Tja, det är ju svårt "trolla" med fysikens lagar. En större antenn har helt enkelt bättre mottagning jämfört med små. I viss mån så kan säkert förstärkning och andra trix hjälpa en del men det är ju ingen magi. Det finns gränser för vad man kan göra. Det är ju lite som att försöka ta emot 28.8 (gamla astra2d) på en 60cm parabol och sedan försöka med alla möjliga trix, att boosta signalen osv.
Vill du lära dig mer (jag kan mycket lite) så finns det ju en hel del böcker om signalbehandling att läsa, men många är ju ganska teoretiska och en hel del matematik innehåller dom. Inte så lätt att förstå alla gånger, men det finns ju böcker som förklarar bättre och utelämnar en hel del av det mycket avancerade vetenskapliga. Dom böckerna kan dom flesta förstå mer eller mindre, jag läser själv en del sådana böcker. Typ faktaböcker, studentlitteratur och liknande, kan inte läsa romaner och annat, för jag kan inte följa med i dom böckerna, jag tappar bort mig vart jag är, vad man pratar om osv.
Men nördiga böcker funkar bra, typ "lär dig allt om dreambox", så här fungerar radioteknik, fiberkablar bla bla bla.... nördigt.

Svara med citat