Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Viasat. laggar lite

  1. #1
    Seniormedlem BenkeBuss avatar
    Reg.datum
    Feb 2003
    Inlägg
    387
    Tackad
    2 gånger

    Viasat. laggar lite

    Jag har sett att mina burkar har börjat lagga lite då och då. Men bara på Viasat kanalerna...
    Någon som har någon koll på vad detta kan bero på?
    Jag har en DM800Hdse, DM8000HD (Med openPli 4 och MgCamd) och en Icecrypt.
    kör mot en Newcs server som jag har i en egen gammal dator som aldrig krånglat..
    Men nu laggar det lite då och då..
    Senast redigerad av BenkeBus den 2016-02-01 klockan 22:28.
    Debian med NewCs
    DM8000HD Gemini2/DM100 med mgcamd
    HTPC 4 core Win7/Yamaha RX-V1400
    Ford 34 Hotrod 3W cupe
    Chev LS1 BDS 871 BLOWER POWER

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Du har ett 090f-kort?
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  3. #3
    Seniormedlem BenkeBuss avatar
    Reg.datum
    Feb 2003
    Inlägg
    387
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    Du har ett 090f-kort?
    Ok.. Det står NDS på mitt kort.
    vad bör jag ha för kort?
    Senast redigerad av BenkeBus den 2016-02-02 klockan 05:09.
    Debian med NewCs
    DM8000HD Gemini2/DM100 med mgcamd
    HTPC 4 core Win7/Yamaha RX-V1400
    Ford 34 Hotrod 3W cupe
    Chev LS1 BDS 871 BLOWER POWER

  4. #4
    Newcs är för gammalt därför får du avbrott. Det missar ibland. Du har 2 st Dreamboxar, ladda ner OScam i en av burkarna tex 800se-en och kör det i den som server, så slipper du även ha en dator/server stående att dra ström

  5. #5
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Newcs är för gammalt därför får du avbrott. Det missar ibland.
    Utveckla gärna! När jag testat med NewCS och 090F-kort har det fungerat utmärkt, varför skulle mjukvaran sluta fungera för att den blir äldre (så länge programbolaget inte gör några förändringar för att få bort 090-korten)? Givetvis kan kortet bli dåligt med åldern.

  6. #6
    Det är väl bara att testa att köra OScam, Benkebus har ju Openpli det väl bara att ladda hem Oscam i boxen o testa och återkomma med resultatet. Förändringarna på 090F korten gjorde Viaspratt i våras.

    Jag har klippt lite från andra forum
    Viasat bytt ut frekvensen på hur ofta koderna byts ut. Vad jag sett så består ECM av två nycklar, varav ena nyckeln byts hela tiden ut. Det innebär att den andra nyckeln är samma vid ett byte. Vid nästa byte så ändras den andra nyckeln. Men när bägge nycklarna ändras för vi frysningen. Om detta beror på att VIA byter ut bägge samtidigt eller om de endast ändrat tiden mellan två byten, det vet jag inte. Men om det är så och om begäran från softcam kommer lite i ofas, så kan man alltså missa ett skifte och då blir det helt plötsligt att bägge CW har ändrats.


    Jo, det verkar som att Viasat ibland skickar ut en ny krypteringssignal där bägge nycklar bytts ut, och inte som normalt bara bytt ena. Då känner Mgcamd av att det är något fel pch det blir en frysning. Eventuellt skickas det ut så snabba byten att newscs inte hänger med och därför upplever att bägge nycklar bytts ut.

    http://www.comhit.net/archive/index.php/t-36943.html

  7. #7
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Det är väl bara att testa att köra OScam, Benkebus har ju Openpli det väl bara att ladda hem Oscam i boxen o testa och återkomma med resultatet. Förändringarna på 090F korten gjorde Viaspratt i våras.

    Jag har klippt lite från andra forum
    Viasat bytt ut frekvensen på hur ofta koderna byts ut. Vad jag sett så består ECM av två nycklar, varav ena nyckeln byts hela tiden ut. Det innebär att den andra nyckeln är samma vid ett byte. Vid nästa byte så ändras den andra nyckeln. Men när bägge nycklarna ändras för vi frysningen. Om detta beror på att VIA byter ut bägge samtidigt eller om de endast ändrat tiden mellan två byten, det vet jag inte. Men om det är så och om begäran från softcam kommer lite i ofas, så kan man alltså missa ett skifte och då blir det helt plötsligt att bägge CW har ändrats.


    Jo, det verkar som att Viasat ibland skickar ut en ny krypteringssignal där bägge nycklar bytts ut, och inte som normalt bara bytt ena. Då känner Mgcamd av att det är något fel pch det blir en frysning. Eventuellt skickas det ut så snabba byten att newscs inte hänger med och därför upplever att bägge nycklar bytts ut.

    http://www.comhit.net/archive/index.php/t-36943.html
    Intressant, det har jag missat. Inget problem jag stött på, men då vet jag. Ska läsa igenom tråden lite mer noggrant
    Ursäkta att jag kapade tråden, då är det ju definitivt värt för trådskaparen att testa OSCam istället.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av BenkeBus Visa inlägg
    Ok.. Det står NDS på mitt kort.
    vad bör jag ha för kort?
    _com_bort_ frågar eftersom det har kommit in flera rapporter om att folk med 090f-kort fått frysningar.

    Ex:
    http://www.comhit.net/showthread.php...oscam-E090f%29
    http://www.comhit.net/showthread.php...-Viasat-hackar

  9. #9
    Seniormedlem BenkeBuss avatar
    Reg.datum
    Feb 2003
    Inlägg
    387
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Det är väl bara att testa att köra OScam, Benkebus har ju Openpli det väl bara att ladda hem Oscam i boxen o testa och återkomma med resultatet. Förändringarna på 090F korten gjorde Viaspratt i våras.

    Jag har klippt lite från andra forum
    Viasat bytt ut frekvensen på hur ofta koderna byts ut. Vad jag sett så består ECM av två nycklar, varav ena nyckeln byts hela tiden ut. Det innebär att den andra nyckeln är samma vid ett byte. Vid nästa byte så ändras den andra nyckeln. Men när bägge nycklarna ändras för vi frysningen. Om detta beror på att VIA byter ut bägge samtidigt eller om de endast ändrat tiden mellan två byten, det vet jag inte. Men om det är så och om begäran från softcam kommer lite i ofas, så kan man alltså missa ett skifte och då blir det helt plötsligt att bägge CW har ändrats.


    Jo, det verkar som att Viasat ibland skickar ut en ny krypteringssignal där bägge nycklar bytts ut, och inte som normalt bara bytt ena. Då känner Mgcamd av att det är något fel pch det blir en frysning. Eventuellt skickas det ut så snabba byten att newscs inte hänger med och därför upplever att bägge nycklar bytts ut.

    http://www.comhit.net/archive/index.php/t-36943.html
    Jag laddade ner oscam till en burk. Men den hoppade inte igång. Jag har sökt lite nå nätet men får inte ut så mycket.
    Kan jag köra oscam mot min Newcs server ? i så fall, Är någon inställning som jag måste göra som skiljer sig mot mgcamd ?
    Debian med NewCs
    DM8000HD Gemini2/DM100 med mgcamd
    HTPC 4 core Win7/Yamaha RX-V1400
    Ford 34 Hotrod 3W cupe
    Chev LS1 BDS 871 BLOWER POWER

  10. #10
    Du skall köra OScam i din DM800se som skall agera server detta pga att det är NEWCS som gör att det laggar. Du placerar kort/korten i den. Dina andra boxar skall ansluta mot Dm800se med tex Cccam. I DM800se kommer camen att heta dvbapiau detta kan vara lite svårt att förstå första gången man sätter upp Oscam som server.
    Det finns även ett webinterface till OScam = boxens Ip 192.168.1.xxx:8081 eller 8080. Kolla detta i oscam.config filen Så du kan släcka ner den gamla datorn/servern som bara står o drar ström

    Här är lite hjälp det står Oscam som client men det finns mycket till hjälp vad det skall stå i det olika filerna http://www.comhit.net/content.php/28...nt-OpenPLi-4-0

    Sök och du skall finna. Lycka till

Liknande ämnen

  1. Timeshift laggar för mig
    Av Beacbuster i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 21:23
  2. Lite hjälp med Viasat
    Av mattheo i forum Viasat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-27, 15:08
  3. lite Canal Digital + lite Viasat?
    Av NiQ i forum Canal Digital
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-10-15, 18:23
  4. Lite info...om Viasat(kopia)
    Av Mrlelle i forum Viasat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-01-14, 07:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss