Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Oscam-config för Canal Digital via satellit

  1. #1

    Oscam-config för Canal Digital via satellit

    Jag har utan problem sett på alla Canal Digital-kanaler, inklusive HD-kanalerna, i flera år med min Dreambox DM8000S och ett originalkort (med betalt abonnemang). Sedan några månader har jag också ett betalt Viasat-abonnemang.

    Nu har jag bytt till en VU+-box för att modernisera hårdvaran lite och med en liten förhoppning att kunna få in kanaler från båda abonnemangen i samma box. Än så länge har jag dock bara provat med Canal Digital (som är det viktigaste).

    Tyvärr fungerar det inte lika bra med kanalerna. Jag kan se de flesta SD-kanalerna men nästan inga HD-kanaler (endast Eurosports HD-kanaler fungerar). Eftersom både kort och signal fortfarande fungerar bra i Dreambox antar jag att det kan vara en konfigurationsfråga. Boxen jag köpt kan i dagsläget endast använda oscam som tydligen måste konfigureras. Tidigare har jag bara använt en image med bl.a. cccam som inte behövde konfigureras för att fungera.

    Är det någon som har koll på hur konfigurationen av oscam skall vara för att kunna se alla kanaler? Mitt kort är så gammalt att det inte är parat med någon box så det borde inte skapa några problem.

    Kan det ha något med DVB-S/S2 att göra? Mottagarna i boxen skall vara DVB-S2. Är det något man måste konfigurera för att få det att fungera (behövdes inte med DM-boxen)?

    Jag har funderingar på att bygga en CS av en Raspberry Pi. Skulle det förändra situationen på något sätt?

    Jag är visserligen programmerare till yrket men på det här området känner jag mig som nybörjare.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Hej och välkommen till forumet!
    Först vill jag peka på en regel vi har som säger att det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma sak. Den här frågan liknar väldigt mycket ditt förra inlägg och diskussionen bör samlas i en tråd istället för att spridas ut över forumet.

    Just nu har jag tyvärr inte tid med något mer ingående svar på dina frågor. Men det borde vara fullt möjligt att använda dina programkort i Vu+ boxen på samma sätt som du gjorde i din Dreambox. Jag känner inte närmare till Solo 4K som jag tror att du har men utgår ifrån att den fungerar på liknande sätt som andra Vu+ boxar.

    DVB-S2 tuners kan ta emot både DVB-S och DVB-S2 så det är inget problem. Om det är vissa kanaler du inte kan se så har det andra orsaker.

    Om du kör din cardserver på Vu+ boxen eller på en Raspberry Pi förändrar inget vad gäller vilka kanaler du kan se, det fungerar exakt likadant i båda fallen.

    Ett tips kan vara att du för de kanaler som inte fungerar kollar på t.ex. http://www.lyngsat.com/packages/Cana...l-Sverige.html att du verkligen använder rätt frekvens m.m.

    Vad gäller konfiguration av oscam så är det lite komplicerat men det finns väldigt mycket skrivet om saken i forumet. Börja med att läsa lite under Guider och wikis och prova att göra ett par sökningar i forumet. Kör du sedan ändå fast så kan du återkomma och berätta vilka problem du har och vad du har provat.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Hej och tack för svaret!

    Jag var faktiskt medveten om den regeln. Risken när man har såna här ämnen där man inte vet om det är relaterat till det ena eller det andra finns ju alltid risken att man missar de hjälpsamma själar som har den nödvändiga kunskapen och viljan att hjälpa till om man råkar välja fel alternativ. Eftersom det i detta fall inte var exakt samma frågor utan lite olika vinklingar (visserligen på samma tema) hoppades jag att jag skulle kunna komma undan utan alltför hårda reprimander.

    Sökningsfunktionen har samma problem som på alla andra forum. Är man för specifik får man inga svar (eller riskerar åtminstone att missa "rätt" svar) medan en för generell fråga gör att man drunknar i inlägg som är halvt omöjligt att reda ut. Inte helt lätt att hitta information alla gånger men givetvis gör man ändå ett försök.

    Efter att jag skickade in mina inlägg grävde jag runt i min DM-box och upptäckte att satellites.xml-filerna inte verkade helt överens över hur scanningen skulle göras. Det var dock för sent för att jag skulle kunna göra något åt det. Nu ikväll tog jag filen från DM-boxen och kopierade över den till VU-boxen (tillsammans med favoritlistan). Efter en omstart och omscanning verkar det fungera mycket bättre. Jag har iofs inte kollat alla kanalerna än men åtminstone några av de som inte fungerade med den gamla konfigurationen.

    Nu återstår att försöka få igång Viasat och så småningom också ordna så att jag kan se på kanalerna via en box i sovrummet också men det är en helt annan historia.

Liknande ämnen

  1. MBP twin HD ingen bild Canal Digital satellit
    Av niclasc i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-11, 20:27
  2. Canal Digital via satellit - gratis?
    Av Blueqx i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 22:17
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 11:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss