Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Canaldigital cardpairing

  1. #11
    Går det inte så går det inte
    Senast redigerad av swelappen den 2015-11-18 klockan 19:51.

  2. #12
    Det är skrämmande hur dåligt canaldigitals utbud av boxar dom har alltså 2 boxar som går paira deras kort med, en med inbyggd hd o en utan, när jag sa att jag har viasat också och ville ha en box med 2 kortläsare sa han att då får man ha 2 boxar men rolig kille=////

  3. #13
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Så är det, en box för varje operatör (Canal Digital, Viasat, Comhem ...)
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #14
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Megagrim, det där är inget nytt, det gäller numera för dom flesta leverantörer, även i Europa. Man måste köra med deras boxar för att det ska funka, så då blir det flera boxar om man ska ta emot från flera leverantörer samtidigt och oftast flera kablar till parabolen. Inte så kul men tyvärr en följd av att dom vill få slut på kortdelning, alltså folk som säljer detta över Internet och tjänar pengar på det. Bara en tidsfråga innan detta försvinner i framtiden. Leverantörerna skiter nog i EU och sitt snack om snedvriden konkurrens samt man låser in kunden med boxar.

    Jag har den vita boxen och den enda fördelen där är att hårddisken är extern och boxen inte beroende av hårddisken, så går den sönder kan man bara fixa en ny hårddisk. Nackdelen är att man måste ha kabinett där man i "firmware" kan bestämma t.ex. 10min timeout eller liknande. Så när boxen står i standby så snurrar inte hårddisken, för annars går den hela tiden oavsett om boxen är på eller i standby. Dessutom har dom timeshift (timeshit) igång, går inte stänga av, så när hårddisken är inpluggad spelar den hela tiden in, därav kan man inte köra med USB minne eller liknande, tuggas sönder på nolltid.

    Jag tycker den vita boxen funkar bra och är 10 gånger bättre än dom äldre svarta sagem boxarna, dom var verkligen riktigt skit.

    Jo förresten, inbyggda play funktioner i boxen är också skräp, segt som tusan, enda som funkar OK är om man hyr filmer, bättre använda en dator om man ska nyttja sådant.

  5. #15
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 011
    Tackad
    77 gånger
    Samma är det om vill köra parabolmotor det finns ingen box från operatörerna som har stöd för det.

    Med Nokia mediamaster kunde man köra motor + att den var godkänd av Viasat och Canaldigital.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    joakim95, fast det finns ju separat box som kan styra motorn oberoende av den boxen man använder för att titta på kanalerna med.

    Men man kan ju fråga sig hur leverantörsboxarna fixar kanallistor från olika satelliter osv, jag har märkt att just den vita originalboxen inte kan ta emot alla kanaler och transpondrar som finns, antagligen finns det begränsningar i hårdvaran eller mjukvaran. Men dom bryr sig förmodligen inte om det utan är mest intresserade av att just deras grejer funkar.

    Men jag antar att man ändå behöver en extra box, samt parabol om man ska hålla på och byta mellan olika satelliter osv, praktiskt antar jag.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    59
    Tackad
    3 gånger
    Jag kör med CI+ cam rakt av i tvn. Fungerar bra med CD. kan ta emot flera satelliter och göra avancerade sökningar. Har HDD med USB kopplad till TV-n och bilden är bättre än med min tidigare Xtrend 9000HD som nu står i grabbens rum istället. Totalt fem olika mottagare varav 2 st CI+ CAMs funkar fint ihop med Smart Wi (dock pairad kanal på en tv i taget, men det är dynamiskt att nästa tv kan visa pairade kanalen om den första bytt kanal eller stängt av).

    Man kan köra med intern tv mottagare, icke-CD boxar som följer CI+ standarden (finns en drös på tyska marknaden då det krävts CI+ för att kunna se de privata tyska storkanalerna i HD under ett antal år nu) samt trixa med vissa fria linuxboxar vars image i vissa fall emulerar CI+ och med CI+ CAM i alla dessa så funkar det (även det drivt av den tyska marknaden) och ja Smart Wi funkar.

    Kolla in några tyska sat-handlare så finns det boxar av olika sort som har Conax inbyggt är CI+ klara.

    Det är dock väldigt smidigt att slippa boxar och använda TV som en TV fast med sat-utbudet.

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kenta2, nice.

    Då låter det ju inte som slaget är helt förlorat, åtminstone att man kanske kommer kunna fortsätta köra med boxar som inte leverantören tillhandahåller med undantag för att man måste ha kort samt en CA-modul med CI+ och att boxarna har sådant.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    59
    Tackad
    3 gånger
    Japp, det handlar så smått om att börja pensionera fria linuxboxar om de inte har möjlighet till den/de images som stödjer CI+ emulering och ev. inte har någon CAM-slot som man kan köpa CI+ CAM till.

    Om det är dags att köpa ny box, vill se på CD (särskilt fotboll/hockey) och tänkt investera i en fri linuxbox så måste man nog kolla upp förutsättningarna väldigt noga. Om det inte finns stöd för emulerad CI+ i någon passande image, så fungerar det ändå inte med att köpa och registrera en CI+ CAM.

    Med tanke på hur TV-utvecklingen rört sig framåt de senaste åren så är det ju frågan om box överhudtaget behövs. Det går att finna TV med inbyggda dubbla sat-mottagare med usb-gränssnitt och inbyggd SW för att spela in, pausa etc.

    TV inte bara bildskärm utan som TV egentligen är tänkt att vara. Boxar är ju egentligen en sorts lösning för att täppa till en brist i funktionalitet i TV-mottagaren.

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kenta2, jo men anledningen till att TVs har inbyggda boxar och att tillverkarna stödjer dessa fullt ut med CI+ moduler och allt är ju för att det är inbyggt och fungerar i stort sett som boxar leverantörerna tillhandahåller. Man blir begränsad i vad man kan göra, och det är ju så dom vill att det ska vara.

    Jag har inget emot CDs vita box, funkar bra och betydligt bättre än dom äldre sagem boxarna.

    Men jag kan inte se annat än att tredjeparts boxarna, linux eller inte måste börja med CAM-slot och CI+ stöd för annars kommer det nog blir problem att sälja, frågan är då om det blir äkta CI+ stöd eller ett "hackat" sådant. För leverantörerna vill ju bara att man använder just deras boxar.

Liknande ämnen

  1. Cardpairing
    Av Sirahq i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 21:03
  2. canaldigital
    Av danab i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 17:46
  3. canaldigital-mII
    Av nylle i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-14, 19:48
  4. CanalDigital
    Av kärri i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-27, 09:47
  5. [LÖST] canaldigital
    Av SSG i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-10-01, 19:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss