Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 57

Ämne: Orange pi PC - en $15 dator

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    5 gånger
    Någon som börjat testa ?
    Teori är när ingenting fungerar och alla vet varför. I praktiken är när allt fungerar och ingen vet varför. På det här stället har vi försökt kombinera teori o praktik. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
    Dreambox 800 hd samt 7025

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av pepparkaka Visa inlägg
    Någon som börjat testa ?
    Har inte fått den än.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    5 gånger
    Inget är som väntans tider. Tack så länge.
    Teori är när ingenting fungerar och alla vet varför. I praktiken är när allt fungerar och ingen vet varför. På det här stället har vi försökt kombinera teori o praktik. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
    Dreambox 800 hd samt 7025

  4. #14
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kan man vänta eller hitta någon nyare hårdvara är det värt vänta, det som kommer nu snart i alla nya chip är h265 stöd och även 4k, plus HDMI 2.0 eller högre osv, ganska mycket nytt vad gäller hårdvara och stöd som är på gång även om vi redan haft tekniken ett tag, det är fört nu det börjar mogna och komma i även alla billiga prylar, chip osv

    Visserligen är h265 inte något revolutionerande, enda skillnaden mot h264 är att det är adaptiv encoding, och det innebär att när det passar så kan den encoda en större ruta i varje frame, jämfört med h264 som var mer begränsat men det betyder även att kvaliten kan bli något sämre jämfört med h264, men man sparar ändå lite utrymme, maximalt 50% men mer realistiskt 20-30% mindre än h264

  5. #15
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Idag kom min Orange Pi PC. Det gick hyfsat snabbt tycker jag. Tog 18 dagar inkl. lite helger med rekommenderat brev från Kina.

    En första titt på den så tycker jag den ser OK ut. Alla komponenter sitter rakt, alla lödningar ser OK ut. Det enda man skulle kunna klaga på är att baksidan av kretskortet set ut som det ligger en smutsig hinna på. Jag har läst på nätet att andra sett samma sak så det är tydligen en följd av produktionsprocessen. Men det är antagligen bara ett kosmetiskt fel.

    Det var väl packat och den medföljande lådan och nätadaptern håller OK klass. Lådan vara fiffigt utformad med dubbla lock så att man kan plocka av det övre locket om man vill komma åt öppningarna för GPIO kablar m.m.

    Så jag får säga att för 240:- inkl. nätaggregat, låda och frakt är jag mycket nöjd!

    Prestanda då?
    Jag har bara hunnit göra ett snabbt test men det verkar tala till Orange PI PC:s fördel. Jag har jämfört mot en Raspberry Pi 2, alltså den snabbaste Raspberry Pi som finns att köpa. Testen är gjord med standard OS utan någon överklockning eller liknande.

    För Orange Pi PC installerade jag Ubuntu Vivid 15.04 och för Raspberry Pi den senaste Raspbian Jessie 8.0. Jag har bara hunnit med två tester. I båda testerna spöade Orange Pi Raspberry Pi rätt rejält:
    1. Kompilera oscam enl. min guide.
    Här tog det 3min 40s för Orange Pi och 5min 15s för Raspberry Pi.
    2. Sysbench
    Körde kommandot "sysbench --test=cpu --num-threads=4 --cpu-max-prime=20000 run" med fyra trådar eftersom båda har fyrkärninga CPU:er. Orange Pi fixade det på 156,5 sekunder och Raspberry Pi på 191,5 sekunder.

    Sammantaget är jag imponerad av Orange Pi som levererar trots att mjukvaran rimligen inte är lika optimerad som Raspbian är för Raspberry Pi. Hårdvarumässigt verkar det helt klart att Orange Pi är ett strå vassare. Sedan får man ha med i beräkningen att community och mjukvarustödet inte alls är lika stort för Orange Pi. Men vill man bara ha en billg burk som går som tåget så är Orange Pi en het kandidat. Jag kommer säkert att köpa en till!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Hej atomized

    När du kompilerade oscam, fick du stöd för AD-tekniks kortläsare med eller bara för PCSC läsare?

    Det var nämligen det jag la märke till när jag kompilerade oscam på min orangepi + .

    Förresten i din guides förberedelselista bör du lägga till build-essential .

    Mvh Kalle

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Kalle_P Visa inlägg
    Hej atomized

    När du kompilerade oscam, fick du stöd för AD-tekniks kortläsare med eller bara för PCSC läsare?

    Det var nämligen det jag la märke till när jag kompilerade oscam på min orangepi + .

    Förresten i din guides förberedelselista bör du lägga till build-essential .

    Mvh Kalle
    Jag har bara kompilerat. Inte hunnit testa oscam nånting ännu. Så jag får återkomma med svaret senare. I första hand var jag intresserad av att jämföra prestanda.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Testade lite snabbt med att köra oscam idag. Det var inga problem vare sig med PC/SC-läsare eller AD-Teknik USB Phoenix. Båda varianterna rullade felfritt med samma configfiler som till Raspberry Pi.

    Vad jag vet så kräver en AD-Teknik läsare inget särskilt stöd i oscam utan det som krävs är att operativsystemet (Linux) har den FTDI-driver som behövs. Om du (Kalle_P) fick problem när du testade på Orange Pi så gissar jag att det operativsystem du använde inte hade rätt driver. Efter vad jag läser så har det varit en hel del strul med drivers på Orange Pi. Men jag använder de operativsystems-filer som tillhandahålls av signaturen loboris på Orange Pi forumet http://www.orangepi.org/orangepibbse...thread&tid=342 Efter vad jag läser på olika ställen så ska de vara bland de bästa.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Jag tackar för testet. Vilken utav loboris filer använde du?

  10. #20
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Kalle_P Visa inlägg
    Jag tackar för testet. Vilken utav loboris filer använde du?
    För att fixa något snabbt och enkelt tog jag:

    • OrangePI-PC_Ubuntu_Vivid_Mate.img prepared for OrangePI users, just copy to SDCard, no configuration needed !
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. dator
    Av David2 i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 07:54
  2. Bra dator?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 06:32
  3. 2 st OS på en dator?
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-26, 16:46
  4. dator
    Av kortmann i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-10, 14:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss