Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Dreambox 500HD v2 / Dreambox 800HD MOTORPROBLEM

  1. #11
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    25
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Ok.kolla anslutningarna till motorn ifall du har kopplat nytt.

    Har inte kört motor på 10 år, men något är det som pockar på uppmärksamhet i bakhuvudet.

    Kan det vara att dina gamla inställningar ligger kvar i motorn och att en återställning är nödvändig?

    1.3 är oftast bättre än 1.2 då det inte behövs ställas in lika många satelliter.
    Yes, har sitter och skiftar mellan DM500S och DM500HD. Tar ut sladden från DM500S alltså den som kommer från motor och sätter sedan in samma sladd sol kommer från motorn in i DM500HD, det är samma problem.

    Det med gamla inställningarna kan vara aktuellt, tror dock inte det. Eftersom om man skulle ha en vanlig satellitmottagare och motor inkopplad och installerat på den, och sedan koppla samma motor till DM500S så fungerar det alltid utan problem, så det är ju ändå ganska så konstigt om det ska skapa problem om man sedan kopplar motorn till DM500HD även fast det med motorinställningarna låter logiskt...

    Har ännu inte checkat 1.3 då jag kan tänka mig att det kostar mycket, speciellt nu när man har två DMHD-modeller som inte ens "fungerar" som de ska göra. Även syrran och svågern har en DM500HD, samma motor och så är det även samma problem, surprisesurprise!

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Ok. Är det DB-problem är jag helt fel person.

  3. #13
    Färsking
    Reg.datum
    Sep 2014
    Inlägg
    28
    Tackad
    1 gånger
    du skriver mycket men du förklarar inget
    vilka inställningar har du tex
    har boxen fungerat förut så är de antingen en inställning eller motorn eller kabeln som pajat. går kolla genom att gå upp på taket och köra den manuellt, har du installerat motorn ordentligt i boxen
    kort och gott tala om vad du gjort

  4. #14
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2014
    Inlägg
    25
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Dunken666 Visa inlägg
    du skriver mycket men du förklarar inget
    vilka inställningar har du tex
    har boxen fungerat förut så är de antingen en inställning eller motorn eller kabeln som pajat. går kolla genom att gå upp på taket och köra den manuellt, har du installerat motorn ordentligt i boxen
    kort och gott tala om vad du gjort
    Sant, men sade bara vad som var problemet. Brukar oftast vara så att man "kopplar in boxen och motorvrider parabolen".
    Vad för inställningar då?
    DM500HD V2 köpte jag som ny, och den är original. DM800HD fick jag från en bekant. Säg att det är problem på DM800HD, men det är inga som alls problem på DM500HD V2. Motorn som jag försöker köra med på DM500HD V2 är den som jag i dagsläget kör på DM500S helt utan problem och med samma kablar/sladdar som jag testar på DM500HD V2 för att få den att fungera.
    Manuellt? Hur blir det då, sir? Menar du om jag endast kör boxen och parabolen utan motor?
    Har inte gjort något speciellt, bara startat boxen, inte "lekt med någon inställning", utan bara försökt att få de att fungera, precis som DM500S men det går inte. Det som jag skulle behöva är en liten "tutorial" en enda gång, resten fixar jag...

  5. #15
    Färsking
    Reg.datum
    Sep 2014
    Inlägg
    28
    Tackad
    1 gånger
    du måste ju installera motorn i boxen dvs tala om för boxen att de finns en motor
    nu talar jag om dm 800

    http://www.dream-multimedia-tv.de/do...l_dm800_hd.pdf

    på sidan 80 och 81 finns motorinställningar kolla så de stämmer med dina

    Configuration Mode = advanced
    *Satellite = Hotbird 13E (any satellite name)
    *LNB = LNB 1
    Polarity = Auto
    LOF = Universal LNB
    Voltage mode = Polarization
    ökad spänning ja
    Tone mode = Band
    DiSEqC mode = 1.2
    Fast DiSEqC = no
    Tone-burst = None
    Committed DiSEqC command = none
    *Umcommitted DiSEqC command = none
    DiSEqC repeats = None
    Sequence repeat = no
    usals nej
    lagrad pos 001 och satellit 2 blir sålunda pos 002 osv osv

    när du gjort detta så går du in på motorinstallation och ställer in satelliten på rätt plats dvs om du la hotbird som 001 så ska den ligga som 01 här osv

    jag kör med open pli och jag vet inte om man gör exakt likadant men

    ställ in och fokusera tryck på röd knapp välj satellit
    gå ner till gå till och tryck på gul knapp
    om du vill finjustera så gör du det annars går du uoo till minnes index och trycker på grön knapp
    gör samma sak med alla satelliter
    klart


    de e klart mindre jobb att använda usals men de va länge sen jag gjorde
    har för mej man bara slog in longitud och latitud och så e de typ klart
    och tänk på att sätta disken på 0 dvs hotbird innan du börjar

  6. #16
    Hej! (Dm500hd-S2 orginal) med new enima 2

    Jag har precis som alla haft sjukliga problem med detta i fyra lååånga dagar tills igårkväll.

    Det första jag gjorde var att gå till mottagningsinställningar och fyllde i följande:

    Läge: manuell sedan motor nedan (jag valde inte advanced denna gången som alla tusen gånger innan det) fyllde bara i kordinaterna på min adress!

    Long : 0.14670 (gpskoordinater.com)
    Öst
    Lat : 057.395
    Nord
    Rotor is exclusivly controlle. :JA
    SCPC optimizer search: JA

    Sedan ok.


    Efter gick jag in på satfinder och valde ex. Eurobird 16 och fyllde i en frekvens och transponder för en kanal på eurobird, nu ska motorn vrida till 16 grader och få en helt okej signal (mitt värde 50 procent och hittade alla kanaler) nu låser du när signalen är stabil med OK. Så här gör man på varje satelit efter varje kanalsökning är slutförd

    Nu till kanalsökning:
    Jag fyllde i följande:

    Tuner A : BCM4505 DVB-S2
    typ av sökning: singel transponder
    System: DVB-S2
    Satelit: eurobird 16
    Frekvens: 11595
    Symbolhast: 3000
    Polarisation: horisontal
    Fec:3/4
    Modulering: 8psk
    Roll off: 0.20
    Pilot: på
    Sök nätverk: ja

    Sedan var det bara att trycka ok.

    Resterande tog jag nej på

    1 och en halv timma senare när alla sateliterna var inlagda med en motor som glappar 1cm åt alla håll så fixade jag thor0.8 sirius4.8, hotbird 13 och eurobird 16 och jag hade en glad farsa och Zlatan på tv:n precis som han ville hahah.

    Lycka till och hoppas det fungerar för er

Liknande ämnen

  1. Dreambox 500HD
    Av sime i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 17:04
  2. Dreambox 500hd vs Dreambox DM600 (Comhem lgh)
    Av emilson i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 19:13
  3. Dreambox 500HD
    Av penta77 i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 06:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss