Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Bilden fryser plötsligt vid uppspelning av inspelat materiel!

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger

    Question Bilden fryser plötsligt vid uppspelning av inspelat materiel!

    Det här håller på att göra mig galen! Har en DM800HD sen många år med OpenPli 3 och den funkar bara fint. Införskaffade även ett Synology NAS för nåt år sen som jag är väldigt nöjd med. Jag har en intern HDD på boxen men jag har numera styrt om alla inspelningar (från boxen) så att dom hamnar direkt på NAS:en och det har fungerat alldeles förträffligt. Tills nyligen.

    Det som händer är att uppspelningen startar och sen kan det ta mellan 30 sek upp till 10 minuter innan bilden fryser - men ljudet fortsätter. Ibland släpper det av sig själv efter någon eller några sekunder men ibland hjälper inte ens det och enda metoden som jag har hittat för att komma förbi det är att trycka x2> och sen x2<, man snabbspolar sig alltså förbi "hacket" eller vad man ska kalla det och hacket/hacken kommer alltid på samma ställe varje gång. På vissa inspelningar kommer hacken i följd med bara någon minuts mellanrum, på andra så kan det dröja lång tid innan de kommer - om det ens gör det. Jag brukar inte spela in i HD eftersom jag även har en trådlös Andriodbox i sovrummet och där orkar inte Wifi'n med HD-strömmen riktigt. Hacken finns även om man streamar via den men är inte lika påtagliga.

    Jag skulle se Arkiv-X och höll på att bli tokig, till slut kopierade jag in filen till den lokala disken på boxen då jag trodde att det var nåt i nätet som strulade. Icke, det blev exakt samma fel!
    Jag har inte testat att se strömmen på t ex min laptop för att se hur den beter sig där men det skulle jag kunna testa för det verkar ju som om det är inspelningen i sig som fuckar upp TS-filen. Jag har heller inte testat med att ändra om sökvägen så att inspelningarna hamnar på boxens HD men det har ju funkat tidigare i nästan ett helt år utan minsta hackande och strulande.

    Imagen är nyligen inlagd, fick blåsa om den nyligen och jag använder få add-ons och kör med boxens egen mediaspelare och det är samma image som jag har kört med i flera år nu.

    Tips?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    kör du wifi eller kabel ?

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Kabel 100Mb

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Kabel till boxen ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Så här på rak arm skulle jag prova starta om datorer, switchar och routrar för att se om detta löser nätverks problemen och störningarna...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Tack men jag jobbar med detta till vardags så det var det första jag gjorde. Det är även andra enheter anslutna till samma router (har 2 st), bl a en HTPC och de funkar fint.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det du behöver göra men som du inte vill göra är att prova att spela in på hårddisken istället för att verifiera att felet är nätverksrelaterat. Är det nätverksrelaterat är det inte omöjligt att nätverkskretsen i DM800 börjar fungera dåligt. Ofta sitter det kondensatorer vid nätverkskretsarna som kan bli dåliga efter några år.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Spelar numera in på den lokala disken och då funkar det felfritt.
    Hm. Jag fick lite problem med boxen för nåt år sen och då bytte jag de flesta elektrolyter i den. Men visst fanns det en serie som hade fel kondigar (keramiska) som gjorde att den fick sända om massor av paket?
    Finns det nåt sätt att testa om Eternetporten är dålig, har kört de inbyggda nätverkstesterna och dessa visar inte på några fel.

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag känner inte till DM800 i detalj så att jag vet exakt vilka kondensatorer som ev. kan vara felaktiga. Men om jag ville testa nätverksporten på en DM800 hade jag provat att ftp:a lite filer till och från den och sett vilka hastigheter jag får. En felfri 100Mb/s port bör i teorin kunna överföra minst 8-9 MB/s. Sedan kan hända att CPU:n begränsar lite men mindre än 6-7 MB/s borde det väl inte bli. Blir det lägre än så kan man misstänka att porten är kass och orsakar omsändningar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    89
    Tackad
    2 gånger
    Har precis samma fel. Har spelat in på den interna hårddisken men ville testa och spela in på nasen. Har trådat 100/100 men det hackar så mkt att det inte går och se på. Hitta du nån lösning?
    Edit: Flytta inga stora filer samtidigt som man spelar upp eller in så fungerar det bättre....
    Senast redigerad av ArneBajse den 2016-03-04 klockan 05:31.

Liknande ämnen

  1. Dreambox 800hd pvr, bild fryser plötsligt
    Av nixxz i forum Dreambox
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-12, 12:50
  2. Bilden är helt plötsligt svart
    Av JW_ i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 13:42
  3. Uppspelning av material inspelat me nGrab
    Av zap18 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 21:29
  4. Bilden försvinner helt plötsligt
    Av Alucard i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 09:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss