Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Främsta anledningen till att man inte hittar alla kanaler?

  1. #11
    Medlem zoos avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    65
    Tackad
    1 gånger
    Japp, köpte en "Satfinder" både visuellt och med "beep".

    edit: är juh ett under att man hittade thor från början utan manik, använde ett kompass, men för att finjustera är det nog ett måste tror jag.
    Senast redigerad av zoo den 2016-01-19 klockan 14:34.

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    zoo, njaaa, det är inte så svårt att hitta egentligen. Men däremot är det ett attans "pill" göra. Eftersom justeringarna som man gör på en parabol är så mikroskopiska egentligen. Men det är för att satelliterna finns så långt bort.

    Det i sin tur gör att det är jobbigt, men ofta när man installerar en parabol så räcker det med att man får in EN satellit med bra kvalite, med en satbeeper. då vet man att parabolen befinner sig rätt på det vertikala planet, därefter är det bara flytta parabolen åt höger eller vänster. Så hör man hur det pipet går ner, försvinner och kommer tillbaka. Så får man hålla på tills man hittar just rätt satellit. Det här är inget man vill hålla med med mitt i vintern, allt blir tio gånger jobbigare för det är kallt, man fryser och ska hålla på och meka. Inte förvånande att dom som t.ex. skarvar fiber, eller reparerar trasiga rör i gatan har värmetält och annat. Går ju inte hålla på annars med detta mitt i vintern inte kul. Att däremot vara ute är ju trevligt även om det är kallt men man måste ju klä på sig så man inte fryser, och då blir det tyvärr svårt göra saker som kräver finlir.


  3. #13
    Medlem zoos avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    65
    Tackad
    1 gånger
    Har nu vridit o donat med parabolen fram o tillbaka, satfindern visar på 97%, nice tänkte jag, äntligen! Men boxen visar max 69-70%.
    Vet faktiskt inte varför, har inte haft detta problemet med mina gamla DM boxar..

  4. #14
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det är inte säkert du behöver oroa dig för detta, jag har ungefär samma problem här, får ut 85db på min 120cm parabol, och på viasat är det ännu högre. Så boxen visar alltid att det är 100% på kvaliten men signalstyrkan är bara 94% och innan jag justerade parabolen låg den på 85% Trots det hade jag problem med störningar osv, men det var min montering som var fel. Det gör inget om boxen visar att du bara har runt 70% kvalite, så länge det är stabilt över dygnet och du inte upptäcker några pixlar eller fel så ska det inte vara några problem.

    Det blir även viss förlust i kabeln man använder, beror på hur lång kabel du har, men du kan ju prova (sommartid) att köra med två meter kabel och boxen precis vid parabolen och själva TVn bara för att se om du då får 100%, då vet du att det är kabeln som gör att det blir sämre. Om din satfinder säger 97% så är det säkert runt 90-100% på mottagningen och det räcker för att det ska vara felfritt.

  5. #15
    Medlem zoos avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    65
    Tackad
    1 gånger
    Japp, kan vara att det har med kabeln att göra, för jag har en fönsterskarv. Får göra lite mera tester när sommaren kommer, nu kommer det juh ännu mera snö precis när allt smält bort..

  6. #16
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2016
    Inlägg
    13
    Tackad
    1 gånger
    Något många glömmer är att huvudet behöver vridas lite också. Jag har för mig att jag har ungefär 10-12 grader medurs för Thor. Använd någon av sajterna som har beräkningsprogram för parametrarna. Sök på "satellite calculator" och kolla vad det blir för "LNB skew".
    Vu+ Solo 4k
    Blackhole, OSCam
    Parabol 90 cm med Inverto Unicable IDLB-QUDL42-UNI2L-1PP

Liknande ämnen

  1. Hittar inte alla Viasat HD kanaler
    Av johandif i forum Vu+
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 20:37
  2. Hittar inte alla kanaler på min 500+(S)
    Av ctm555 i forum Dreambox
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 07:45
  3. Hittar inte alla kanaler
    Av posioner i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 15:48
  4. Mediaportal hittar inte alla kanaler
    Av typhoon i forum HTPC
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 05:12
  5. Hittar inte alla kanaler
    Av Spidde i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 09:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss