jag kunde modifiera (eller ändra) inställningarna i det chipset som finns i kabinettet. Då ställde jag in att hårddisken skulle ha en timeout på 10min (eller om det var 20min), det innebär att när den vita boxen går i standby läge så slutar hårddisken snurra efter ett tag förutsatt den är inkopplad såklart. Har man inte gjort detta så kommer det fortsätta snurra dygnet runt, eftersom strömmen matas ut från boxen även vid standby. Sedan har jag dessutom en liten USB2 skarvsladd som gör det enkelt att plugga in och ut hårddisken från boxen, pga kanalbyte och annat blir slött när hårddisken är inpluggad hela tiden. Boxen fixar hotplug så behöver man spela in något, bara plugga in hårddisken och efter en stund så funkar inspelningsfunktionen.

Vilket kabinett man ska köpa, det är svårt. Dom jag använda hade asmedia chipset, och dom hade en bra liten programvara där man lätt kunde ändra inställningen i enheten. Men problemet är att många kabinett har olika chipset, beroende på tillverkning, serie osv. Så bara för att man köper ett kabinett nu av ett visst märke, som har asmedia chipset betyder inte att om man köper samma kabinett efter ett års tid, att det fortfarande är samma chipset. Dessutom är många chipset numera USB3 och det här var ett tag sedan, mina var av märket akasa. Har haft flera olika chipset i olika prylar, har för mig att asmedia anses funka bäst med USB3 också. Fast det borde inte spela så stor roll numera, alla chipset borde funka stabilt.

Men att däremot kunna ändra inställningarna som jag gjort, det kan vara knepigare, en del chipset har inga verktyg alls för att göra detta och man kan inte ens uppdatera firmware själv som kan behövas för att ändra inställningar.

Försök hitta tester, reviews över olika 2.5 kabinett på YT eller andra platser, det är möjligt det finns bilder och annat som visar vilka chipset som finns i lådorna, så gjorde jag. Sedan är det lite tur eller otur om man beställer och det är fel chipset, men det är ju smällar man får ta. Som tur är kostar ju inte kabinett så mycket.

Chipset USB 3.0
http://www.station-drivers.com/index...id=130&lang=en

Genesys logic var inget vidare, funkade urusel med usb3, även jmicron och är inte så bra, fast just den dockningstationen jag har funkar ok med USB3.