DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
Raspberry Pi 4 - LibreELEC
Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be
Märkligt att förhandlingarna ska pågå så länge, dom har ju vetat om att kontraktstiden går ut och så släcks kanalerna, brukar man inte sätta lite fart då så man blir klar med förhandlingarna och fixar nytt kontrakt.
Och visst måste dom ha förhandlat innan släckningen också, varför hände det inget. Trodde dom att kanalerna inte skulle släckas, ganska naivt att tro det, när Telia var dom första som drabbades av detta.
Om jag hotar med att släcka dina kanaler och ger dig ett pris för att inte göra det. Kommer du då med ett lägre bud så skulle jag inte känna någon direkt stress över att svara på det budet. För i slutändan har jag kanalerna och du vill ha dom, vilket innebär att du måste betala mig det jag vill för att få dom.
Ungefär som att man inte svarar på skambuden man får när man lägger ut en bilannons på blocket.
Jo vart, i slutändan är det ju dom som äger kanalerna som bestämmer, men skambud får man ju nästan alltid, och pruta försöker ju nästan alltid folk göra. Jag själv skiter i det, jag köper saker jag behöver till priser jag kan tänka mig betala, gör mig inte besvär med resten. Men visst, CD kan ju välja att inte teckna avtal. Det mest intressanta vore ju om det inte blir något avtal och alla dessa kanaler försvinner från satellit i norden, hur ställer sig bolaget till den situationen. Antar att marknaden här inte är så stor men det blir ändå lite märkligt om dom plötsligt inte har någon möjlighet att sända ut kanalerna i norden.
Kanske Telia och andra också hänger på och så blir det krig, då lär dom ju själva få problem för bolaget som äger kanalerna måste ju också tjäna pengar, men om ingen vill köpa deras tjänster, då tvingas man ju anpassa sin produkt. Precis som ingen köper en bil som kostar många gånger mer än vad den faktiskt är värd. Det är ju marknaden som bestämmer, dvs vi som är kunder, då borde dom ju fråga oss, men vi får inget veta. Det här skulle dom såklart ha gjort innan det blev på detta vis, då hade dom ju kunnat undersöka vad kunderna är villiga att betala, behövs det fler kanalpaket pga detta osv.
Men nu är det som det är, jag klagar inte, och bryr mig faktiskt inte om kanalerna är borta eller kommer tillbaka. Jag slötittar ändå bara på TV och följer inga serier, det gör jag med min dator och internet.
Jag skiter också i kanalerna egentligen. Jag är den i familjen som tittar minst på tv. Det jag försökte få fram var att förhandlingarna kanske varit igång under en lång tid, och CD har absolut vetat om att kanalerna kan komma att släckas men att discovery inte har haft någon brådska att få till ett avtal.
CD har ju redan 9 kanalpaket, det är väl bara att skapa fler. (tilläggspaket eller À la carte)
Lokalpaketet
Lokalpaketet + 4
Lokalpaketet + 6
Lokalpaketet + 8
Lokalpaketet + 10
Lokalpaketet + Discovery
Lokalpaketet + Kanal5/9/11
osv...
Bort med Kanal5/9 från grundutbudet och skriv ut kostnaden för varje tilläggskanal som inte ingår i lokalpaketet.
Vill då SBS ha mycket mer betalt så ser man det som kund och kan välja att hoppa över dessa "premiumkanaler".
Nu är det ju även det bråket handlar om.
Discovery Networks vill ha in fler av deras kanaler i dom mindre paketen och på så sätt göra dom dyrare.
Dom kommer inte gå med på att ligga utanför Familjepaket osv.
DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
Raspberry Pi 4 - LibreELEC
Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be