Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Helt ny på detta, Behöver hjälp med att få igång det!

  1. #1

    Helt ny på detta, Behöver hjälp med att få igång det!

    Hej!

    Jag kom över en dreambox dm 800hd se sim2.10 wifi internal DVB-C cable för en billig peng!

    Meningen va att mina föräldrar skulle få den till sitt hushåll, Dom har Telias bredbands tv.
    Dreamboxen skulle dom ha på sitt rum på övervåningen,
    Router står på nedervåningen i ett rum och skickar tv signalen trådlös via en wifi modul med WPS funktion till en likadan modul som står bredvid deras HD box från telia som är inkopplad i tv:en. Hd-boxen till tv:en är en motorola vip1003.

    Helt ny på detta med dreambox och linux,
    På dreamboxen får jag kontakt med deras wifi från routern men sen kommer jag inte längre
    Som jag fattar det ska man trycka in dreamboxens ip i webbläsaren på datorn, Detta har gjort men den hittar inte dennaa ip!

    Kan någon förklara för mig hur jag ska få igång tv:en på övervåningen via dreamboxen.
    Eller finns det någon manual på svenska som beskriver hela proceduren?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Du kan inte använda en DVB-C mottagare till IP-TV.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    Inte alls? Inte till något?
    Vad ska jag ha för box då som funkar till detta?

    Kan jag koppla in den vanliga antennkabeln i vägguttaget då? Borde man kunna se dom "Fria" kanalerna?

    Mvh
    Senast redigerad av Dream84 den 2016-01-08 klockan 11:47.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    DVB-C är ENBART för kabel-TV, DVB-T är för Robert-kanalerna och DVB-S(S2) är för satellit. IPTV -> nono
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    154
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Dream84 Visa inlägg
    Inte alls? Inte till något?
    Vad ska jag ha för box då som funkar till detta?

    Kan jag koppla in den vanliga antennkabeln i vägguttaget då? Borde man kunna se dom "Fria" kanalerna?

    Mvh
    När det gäller IPTV finns, vad jag vet ingen allmän standard än, alla operatörer kör med egna lösningar, egna boxar och är säkert jätteglada för all ny utrustning de får sälja.
    Själv skulle jag överväga IPTV om man kunde kika i mobilen, i datorn eller genom KODI eller (valfri) digitalbox.
    Men operatörerna drar år andra hållet, låser en till deras egna, ganska lessamma boxar, det är tråkigt, det skulle kunna bli så kul.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Dream84, nej du det går inte.

    Det finns standarder för IPTV, mjukvarukryptering och allt det där, men än så länge så kör dom flesta leverantörerna med specifika boxar, egna lösningar så att säga. Du har inget val annat än att använda just deras boxar som dom tillhandahåller. Och någon kortdelning fungerar inte vad jag vet, tror inte ens att några IPTV lösningar kör med kort längre, allt har flyttats in i mjukvaran, iofs inte så konstigt med tanke på att leverantören slipper kort och kostnaderna runt detta. Smidigare att administrera och allt sånt.

    Men så läge du kan använda Telias box, och sedan bygger upp något internt för att transportera TV till andra enheter då går det bra, det finns ju även prylar som HDFury som tar bort HDCP skyddet på HDMI och då kan man mata in i andra saker som t.ex. slingbox eller liknande. Men man måste ändå använda leverantörernas IPTV utrustning för att ens kunna få in några TV-kanaler.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2016-01-09 klockan 11:10.

  7. #7
    Seniormedlem Larons avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Inlägg
    166
    Tackad
    19 gånger
    Din box funkar fin med iptv kanaler om du har m3u.file,m3u8 och userbouquet.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Laron Visa inlägg
    Din box funkar fin med iptv kanaler om du har m3u.file,m3u8 och userbouquet.
    Bra, kan du ordna en userb. med fungerande svenska kanaler till mig?
    Senast redigerad av ricki den 2016-01-09 klockan 11:46.

  9. #9
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    LÄS REGLERNA! Detta är samma sak som att efterfråga cardsharing-grupp. Varning utdelad!
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Aj då, tänkte inte så långt att det kunde vara förbjudet, får läsa reglerna var gång man svarar på något.
    Senast redigerad av ricki den 2016-01-09 klockan 13:04.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 00:19
  2. helt ny, behöver hjälp.
    Av kaninballen i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 01:49
  3. Helt grön, behöver hjälp!
    Av Stanislav i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 13:10
  4. [LÖST] Behöver hjälp och få igång mitt..:
    Av peter.persson81 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-20, 16:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss