Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Test av Amiko A3 Combo

  1. #1
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger

    Test av Amiko A3 Combo

    AMIKO A3 Combo

    Här kommer min enkla recension av den nya Amikoboxen.
    Androidbox som fungerar med satellit, kabel och marksänd TV.
    Möjlighet att använda Kodi, Netflix, Viaplay mm.

    Installation 4/5
    Första installationen är ganska enkel. Man väljer språk och sedan vilken typ av internetanslutning man vill använda. Tyvärr får inte boxen nån IP-adress via ethernet innan man uppdaterat programvaran. Således måste man välja Wi-Fi, ladda ned och installera uppdateringen innan man kan byta anslutningstyp till ethernet.
    (Man ska även kunna använda ett 3G USB-modem med boxen, detta har jag inte testat.)
    Själva uppdateringen tog för mig ca 6-7 minuter att ladda ned och ytterligare 2-3 minuter att installera. Nedladdningstiden beror självklart på vilken hastighet på Wi-Fi man uppnår.

    Kanalsökning 3/5
    Då jag har ComHem hemma började jag att göra en enkel kanalsökning via kabel.
    176 TV och 11 radiokanaler hittades på 15-16 minuter med Simple scan utan någon vidare inställning.
    Det finns även möjlighet att göra en Avancerad sökning, då kan man säkert trimma ned tiden för sökningen.
    Tog med boxen till bekant som har parabol för att testa Viasat och CanalDigital.
    Som man kan förvänta sig fungerade även satellitkanalerna utan konstigheter.
    Bilden blir som vanligt bättre via parabol.

    Kortläsare 3/5
    Det finns en intern kortläsare om man vill använda sitt programkort direkt i boxen.
    Själva sloten är lite trög sista cm som kortet ska tryckas in. Conax ligger förinstallerat.

    Kortdelning 3/5
    Man kan lägga in OSCam eller Mcas via USB-sticka om man vill kortdela till eller från boxen.
    OSCam kräver ju som bekant lite mer konfigurering men båda två funkar bra.

    Appar 3/5
    Android-appar installeras som vanligt via Google store. Lite bökigt att man inte kan stega med pilarna på fjärrkontrollen hela tiden, ibland måste man aktivera muspekaren och styra den med pilarna. Detta gäller även inne i vissa appar, dock ej Kodi!
    XBMC ligger förinstallerat men går att uppgradera till Kodi Isengard 15.2.
    Netflix ligger också förinstallerat.
    C More Play fungerar inte att streama med på grund av tidigare känt ”root-problem”.
    Viaplay fungerar men är svårnavigerat.
    ComHem Play lär ska fungera men jag fastnar på en välkomstsida som man ska svepa åt höger på, den manövern lyckas jag inte åstadkomma och är en del av problemet med svårnavigation…

    Man kan ladda ned appen ”Spark Player” på sin handhållna enhet (iOS och Android) för att använda som fjärrkontroll. Fungerar bra och ger möjlighet att använda tangentbordet för att mata in text så man slipper stega runt med pilarna på ett virtuellt tangentbord med den vanliga fjärrkontrollen. Dock kvarstår vissa problem med att navigera runt, t.ex ComHem Play går inte att använda.
    Med Spark Player kan man även streama till och från boxen.

    Fjärrkontrollen 3/5
    Ligger bra i handen, svarar bra och är inte särskilt känslig med att måsta riktas rakt mot boxen. Tyvärr saknas de multifunktioner som fanns på fjärren till Amiko A3, t.ex Gyro, Air mouse och röststyrning, det är möjligt att man kan köpa den tidigare fjärren och at den kanske fungerar med denna box också.

    Bilden 4/5
    Bilden är bra, dock har jag varken rätt kunskap eller TV för att avgöra kvalité på ett avancerat plan. 1080 p eller i säger mig ingenting...

    Avkodning 3/5
    Funkar som den ska med en liten acceptabel fördröjning.

    Sammanfattning 4/5
    Jag är mycket imponerad och nöjd med denna box. Jag har tidigare använt mig av Dreambox 500, Sunray 4 till ComHem och ibland satellit. Som komplement har jag kört Raspberry Pi med XMBC/Kodi.
    Netflix och Play-kanaler har jag använt Smart-TVn till.
    Men jag har länge saknat möjligheten att ha en enhet som jag kan använda till samtliga ovan nämnda alternativ. Med Amikon är jag nästan där, lite strul med playkanalerna men de viktigaste för mig fungerar bra. Med Live-TV (satellit och kabel), Netflix och Kodi är jag jättenöjd.

    Hårddisk kan ansluta via USB. Som jag nämnt tidigare så kan jag inte bedöma bildkvalité och andra tekniska detaljer på ett avancerat plan, men som vanlig användare så tycker jag det är en mycket kompetent box.

    Vill man läsa mer kan man göra det på smartteknik.se, länk till boxen här.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Vem sköter supporten av mjukvaran, någon länk tack.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Vem sköter supporten av mjukvaran, någon länk tack.
    Du kan posta det här om du har problem alt. maila till info@smartteknik.se

    Eller om det går bra med Engelska så driver en av utvecklarna detta forum
    http://www.sat-support.tv/forum/view...1116&start=100

    mvh

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    125
    Tackad
    2 gånger
    Lite sugen på att testa en sådan.
    Men är den användarvänlig? ?

    Tanten vill ha möjlighet att titta på Netflix o ISO's utan att krångla.
    Just nu får jag sköta d mesta utav den biten då d inte funkar att använda fjärren som vid en vanlig TV.

    Skulle Amiko fungera för en novis människa med Netflix, xbmc samt satellit-tv ?

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    Min mamma har en sådan , hon är 64år
    Och hon kör Netflix, xbmc och satellit ... Hon skulle bara låna den av mig...men nu får jag inte tillbaka den..

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    125
    Tackad
    2 gånger
    Hur är det med att skriva text i Amiko ?
    Mobilen som gäller som fjärr eller fungerar medföljande lättvindigt?

    Så nära en vanlig TV-upplevelse som möjligt är väl d tant här hemma behöver inom dessa 3 områden

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    Finns tre alternativ.

    OSD tangentbord , som man steppar runt med fjärren.
    Mobilen som textinmatning via en app.
    Man köper till ett blåtands tangentbord.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    125
    Tackad
    2 gånger
    OSD tangentbord på nallen borde va helt ok.

    Har du testat Oscam på Amiko o var d mkt xtra pilla för att få detta att fungera på Android ?

    Får ta o titta vilka modeller som finns att välja på.
    Kör Netflix på en Ouya-burk just nu. Inte alls nån trevlig upplevelse då appen inte är anpassad till Ouya o man kan inte använda nån Google Play version heller utan att det blir allmänt jobbigt gränssnitt.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    Oscam funkar fint , enkel att få igång med fjärren.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2008
    Inlägg
    120
    Tackad
    1 gånger
    Kan man kör mgcamd? Det finns inte så man kan stoppa i en ca modul?
    Tänke rpå canal digitals hd kanaler som jag vill kunna köra med orginalkortet!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Amiko A3 fastnat på boot
    Av joakim95 i forum Övriga mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-01-18, 15:18
  2. Amiko A3
    Av Rags32 i forum Övriga mottagare
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2015-05-04, 16:30
  3. Amiko Mini Combo
    Av debit i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-04-10, 16:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss