Efter lite funderande hoppas jag att CD och Viasat inte viker en tum. Sen Discovery köpte upp SBS har de varit hagalna. Först var de på Boxer, sen Telia och nu CD och Viasat. Det kommer inte att ta slut där. När andra leverantörer väl ser att det fungerar för Discovery vad tror ni kommer att hända då? Och vad tror ni händer med prisbilden för oss alla? Viker operatörerna nu gräver de sin egen grop. Det är så pass enkelt.
Det här är särskilt intressant som det är fråga om rätt så många reklamfinansierade kanaler. Utan tittare inga reklamintäkter och utan reklamintäkter inga kanaler.
Att då gapa efter mycket är i mina ögon inte smart. Vad var det man sa? Bit inte den hand som föder dig? Det är en sak att förhandla om betal-TV-kanaler. Det köper jag. Att bråka om reklam-TV-kanaler är osmart. Stänger man ner kanalerna för uppemot 1 milj. kunder (inkl. de som får kanalerna via CD och Viasat) innebär det i princip att man förlorar nästan hälften av sina tittare. Det är en stor förlust i marknadsandelar och då får man antingen sänka priserna för reklamen eller räkna med att reklamintäkterna sjunker. Glöm inte heller att Discovery kör samma race i Danmark och Norge.
Jag hoppas verkligen att operatörerna inte ger efter för den här typen av utpressning. I slutändan får vi betala. Då är det bättre att stoppa Discoverys kanaler och starta egna.