Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: ondemand funkar inte - vita CD boxen

  1. #1
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Question ondemand funkar inte - vita CD boxen

    Är det någon som vet om man måste öppna portar för att man ska kunna
    använda demand tjänsten på vita CD boxen ?

    Hittar inget hos CD eller information på nätet om detta.

    Det funkade förut när jag provade, då hade jag zywall och Telia xDSL, sedan bytte jag
    till mikrotik och fiber. Lite knepigare att konfigurera men gick bra när man hittade videos
    med hjälp på nätet så vad jag vet ska all konfiguration vara rätt och det funkar bra nu,
    precis som när jag körde min zywall. Så vad jag vet ska allt funka.

    Men just den vita boxen från CD och med demandtjänsten funkar inte, jag vet att boxen
    är usel vad gäller detta och jag använder inte tjänsten egentligen. Men det är ändå
    mystiskt varför det inte fungerar, något stämmer inte och jag förstår inte varför. Det
    enda jag kan tänka mig är att man måste öppna portar, men det behövdes ju inte när
    jag körde med min zywall.

    Någon som har någon aning om vad det kan vara ?

    Ytterligare ett problem tycks vara att vissa databaser indikerar att mitt IP är från
    Danmark (ser ut så i alla fall) och inte Sverige ? Hur kan det komma sig ?

    Finns det flera GeoIP databaser eller vem är ansvarig för detta, finns det någon huvudorganisation
    som ansvarar för GeoIP information ?

    Tänkte om det är detta som kan vara felet varför ondemand på boxen inte funkar ?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Arbeta systematiskt, eliminera felkällor, börja med grundläggande saker. Har du provat koppla boxen rakt mot internet, utan router? Får boxen en vettig intern IP? Återställ nätverksinställningar i boxen så den inte "fastnat" på något gammalt subnät.

    Utgående portar är troligen inte låsta. Öppna inkommande portar behövs bara när mjukvara arbetar som en server, vilket inte bör vara fallet, även om jag inte kan svara för hur de löst sin kommunikation.

    GeoIP är nog det sista du behöver fundera över, om du nu inte redan testat alla vettiga felkällor. Gratistjänster approximerar eller bygger på manuella rapporter, och är ej att lita på.

    Tillägg: Testa också ondemand på nätet så det är aktivt på ditt konto
    Senast redigerad av macuser den 2015-12-22 klockan 13:49.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Suck. Ok. Svarar på min egen fråga, problemet löst.

    Testade koppla in min zywall igen, och koppla bort (tillfälligt) min mikrotik. Jaha, då funkade allt som det skulle, sedan kopplade jag tillbaka alla grejerna. Så då funkade plötsligt allt som det ska, sjukt minst sagt. Då gör boxen något som stoppas i min mikrotik, antagligen något som ogillas, något fuffens är det. Men nu när jag fått igång det så fortsätter det att funka, så skulle det bli problem igen så är det ju bara koppla förbi brandväggar och allt, köra igång boxen, och sedan när det funkar så kan man använda boxen som det är tänkt, bakom en brandvägg.

    Frågan är då om jag glömt något i min mikrotik, ställde in allt enligt en bra video på youtube, en certifierad mikrotik person som går igenom det man behöver göra för att få till en basic fungerande brandvägg.

    Mycket skumt, jag skulle ha mer förståelse om det fungerade permanent bakom min zywall och inte mikrotik. Men numera fungera det ju, varför gick det inte tidigare ?

    Det sjuka är ju att något måste vara fel internt, alltså på mitt LAN, eftersom det gick bra med min zywall, men varför funkar det nu då, med min mikrotik, nej det här var bara för mystiskt. Är det något skumt protokoll eller annat som zywall släpper igenom men inte mikrotik ?

    Tror inte det är lönt ringa CD och fråga, dom har säkert dålig koll.

    Kan lägga till, ondemand via dator har alltid funkat utan problem. Och GeoIP (flera olika) indikerar att det är IP adress från Sverige, var bara en sajt som jag använder som tror jag är i Danmark, men det kanske inte har något med GeoIP att göra.

    Märkligt fel minst sagt.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2015-12-23 klockan 18:36.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-08-11, 23:08
  2. Vita Boxen
    Av djust i forum Canal Digital
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-06-19, 10:56
  3. Nytt kort till vita boxen
    Av djust i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-17, 19:41
  4. OnDemand
    Av beson i forum Övriga mottagare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 18:52
  5. Billigaste HD boxen för DVB-T, funkar den på boxer?
    Av BarateaU i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 05:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss