Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: CDs mottagare?

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Har den 1153e som beskrivs där så ska det gå att ändra inställningarna till det du behöver, i alla fall vad jag vet.

    Nu minns jag inte exakt allt jag gjorde, för det var ett tag sedan, men jag vet att just asmedia har en bra tool för att ändra saker och funkar bra. Bland dom bättre USB3 chip som finns, säkert samma sak för USB 3.1 också. NEC (renesas) och intel är bra, men dom finns oftast inte i dessa typer av billigare kabinett. Då är det mer asien chip som man kör med.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    46
    Tackad
    2 gånger
    hej dennisolof nu har jag fått min orico .har du nått tips på program för att ändra inställningar i den ? mvh Bengus

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Nu minns jag inte så noga men den här sidan använde jag mig av.

    http://www.station-drivers.com/index...t&id=9&lang=en

    Du behöver ha en hårddisk ansluten och prylen inpluggad i datorn för att det ska funka, är det så att man behöver skriva över firmware för att utföra ändringar så kan man ofta ladda ner den firmware som redan finns i prylen, göra ändringarna och ladda upp den igen, inte lika riskabelt. Sedan måste man också se till att man gör rätt, och inte ändrar saker som kan sabotera produkten.

    Har för mig att asmedia inte var så komplicerat och att man kunde ändra inställningar för timeout utan att göra något speciellt.

    Här fanns lite mer info med bilder.

    http://plugable.com/2013/03/05/usb3-...irmware-update

    Om jag inte minns fel så plockade jag en firmware som redan hade 10min timeout på sig, från just plugable sidan, körde mp tools och laddade upp den. Man kan ändra en massa avancerade saker men man bör vara försiktig då man kan göra fel. Alltid en risk när man laddar upp firmware om det blir fel.

    Däremot vad gäller USB3 chip så spelar det inte så stor roll vilken tillverkare det är, samma firmware fungerar ofta på många olika märken, och just asmedia har sin egen mp tool som fungerar oavsett, så länge det är ett asmedia chip i enheten. Det är asus själva eller dom som tillverkar usb kabinett och andra prylar som använder den där prylen för att kunna ändra och testa saker mot chipet. Det är ju asus själva dom tillverkar chipet och säljer till andra som bara använder det i sina produkter, dom gör ju oftast inte firmware själv.

    Många som tillhandahåller firmware på nätet, dessa kommer oftast från olika enheter som folk köpt och där man laddat ner firmware från prylan och delat med sig på nätet eftersom en del tillverkare inte släpper ut sådant publikt till allmänheten. En del USB3 chip går inte ens att uppgradera men numera borde det inte vara ett problem med USB3 funktionalitet då det funnits ett bra tag och Intel till slut lyfte in det i sitt chipset.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    46
    Tackad
    2 gånger
    Jag lyfter på hatten och tackar dennisolof . det funkade klockrent med din hjälp .testade nyss och den gick snällt ner i viloläge efter 10 min :-)

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ok, vad bra. Som sagt, lite skakigt över hur man gör men då funkade det för dig, tur, då behöver du inte göra något mer, bara köra vidare, och blir hårddisken knas, bara byta till en annan. Dock vet jag inte om det finns någon gräns för hur stor hårddisk man kan ha, men jag kan tänka mig att större än 2Tb kanske blir problem. Men behöver man verkligen så stor hårddisk.

    Jag har använt funktionen att spela in ganska mycket, rätt smidigt genom att kolla i TV apparna till smartphone när programmen går igen och skriva upp på lista och spela in nattetid. Så brukar jag tugga av det vid lite senare tillfälle på veckan eller när det passar.

    Bra då löste det sig. Trevligt.

    Nu finns ju iofs play-tjänsterna också, men definitivt så att kvaliten är betydligt sämre, blir bra mycket bättre om man spelar in sändningen över satelliten. Bra också att dom flesta program går i repris dagen efter (på dagtid) eller under natten, dom loopar avsnitten ganska flitigt på flertalet kanaler numera. Gör det lite lättare att inte missa saker man verkligen vill se.

    ----------------------------

    Jag reagerade lite på detta tidigare när jag först fick boxen och tyckte det var lite dåligt av CD att inte tillhandahålla ett lämpligt kabinett för t.ex 2.5tums hårddiskar som redan har 10min timeout och så. Alltså något man kunde köpa extra av dom men jag vågar påstå att CD inte är så bra på detta och deras playtjänsts är allt annat än bra. Det funkar men kunde vara betydligt bättre.

    Nåja, bättre än inget alls i alla fall.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2016-01-30 klockan 21:49.

  6. #16
    Färsking
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    6
    Tackad
    1 gånger
    Klarar 4 satelliter.Har Thor,Astra,Hotbird och Eutelsat 28,5 E.Relativt snabb,dock ej i Dreambox-klass.Vill passa på att fråga om inspelningsfunktionen till ext. hårddisk på CD:s vita box.Hur gör jag när jag vill spela in en musiksnutt på ett par minuter utan att få hela programmet före med på köpet? Hårddisken verkar ju leva ett eget liv.Något i inställningsmenyn jag missat?

  7. #17
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    anester, det går inte, funktionen för att spela in är mycket begränsad, du kan däremot spela in manuellt, då kan du välja när det startar och stanna när det passa dig, men med EPGn så kan du bara spela in efter den, vilket innebär hela program eller liknande. En del kanaler har inte ens en indelning på epg så där finns inte ens den möjligheten. T.ex. musikkanalerna.

    Hårddisken går hela tiden, det är pga timeshift funktionen (går inte stänga av), så använda sig av USB minne är dödens, bättre med en vanlig hederlig hårddisk, däremot kan man plugga ut den eller in den fast boxen är på, typ hotplug vilket är bra. Med ett kabinett och hårddisk som i själva firmware har en timeout inställd, då kan man slippa köra hårddisken hela tiden, när boxen står i standby slutar hårddisken snurra efter t.ex 10min. Man kan inte heller komma åt innehållet på hårddisken via datorn, utan det är begränsat till boxen. Antingen spelar man upp materialet via boxen, kör med HDFury eller liknande som tar bort DHCP och spelar in det, eller så får man spela in med t.ex. dreambox.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av anestor Visa inlägg
    Klarar 4 satelliter.Har Thor,Astra,Hotbird och Eutelsat 28,5 E.
    Klarar den få ner EPG-data för tex fria tyska kanaler på Astra 19.2?

Liknande ämnen

  1. PC´n som mottagare
    Av naiko i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 11:32
  2. Mottagare
    Av |AMD| i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-14, 21:25
  3. Vad är det för mottagare ?
    Av Lacariuz i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-01-02, 19:34
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-03, 10:26
  5. mottagare
    Av jonassvante i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-20, 19:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss