Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Hur skall min Dreambox anslutas via FTP Program?

  1. #1

    Hur skall min Dreambox anslutas via FTP Program?

    Hejasn!

    Det är nämligen så att jag har fått en ny router av Bredbandsbolaget som är mycket snabbare (Som nu ger 5 GHZ äntligen!) Technicolor TG789vac.

    Problemet som har varit förr var att jag stängde av DCHP som gav mig stort problem efteråt där internet bara dog därpå och jag undrar nu hur jag skall kunna ansluta mig till Dreamboxen.

    PÅ dreamboxen har jag anslutit nätverk via en sladd till router och fått en IP av t.ex. 192.168.10.200. och I dreambox inställningar är Interface på och DHCP.

    men när jag försöker ansluta mig via Flashfxp eller Filezilla så får den ingen kontakt med dreamboxen längre då jag anslutar mig med t.ex. 192.168.10.200 och namn o lösen på root/dreambox.

    Det fungerade då jag stängde av DCHP men då stängs all internet. Så hur skall jag kunna göra så att jag kan komma in i dreamboxen? (DM800SE HD v2)

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm

    Vad har du för IP-adress på datorn som du ansluter ifrån ? Går den trådlöst ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du måste bestämma dig för om du vill köra DHCP eller själv sätta fasta IP-adresser på all utrustning. Eftersom du låter osäker föreslår jag att du väljer att låta routern dela ut IP-adresser till ALL utrustning via DHCP.

    Så se till att aktivera DHCP server i routern och se till att all annan utrustning (din dator, din Dreambox m.m.) är inställd på att ta emot IP-adresser via DHCP. Det kommer att funka men du kommer inte att ha någon kontroll på vilka IP-adresser som routern delar ut till olika enheter.

    Du får sedan gå in i Dreamboxens menyer med fjärrkontrollen och kolla vilken IP-adress den har fått så kan du koppla upp dig emot den från datorn.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Hos mig har jag 192.168.10.1. Och den körs via kabel från routern. vilket dreambox också gör.

  5. #5
    Japp! Det står att den har fått en IP av 192.168.10.200. men när jag försöker anlusta via flashfxp eller Filezilla så connectas den ändå inte!

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det kan också vara din dators brandvägg som stoppar dig. Prova att för en kort stund stänga av brandväggen i Windows och kolla ifall det gör skillnad.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du fortfarande har problem så tala om vilka IP-adresser din dator, din Dreambox och din router har och ifall du har provat med brandväggen avstängd i Windows.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det kan också vara din dators brandvägg som stoppar dig. Prova att för en kort stund stänga av brandväggen i Windows och kolla ifall det gör skillnad.
    Oj! märkligt. Fungerar nu efter att jag har ändrat även porten på FTP programmer till port 21.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Om du fortfarande har problem så tala om vilka IP-adresser din dator, din Dreambox och din router har och ifall du har provat med brandväggen avstängd i Windows.
    Men om det skulle vara annan problem i framtiden. Vad skulle andra lösningen vara isåfall?

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Thrillofit Visa inlägg
    Oj! märkligt. Fungerar nu efter att jag har ändrat även porten på FTP programmer till port 21.
    21 är standardporten för ftp så om du använde någon annan port innan så var det det som var problemet.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Vilken dreambox skall man köpa
    Av sura56 i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 22:48
  2. Comhem Dreambox, vilken skall man välja ?
    Av patx1 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 17:52
  3. Kan dreambox anslutas till internet via usb?
    Av johansjostrand i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 22:01
  4. Vilken dreambox skall jag köpa
    Av putte650 i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 23:31
  5. Dreambox, var skall jag börja??
    Av Idiom i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 21:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss