Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Canal Digital och VU+ Solo 4K - Alla kanaler fungerar inte

  1. #1

    Canal Digital och VU+ Solo 4K - Alla kanaler fungerar inte

    Hej!

    Jag skaffade en Dreambox DM8000S väldigt tidigt (typ 2008) och har sedan dess i stort sett oavbrutet använt den till att se Canal Digital med ett vanligt betalt abonnemang. Till en början använde jag en hårdvaru-CAM men sedan gick jag över till att köra softcam istället (fortfarande bara med kortet i boxen). Nästan alla kanaler fungerar bra även om vissa av CMore-kanalerna inte kan ses.

    Nyligen skaffade jag en VU+ Solo 4K, delvis för att jag ville uppgradera till en snabbare box (den gamla DM-boxen började kännas lite seg), delvis för att jag ville uppgradera till 4K i samband med ny TV och delvis för att prova något annat än DM.

    Jag fick problem direkt. Tidigare har jag använt en image med inkluderad softcam (cccam, som inte behövde konfigureras). Det var inte lika enkelt nu eftersom endast oscam erbjuds till den ARM-baserade 4K-boxen från VU+. Efter att ha letat runt på webben hittade jag till slut en konfiguration som gjorde att jag kunde se en del av kanalerna. Vissa av SD-kanalerna och nästan alla HD-kanalerna går dock inte att se (samma sak gäller för övrigt också med hårdvaru-cammen).

    Någon som vet vet detta kan bero på eller kan hjälpa till på något sätt?

    Jag har precis startat upp den gamla DM-boxen igen och där fungerar allt fortfarande bra så det är bevisligen inte något fel på kort eller mottagning. Det borde alltså vara den nya boxen eller konfigurationen som är problemet.

    Jag vore tacksam för all hjälp jag kan få.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    108
    Tackad
    13 gånger
    Det er ikke anbefalt å bruke Cccam til Vu+ Solo 4K da dette ikke fungerer.
    Da er det Oscam som gjelder og du finner passende utgaver her.

    Ser du har en annen tråd men vi kan vel fortsette i denne.
    Last ned en oscam i fra link som passer til ditt image.
    Slett så alle filer i etc/tuxbox/config og bruk heller filer som ligger vedlagt.
    Restart oscam og du har bilde igjen.
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerad av gynter den 2015-12-16 klockan 08:11.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Jag skulle iaf försöka kortdela från 8000(gamlaTV:n)CCcam server&klient ----till--->solo4k oscamklient 4kTV,
    för att se hur det då blir med de kanalerna som fungerar med 8000 men ej solo4k.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    108
    Tackad
    13 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nyburgare Visa inlägg
    Jag skulle iaf försöka kortdela från 8000(gamlaTV:n)CCcam server&klient ----till--->solo4k oscamklient 4kTV,
    för att se hur det då blir med de kanalerna som fungerar med 8000 men ej solo4k.
    Bruk oscam på din solo4k

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    @gynter
    OP skriver redan i #1 att han kör oscam på sin solo4k, och uppenbarligen är han införstådd att det är arm.
    Jag föreslår också att han ska köra oscamklient på sin solo4k

    Mangler dere noe ???

  6. #6
    Nu har jag iofs skrivit detta i den andra tråden också men för efterlevande skriver jag ett kortfattat svar även här.

    Efter att jag lyckats hitta en oscam-konfiguration som verkade fungera var det en felaktig satellites.xml-fil som gjorde att jag inte kunde se alla kanalerna. Problemet är nu löst.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Ja du ser, bla lika satellites.xml det är ju en grundförutsättning för att kunna jämföra dina 2 boxar.
    Tog ju förgivet att du kopierat favoritlistor osv, jobbar du som programmerare eller ?? återanvändning du'vet.

  8. #8
    Haha, jo, trots många år som både programmerare och Dreambox-ägare har jag aldrig riktigt satt mig in i hur allt det där fungerar. Jag har ju hela tiden använt en image som redan från början serverat allt som behövdes för att det skulle fungera ganska smärtfritt. Jag har för mig att det var lite strul med bl.a. satellites.xml precis i början men det är ju nästan 10 år sedan så det är inget jag mekat med på väldigt länge. Den nya boxen har en annan processor och än så länge är image-utbudet lite begränsat och de som finns är bevisligen inte lika "färdiga". Det var ju tur att jag i alla fall kunde lösa det någorlunda smidigt (tack vare att jag hade kvar DM-boxen).

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    I de tyska tester jag har läst om boxen står modulen angiven som CI, inte CI+ ; stänmer det? Eller hår det att köra CMore hockey/fotboll på den med rätt conaxmodul?

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Ingen box med öppen kod har officellt stöd för CI+.
    Inte ens dom andra nyare Vu+ har det utan det är illegalt hack som finns i en del images som gör det möjligt.
    Officiella stödet är fortfarande CI även på dom boxarna.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2015-09-29, 12:46
  2. Bjuder Canal Digital på "alla" kanaler?
    Av Dondon i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 15:44
  3. Får inte in alla Canal Digital
    Av ranchn i forum AzBox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 14:12
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 19:42
  5. Alla kanaler fungerar inte
    Av l-boy i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-07-26, 21:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss