Hej och välkommen till forumet!
Först vill jag peka på en regel vi har som säger att det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma sak. Den här frågan liknar väldigt mycket ditt förra inlägg och diskussionen bör samlas i en tråd istället för att spridas ut över forumet.

Just nu har jag tyvärr inte tid med något mer ingående svar på dina frågor. Men det borde vara fullt möjligt att använda dina programkort i Vu+ boxen på samma sätt som du gjorde i din Dreambox. Jag känner inte närmare till Solo 4K som jag tror att du har men utgår ifrån att den fungerar på liknande sätt som andra Vu+ boxar.

DVB-S2 tuners kan ta emot både DVB-S och DVB-S2 så det är inget problem. Om det är vissa kanaler du inte kan se så har det andra orsaker.

Om du kör din cardserver på Vu+ boxen eller på en Raspberry Pi förändrar inget vad gäller vilka kanaler du kan se, det fungerar exakt likadant i båda fallen.

Ett tips kan vara att du för de kanaler som inte fungerar kollar på t.ex. http://www.lyngsat.com/packages/Cana...l-Sverige.html att du verkligen använder rätt frekvens m.m.

Vad gäller konfiguration av oscam så är det lite komplicerat men det finns väldigt mycket skrivet om saken i forumet. Börja med att läsa lite under Guider och wikis och prova att göra ett par sökningar i forumet. Kör du sedan ändå fast så kan du återkomma och berätta vilka problem du har och vad du har provat.