Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: DM800 hänger sig i standby med nya images

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Inlägg
    29
    Tackad
    3 gånger

    DM800 hänger sig i standby med nya images

    Hej!

    Min DM800HD sim 2.01 klon beter sig ganska underligt med nya images (testat OpenPli 4.0 och OpenATV 4.2). När jag sätter boxen i standby så hänger den sig efter 2-3 minuter; det går inte längre att nå den via webben (OpenWebif) och den vaknar inte upp genom power-knappen på fjärrkontrollen eller den fysiska knappen på boxen. Även klockan i displayen stannar.

    Däremot så kan jag nå den via telnet... så den är ju inte helt död. Kör jag t.ex. en reboot eller killall -9 enigma2, så vaknar den till liv efter nån minut. Boxen fungerar utan problem när den väl är igång. Jag har testat flasha om den flertalet gånger och det blir samma fel oavsett. Tänkte först om det kunde vara något galet med ett plugin eller softcam, men det blir samma fel även direkt efter flashning, innan jag ens sökt efter kanaler.

    Jag testade att flasha in en gammal OpenPli 3.0, och då hänger den sig inte i standby. Så det verkar ju vara något med de här nyare images?? Verkar dock inte som att någon annan har samma problem, så det verkar ju vara något med min box ändå.

    Någon som har en idé om vad som kan vara felet? Vill gärna köra med någon av dessa två images, men i värsta fall får jag väl gå tillbaka till OpenPli 3.0 då den verkar fungera. Alla idéer är välkomna. Jag har nollmodemkabel ifall det behövs göra något den vägen!

    Tack!

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Trasiga sektorer på flash.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Inlägg
    29
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Trasiga sektorer på flash.
    Tack för snabbt svar! Har funderat på det med.. dock lite osäker hur jag eventuellt kan lösa det. Fungerar det att köra DreamUp 1.3.3.12 och flasha image därigenom med "Recover Bad Sectors" ikryssat? Antar att jag ska kryssa ur "Use Network" checkboxen och köra helt över nollmodemkabeln isåfall.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Det är den metoden som är bruklig. Du behöver inte bocka ur "Use Network", då DreamUp kollar varje sektor oavsett.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Inlägg
    29
    Tackad
    3 gånger
    Har nu flashat in OpenPli 4.0 igen via den extremt långsamma kabeln :P Körde med JapharFlasher, då jag inte fick någon annan DreamUp att fungera.. verkar som att den gamla "DreamUP_patched_by_forhike_and_natas" inte fungerade med en ny image, och de nyare DreamUp versionerna verkar inte stödja clone-boxar.

    Men det blir fortfarande samma fel, tyvärr. Glömde bort att spara loggen i JapharFlasher, men det var bara en rad som nämnde något om bad sector. Sett vissa exempel när hela loggen spammas med bad sectors, så jag antar att mitt flash ändå är 99.9% fungerande? Eller så kanske jag gjorde något fel?

    1. Stängde av och kopplade ur allt ur Dreamboxen
    2. Kopplade in nollmodemkabel mellan dator och Dreambox
    3. Kryssade ur "Use Network" och kryssade i "Recover bad sectors"
    4. Tryckte på Connect och startade Dreamboxen och då hamnade den i Serial Mode
    5. Flashade image, stängde av JapharFlasher och power-cyclade Dreamboxen (lät den vara avstängd några minuter)

    Edit: hmm.. undra hur den beter sig i Deep Standby eller när den är avstängd. Om det fungerar så kan jag ju köra så istället. Det vanliga Standby läget stänger ju bara av video & audio output som jag förstått det, så kanske lika gärna kan ha den igång 24/7 också.

    Edit2: Verkar inte finnas något Deep Standby läge, men jag tog en shutdown på den och den startar upp fint med fjärrkontrollen efter det, så det verkar bara vara Standby funktionen som inte fungerar riktigt. Nackdelen är väl dock att det inte går att komma åt boxens WebIf eller någonting annat utan att först knäppa igång boxen.

    Edit3: Den rad som kom upp i loggen gällande bad sector var följande: "015 bad sector recovery enabled". Det kom aldrig någonting om "Block will be marked as bad". Så med andra ord hittade den inget fel?
    Senast redigerad av Traxzl den 2016-01-17 klockan 15:08.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-12-16, 22:22
  2. DM800 Nätverk standby..
    Av jonsa79 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 15:35
  3. Patchade images till DM800
    Av MyB5 i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 18:30
  4. DM800 standby vid strömtillslag
    Av Pette_rsson i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 18:59
  5. Images till kloner (DM800)
    Av razorx i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 09:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss