Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: CDs mottagare?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

    CDs mottagare?

    Hur bra är CDs mottagare? Det står inte så mycket om dem på deras hemsida. De är säkert styrda till CDs kanaler, men kan de något mer?

    DISEqC 1.1?
    CI?

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, tänker du på den vita boxen, vad vill du veta, ska jag kolla något åt dig ?

    Eller tänker du på den dyrare (som har hårddisk) den har jag inte tyvärr.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Gärna!
    Tunerkänslighet
    DISEqC-alternativ
    CI (utom vad som krävs för CDs programkort)

    Om man snart kan bli tvungen att skaffa En CD-box för att kunna titta.

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja det som finns om boxen är detta.

    https://glennlunder.wordpress.com/20...ox-adventures/
    http://dtvnews.hu/sites/default/file...eet_2850st.pdf

    Vad den har för känslighet på tunern vet jag inte om jag kan hitta i någon spec, men förmodligen
    är det standard som dom flesta andra boxar, den är nog inte så bra på extremt dålig signal.

    Här finns några bilder på hur den ser ut i apparaten.
    http://forum.satkurier.pl/topic/6270...tnk-hd/page-72

    DISEqC finns i boxen tydligen, nu när jag tittade, har inte sett det förut och den fixar SatCR eller Unicable också, förutsatt man har en sådan LNB, men den har inte loopthrough utan då får man köra med en splitter som också fixar den nya tekniken. Den andra ingången är för DVB-T har jag för mig, inte DVB-T2 men man kan ändå bara ta emot gratiskanalerna via marknätet som är FTA. Den enda kanalen jag inte tar in är TV6, resten får man via satellit, undantag för att vissa lokalsändningar på SVT inte finns via satellit.

    Gick in i DISEqC och den fixar 4st LNB, men man kunde inte ändra så mycket, det är ju begränsat så exakt vad dom menar vet jag inte, jag gissar dock på att boxen kan anslutas till en DISEqC och sedan max 4st LNBer och sedan byter man mellan LNBer, antar att boxen då har förmåga att spara olika kanallistor osv men jag vet faktiskt inte hur det funkar.

    CI, boxen fixar CI+ eller den ska i alla fall klara av kanalerna och allt om man måste knyta kortet till boxen osv. Boxen har en timeout man kan ställa in så den stänger av sig själv efter ett tag och skärmsläckare finns. Den kan även gå mot CDs play-tjänst men den är seg som satan, och tjänsten är ganska usel. Bättre köra med en dator mot den tjänsten i sådana fall. SVT Play är ju enklare att använda med en Intel NUC, Gigabyte BRIX eller liknande, plus då kan man köra andra streamingtjänster via VPN och liknande om man behöver det. Jag plockar även ut ljudet från scarten till ett par datorhögtalare med subwoofer, mycket bättre ljud än från TVn när jag behöver det.

    Jag har en hårddisk ansluten (när det behövs) för att kunna spela in från epgn, funkar bra men man måste ha ett kabinett där man kan ställa in i firmware att hårddisken ska göra timeout efter typ 10-20min för när boxen är PÅ och hårddisken inkopplad spelar den in hela tiden, timeshift (timeshit) grej som inte går att stänga av så att använda USB minne för att spela in är värdelöst, man sliter ut det på nolltid. Poängen med timeouten är att när boxen står i standby så stänger hårddisken av sig efter 10-20min beroende på vad man ställt in i kabinettets firmware. Man kan också ställa in boxen att den ska starta inspelning före och efter utsatta tider i EPGn. Funkar bra att spela in saker på dagtid när man inte är hemma om man missat något som gick, men numera så finns ju så mycket på playtjänsterna så jag använder det inte så mycket, mest på filmkanalerna eller när man måste bryta för att göra något annat så kan man spela in det man missar lite snabbt.

    Så, tror jag fick med det som du undrade över.

    Har haft boxen ett bra tag nu, i alla fall mer än ett år, och jag är nöjd, bra fjärrekontroll, funkar stabilt, aldrig några problem på det sättet, jag har dock problem med min parabol som måste fixas, men när det funkar så är det stabilt.

    Funderade på att köpa en HDMI (HDCP Splitter), kinagrej som plockar bort HDCP skydded så jag kan spela in direkt i datorn, få se om det blir något med det.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Tack för svaret!
    1080i när många mottagare klarar 1080p, endast DISEqC1.0 och bara en kortläsare.

    Kommer troligen att bli två, tre eller fyra mottagare i framtide istället för en som nu.
    En för CD och en för riktig TV på andra satelliter; en för ViaSat och en för Boxer. Varför inte skaffa en box för ComHem med....

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jo, det är ju lite så. Dom mottagare som leverantörerna tillhandahåller är ju inte flexibla, egentligen utgår dom från att du har en parabol riktad mot deras satellit och ingen annan mottagning. Det är bättre att ha en specifikt för CD och sedan en annan med DiSEqC mot typ hotbird, astra eller vad man nu vill, där man kan ha flera listor, och ändra massa avancerade inställningar. Det finns liksom inte egentligen i CD boxen, det är mest enklare saker, men boxen är ju anpassad för mottagning från leverantörer med "custom" anpassad firmware. Det är ju tänk att vara "mottagning av satellit-TV for dummies" typ. Det enda egentliga lyftet med den vita boxen är möjligheten att spela in, bättre fjärrkontroll, enklare att ställa in kanalerna, bättre EPG och lite sådant, samt den är betydligt mindre. Men inget mer.

    Sedan tror jag att man måste ha ADB boxarna för att kunna se dom där "pairade" kanalerna för dom funkar inte på dom äldre boxarna. Så det är nog därför det kommer ta tid innan dom knyter flera kanaler till boxen, eftersom man måste "fasa ut" äldre boxar inom en rimlig tid.

    Hoppas den informationen du fick var det du behövde.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    46
    Tackad
    2 gånger
    hej nån som har tips på ett kabinett där man kan ställa in i firmware att hårddisken ska göra timeout
    mvh bengan

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    bengus, tja. Det går inte att ställa in detta i den vita boxen. MEN såhär kan du göra (har själv gjort så), så lägen hårddisken är inkopplad och boxen igång (dvs du tittar på TV) så kommer hårddisken hela tiden att skriva ut data, det är en del av timeshift funktionen. Så därför ska man inte använda SSD, eller USB minne, dom kommer slitas ut på nolltid. Du kan inte stänga av timeshift funktionen i boxen.

    Jag har själv en 2.5 kabinett men (tror jag) 120gb hårddisk eller något sådant. Jag skaffad ett kabinett där jag kunde modifiera (eller ändra) inställningarna i det chipset som finns i kabinettet. Då ställde jag in att hårddisken skulle ha en timeout på 10min (eller om det var 20min), det innebär att när den vita boxen går i standby läge så slutar hårddisken snurra efter ett tag förutsatt den är inkopplad såklart. Har man inte gjort detta så kommer det fortsätta snurra dygnet runt, eftersom strömmen matas ut från boxen även vid standby. Sedan har jag dessutom en liten USB2 skarvsladd som gör det enkelt att plugga in och ut hårddisken från boxen, pga kanalbyte och annat blir slött när hårddisken är inpluggad hela tiden. Boxen fixar hotplug så behöver man spela in något, bara plugga in hårddisken och efter en stund så funkar inspelningsfunktionen.

    Vilket kabinett man ska köpa, det är svårt. Dom jag använda hade asmedia chipset, och dom hade en bra liten programvara där man lätt kunde ändra inställningen i enheten. Men problemet är att många kabinett har olika chipset, beroende på tillverkning, serie osv. Så bara för att man köper ett kabinett nu av ett visst märke, som har asmedia chipset betyder inte att om man köper samma kabinett efter ett års tid, att det fortfarande är samma chipset. Dessutom är många chipset numera USB3 och det här var ett tag sedan, mina var av märket akasa. Har haft flera olika chipset i olika prylar, har för mig att asmedia anses funka bäst med USB3 också. Fast det borde inte spela så stor roll numera, alla chipset borde funka stabilt.

    Men att däremot kunna ändra inställningarna som jag gjort, det kan vara knepigare, en del chipset har inga verktyg alls för att göra detta och man kan inte ens uppdatera firmware själv som kan behövas för att ändra inställningar.

    Försök hitta tester, reviews över olika 2.5 kabinett på YT eller andra platser, det är möjligt det finns bilder och annat som visar vilka chipset som finns i lådorna, så gjorde jag. Sedan är det lite tur eller otur om man beställer och det är fel chipset, men det är ju smällar man får ta. Som tur är kostar ju inte kabinett så mycket.

    Chipset USB 3.0
    http://www.station-drivers.com/index...id=130&lang=en

    Genesys logic var inget vidare, funkade urusel med usb3, även jmicron och är inte så bra, fast just den dockningstationen jag har funkar ok med USB3.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Tack för svaret!
    1080i när många mottagare klarar 1080p, endast DISEqC1.0 och bara en kortläsare.

    Kommer troligen att bli två, tre eller fyra mottagare i framtide istället för en som nu.
    En för CD och en för riktig TV på andra satelliter; en för ViaSat och en för Boxer. Varför inte skaffa en box för ComHem med....
    Finns det några HD-kanaler som sänder i 1080p?
    Vad jag vet kör dom flesta 1080i, förutom SVT som kör 720p.

    MVH
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    46
    Tackad
    2 gånger
    Dennisolof jag köpte en sådan här får väl se om den kan funka :-) http://www.ebay.com/itm/ORICO-Alumin...MAAOSwiwVWTt72

Liknande ämnen

  1. PC´n som mottagare
    Av naiko i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 11:32
  2. Mottagare
    Av |AMD| i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-14, 21:25
  3. Vad är det för mottagare ?
    Av Lacariuz i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-01-02, 19:34
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-03, 10:26
  5. mottagare
    Av jonassvante i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-20, 19:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss