Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Främsta anledningen till att man inte hittar alla kanaler?

  1. #1
    Medlem zoos avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    65
    Tackad
    1 gånger

    Främsta anledningen till att man inte hittar alla kanaler?

    Hej,

    Hittar inte alla kanaler på Thor. Har uppdaterat satellites.xml och kör med senaste BH, VU+ DUO 2. CD
    Signalstyrkan ligger på ca 65% <--- jag tror själv att där är problemet..

    Hittar ca 800 kanaler på båda A/B (Thor/Sirius)

    De som fattas är bla; SVT 1 HD, SVT 2 HD, Discovery HD. (Är dessa svåra att få in?)

    Innan jag börjar mecka med parabolen etc, vill jag bara dubbelkolla så att det är SNR som är får låg som är "felet" med er som vet. Krävs det starka SNR för att få in alla kanaler?
    Senast redigerad av zoo den 2016-01-18 klockan 14:59.

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Har du noterat att vissa transpondrar har en högre Symbol Rate (25000) än för övriga (24500).
    Har du inte 'blindscan' på din mottagare är den helt beroende av att satellites.xml är 100% korrekt.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    Medlem zoos avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    65
    Tackad
    1 gånger
    ah, får testa att ändra Symbol Rate då som du säger. och kolla efter Blindscan, borde jag juh ha. Vad det gäller satellites.xml så är den uppdaterad som sagt.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    tror nog du får optimera din parabol lite med 65db är väl i lägsta lagret
    du ska minst upp i 70 sen beror det på storleken på parabolen med och vart du bor ?

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kan inte låta bli, "främsta anledningen". Uppenbart, du använder inte en CD godkänd box

    65db är ganska lågt, på en standard CD parabol som jag installerade för ett tag sedan kom jag upp i 78db med mätinstrument. På min egen Triax 110 får jag 88db på CD. Fast jag har inte så bra LNBer ska byta till bättre.

  6. #6
    Medlem zoos avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    65
    Tackad
    1 gånger
    hehe, använder en VU+ DUO 2 med CI+
    Men det är nog som ni säger att, för lågt db. Får ut i kylan imorgon o försöka få in lite bättre..

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Uppenbart, du använder inte en CD godkänd box
    Delforum Vu+ kanske även "avslöjade" detta.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    zoo, det är inte så knepigt. Om du inte har någon mätapparat, kolla om du kan se på boxen, signalstyrkan t.ex. och sedan ber du någon kolla, och så tar du bara och trycker lite lätt på parabolen. Bara den sitter fast ordentligt, man brukar märka om man får bättre signal, det krävs inte mycket. Och ska du justera den så är det ytterst lite justeringar som behövs för att få bättre signal. Du har så pass dålig signal att du borde kunna få bättre genom att bara rikta om parabolen lite, ett annat sätt att se signalen är att köpa en mätare (eller beeper) på kjell, kostar inget och lätt att använda då parabolen redan pekar rätt, då hör man om signalstyrkan ökar eller inte när man bara flyttar på den lite (dvs trycker lite med handen på parabolen.

    Jag behöver också göra en slutgiltig justering själv, ska skaffa två bättre LNBer, och då måste jag montera ner parabolen, blir lite jobbigt men kan inte göra det nu, får vänta till våren, för kallt ute för att stå på stege 10meter upp i luften.

  9. #9
    Medlem zoos avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    65
    Tackad
    1 gånger
    Fixxat mätare etc, skall bara skotta i hundra år först..

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    zoo, ok. Jo man klarar sig ofta med en beeper, eller enkel signalmätare, båda finns att köpa på kjell. Men tänk bara på att det är mycket små justeringar som behövs. Lycka till.

Liknande ämnen

  1. Hittar inte alla Viasat HD kanaler
    Av johandif i forum Vu+
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 21:37
  2. Hittar inte alla kanaler på min 500+(S)
    Av ctm555 i forum Dreambox
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 08:45
  3. Hittar inte alla kanaler
    Av posioner i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 16:48
  4. Mediaportal hittar inte alla kanaler
    Av typhoon i forum HTPC
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 06:12
  5. Hittar inte alla kanaler
    Av Spidde i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 10:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss